ZF Investiți in România

Investiţi în România! Retailerul MAM Bricolaj vrea să ajungă la 12 magazine în cinci ani şi analizează oraşele Braşov, Iaşi, Cluj, dar şi piaţa externă

02.03.2021, 11:09 Autor: Alex Ciutacu

♦ Retailerul se uită după noi achiziÅ£ii după tranzacÅ£ia cu Geomam Pal Group l Afacerile MAM Bricolaj au depăşit 39 mil. lei, după o creÅŸtere de 33% în 2020 ♦ Compania a ajuns la 128 de angajaÅ£i ÅŸi ar putea ajunge la 170 până la finalul anului. 

Retailerul de materiale ÅŸi accesorii pentru mobilier MAM Bricolaj vrea să ajungă la un total de 12 magazine în următorii cinci ani ÅŸi vizează marile oraÅŸe din Å£ară, dar ÅŸi perspectivele extinderii internaÅ£ionale, a explicat Cristian Găvan, fondator al MAM Bricolaj, în cadrul emisiunii InvestiÅ£i în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank. 

„Vrem să menÅ£inem cadenÅ£a de 2 magazine pe an ÅŸi în cinci ani să avem 12 ma­gazine ÅŸi să putem fi reprezentaÅ£i în toate oraÅŸele importante din Å£ară. (…) Planul ar fi să ieÅŸim în ţările din jurul nos­tru. ÃŽi urmărim pe cei mari. Arabesque a ieÅŸit timid în ţările dinprejur, să vedem dacă ÅŸi Dedeman face acest pas“. 

Cu două magazine în Capitală ÅŸi al treilea care se deschide la finalul lui martie în cartierul Ghencea, retailerul se uită atent la marile oraÅŸe din Å£ară. 

„Avem un plan bătut în cuie pentru acest an cu cel de-al patrulea magazin. Ne-am dori să fie primul în afara Bu­cureÅŸtiului. Avem câteva spaÅ£ii în vizor la BraÅŸov ÅŸi suntem foarte atenÅ£i la amplasare pentru că vrem să replicăm traficul obÅ£inut în BucureÅŸti, de 1.500 de vizitatori pe zi. (…) BraÅŸov e un oraÅŸ cu o creÅŸtere fantastică, cum este ÅŸi IaÅŸi ÅŸi Cluj, urmează ÅŸi acestea. Ordinea se poate inversa, nu trebuie să fie neapărat BraÅŸovul primul“. 

MAM Bricolaj ÅŸi-a consolidat ÅŸi recent ÅŸi o componentă de producÅ£ie, în contextul în care retailerul a cumpărat 50% din acÅ£iunile producătorului de panouri pentru construcÅ£ii Geomam Pal Group, într-o tranzacÅ£ie de peste 800.000 de lei. Cristian Găvan deÅ£inea deja 50% din această companie. ÃŽn continuare, retailerul se uită după alte achiziÅ£ii. 

„Ne uităm şi după alte achiziţii pentru că vin la pachet cu un personal calificat care ne interesează mult să existe pentru că nu mai pierzi timpul să îl califici tu. Achiziţiile vin la pachet cu o bază de clienţi şi scurtezi timpul de implementare pentru anumite zone, astfel încât să poţi creşte mai repede“.

Bugetul de investiÅ£ii al MAM Bricolaj pentru 2021 se ridică la 10 mi­lioane de lei ÅŸi vizează deschiderea de magazine, investiÅ£ii în capacităţile de producÅ£ie, dar ÅŸi investiÅ£ii în online. 

„InvestiÅ£ia în deschiderea maga­zi­nelor plus retehnologizarea bazelor de pro­ducÅ£ie, întrucât am început să schim­băm utilajele cu altele mai performante, se ridică la circa 10 milioane de lei“. 

Un milion de lei din acest buget se îndreaptă către online ÅŸi vizează mar­ketingul online, dezvoltarea magazinului online, automatizarea comenzilor ÅŸi im­plementarea unor configurări menite să Å£ină retururile la un nivel redus. 

„În 2020 vânzările online au reprezentat 2,7% din vănzările totale, în contextul în care în 2019 nivelul era de sub 1,9%. Există potenÅ£ial, oamenii sunt dispuÅŸi să comande online produsele noastre, lucrăm la a fi cât mai bine descrise pe site astfel încât să reducem retururile. Retururile pe zona de magazine online sunt un cost important ÅŸi se pot transforma într-o ghiulea legată de piciorul nostru care să atace profitabilitatea. (…) Ne-am bugetat ca zona de online să salte spre 4% din vânzările totale în acest an“. 

Compania a ajuns la un portofoliu de circa 11.000 de produse ÅŸi explorează adăugarea unor noi categorii de produse, precum zona de electrice ÅŸi corpuri de iluminat. 

MAM Bricolaj a lucrat trei ani pentru a se lista la bursă, iar în septembrie 2020 un număr de 93 de acÅ£ionari au cumpărat 25% din companie pentru suma de 8,5 milioane lei. AcÅ£iunile companiei au intrat la tranzacÅ£ionare în ianuarie 2021, iar capitalizarea bursieră a MAM Bricolaj a ajuns în data de 26 februarie la peste 71,7 milioane lei. 

Retailerul nu plănuieÅŸte să-ÅŸi bazeze dezvoltarea pe fonduri proprii, atrase prin listare, cât ÅŸi pe fonduri provenite din profitul anului 2020. Totodată, compania utilizează credite furnizor, însă Cristian Găvan subliniază că aplică o strategie prudentă, cu rezerve, întrucât faimoasele credite furnizor ar putea deveni o problemă în cazul unei crize. 

„Cred că ar putea fi o problemă în momentul în care nu ai rezerve să le achiziÅ£i. Dacă vânzările ar scădea din cauza unei potenÅ£iale crize, acest credit furnizor ar putea deveni o problemă. Noi întotdeauna avem rezerve să achităm ÅŸi mai repede acest credit“. 

Afacerile MAM Bricolaj s-au ridicat la 39 milioane lei în 2020, după o creÅŸtere de 33%, peste aÅŸteptări. Pentru 2021, retailerul ÅŸi-a bugetat o creÅŸtere de 26%. Numărul de angajaÅ£i a crescut până la 128 de oameni, în contextul în care retailerul a început angajările pentru cel de-al treilea magazin. Până la finalul anului compania ar putea ajunge la 170 de angajaÅ£i. 

„Am început să găsim oameni mai uşor faţă de 2019. Companiile de turism, transport sau HoReCa au disponibilizat oameni, că aşa a fost anul trecut, şi o parte reuşesc să îşi găsească joburi noi la noi. Nu se întâmplă peste noapte, procesul de training durează între 3 şi 6 luni, unii nu se regăsesc în zona de producţie, vânzări cu amănuntul la client. Jobul presupune consilierea clientului şi nu toţi oamenii au răbdare să explice cum se montează o bandă de leduri sau anumite balamale“.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank