ZF Investiți in România

Investiţi în România! Retailerul MAM Bricolaj vrea să ajungă la 12 magazine în cinci ani şi analizează oraşele Braşov, Iaşi, Cluj, dar şi piaţa externă

02.03.2021, 11:09 Autor: Alex Ciutacu

♦ Retailerul se uită după noi achiziţii după tranzacţia cu Geomam Pal Group l Afacerile MAM Bricolaj au depăşit 39 mil. lei, după o creştere de 33% în 2020 ♦ Compania a ajuns la 128 de angajaţi şi ar putea ajunge la 170 până la finalul anului. 

Retailerul de materiale şi accesorii pentru mobilier MAM Bricolaj vrea să ajungă la un total de 12 magazine în următorii cinci ani şi vizează marile oraşe din ţară, dar şi perspectivele extinderii internaţionale, a explicat Cristian Găvan, fondator al MAM Bricolaj, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank. 

„Vrem să menţinem cadenţa de 2 magazine pe an şi în cinci ani să avem 12 ma­gazine şi să putem fi reprezentaţi în toate oraşele importante din ţară. (…) Planul ar fi să ieşim în ţările din jurul nos­tru. Îi urmărim pe cei mari. Arabesque a ieşit timid în ţările dinprejur, să vedem dacă şi Dedeman face acest pas“. 

Cu două magazine în Capitală şi al treilea care se deschide la finalul lui martie în cartierul Ghencea, retailerul se uită atent la marile oraşe din ţară. 

„Avem un plan bătut în cuie pentru acest an cu cel de-al patrulea magazin. Ne-am dori să fie primul în afara Bu­cureştiului. Avem câteva spaţii în vizor la Braşov şi suntem foarte atenţi la amplasare pentru că vrem să replicăm traficul obţinut în Bucureşti, de 1.500 de vizitatori pe zi. (…) Braşov e un oraş cu o creştere fantastică, cum este şi Iaşi şi Cluj, urmează şi acestea. Ordinea se poate inversa, nu trebuie să fie neapărat Braşovul primul“. 

MAM Bricolaj şi-a consolidat şi recent şi o componentă de producţie, în contextul în care retailerul a cumpărat 50% din acţiunile producătorului de panouri pentru construcţii Geomam Pal Group, într-o tranzacţie de peste 800.000 de lei. Cristian Găvan deţinea deja 50% din această companie. În continuare, retailerul se uită după alte achiziţii. 

„Ne uităm şi după alte achiziţii pentru că vin la pachet cu un personal calificat care ne interesează mult să existe pentru că nu mai pierzi timpul să îl califici tu. Achiziţiile vin la pachet cu o bază de clienţi şi scurtezi timpul de implementare pentru anumite zone, astfel încât să poţi creşte mai repede“.

Bugetul de investiţii al MAM Bricolaj pentru 2021 se ridică la 10 mi­lioane de lei şi vizează deschiderea de magazine, investiţii în capacităţile de producţie, dar şi investiţii în online. 

„Investiţia în deschiderea maga­zi­nelor plus retehnologizarea bazelor de pro­ducţie, întrucât am început să schim­băm utilajele cu altele mai performante, se ridică la circa 10 milioane de lei“. 

Un milion de lei din acest buget se îndreaptă către online şi vizează mar­ketingul online, dezvoltarea magazinului online, automatizarea comenzilor şi im­plementarea unor configurări menite să ţină retururile la un nivel redus. 

„În 2020 vânzările online au reprezentat 2,7% din vănzările totale, în contextul în care în 2019 nivelul era de sub 1,9%. Există potenţial, oamenii sunt dispuşi să comande online produsele noastre, lucrăm la a fi cât mai bine descrise pe site astfel încât să reducem retururile. Retururile pe zona de magazine online sunt un cost important şi se pot transforma într-o ghiulea legată de piciorul nostru care să atace profitabilitatea. (…) Ne-am bugetat ca zona de online să salte spre 4% din vânzările totale în acest an“. 

Compania a ajuns la un portofoliu de circa 11.000 de produse şi explorează adăugarea unor noi categorii de produse, precum zona de electrice şi corpuri de iluminat. 

MAM Bricolaj a lucrat trei ani pentru a se lista la bursă, iar în septembrie 2020 un număr de 93 de acţionari au cumpărat 25% din companie pentru suma de 8,5 milioane lei. Acţiunile companiei au intrat la tranzacţionare în ianuarie 2021, iar capitalizarea bursieră a MAM Bricolaj a ajuns în data de 26 februarie la peste 71,7 milioane lei. 

Retailerul nu plănuieşte să-şi bazeze dezvoltarea pe fonduri proprii, atrase prin listare, cât şi pe fonduri provenite din profitul anului 2020. Totodată, compania utilizează credite furnizor, însă Cristian Găvan subliniază că aplică o strategie prudentă, cu rezerve, întrucât faimoasele credite furnizor ar putea deveni o problemă în cazul unei crize. 

„Cred că ar putea fi o problemă în momentul în care nu ai rezerve să le achiziţi. Dacă vânzările ar scădea din cauza unei potenţiale crize, acest credit furnizor ar putea deveni o problemă. Noi întotdeauna avem rezerve să achităm şi mai repede acest credit“. 

Afacerile MAM Bricolaj s-au ridicat la 39 milioane lei în 2020, după o creştere de 33%, peste aşteptări. Pentru 2021, retailerul şi-a bugetat o creştere de 26%. Numărul de angajaţi a crescut până la 128 de oameni, în contextul în care retailerul a început angajările pentru cel de-al treilea magazin. Până la finalul anului compania ar putea ajunge la 170 de angajaţi. 

„Am început să găsim oameni mai uşor faţă de 2019. Companiile de turism, transport sau HoReCa au disponibilizat oameni, că aşa a fost anul trecut, şi o parte reuşesc să îşi găsească joburi noi la noi. Nu se întâmplă peste noapte, procesul de training durează între 3 şi 6 luni, unii nu se regăsesc în zona de producţie, vânzări cu amănuntul la client. Jobul presupune consilierea clientului şi nu toţi oamenii au răbdare să explice cum se montează o bandă de leduri sau anumite balamale“.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank