ZF Investiți in România

Investiţi în România! Un proiect ZF&CEC Bank. Lucian Azoiţei, Forty Management: De acum înainte fiecare proiect de birouri va avea o componentă rezidenţială şi una comercială

30.09.2020, 18:15 Autor: Bogdan Alecu

Lucian Azoiţei, CEO al Forty Management, este de părere că viitorul proiectelor imobiliare îl reprezintă conceptele mixte, con­cep­tele care vor forma „minioraşe“ sau minicomunităţi care vor eli­mina nevoia de navetă zilnică.

„Până acum vorbeam de un oraş mare, cu toate elementele dispersate, iar ulterior vom discuta de minioraşe care vor comunica între ele. Astfel se rezolvă şi problema traficului, şi a infrastructurii. Dar pentru a face aşa ceva ai nevoie de terenuri mari, iar tocmai din acest motiv zona Pieţei Presei Libere se va dezvolta. Primăria cu investitorii trebuie să creeze nişte poluri. În Titan, unde noi am construit un proiect imobiliar, pe o rază de un kilometru locuiesc 260.000 de oameni, iar acolo nu există nicio clădire de birouri, zona comercială este la un nivel scăzut şi toţi acei oameni migrează. Drumul Ta­berei, Militari sunt zone similare. De acum înainte fiecare proiect de birouri va avea o componentă rezidenţială şi una comercială“, a explicat Lucian Azoiţei, CEO al Forty Management.

Spre exemplu, Forte Partners a transformat proiectul de birouri U Center de la Tineretului dintr-unul exclusiv office într-unul mixt, cu o a treia fază de locuinţe, nu de birouri. De asemenea, One United dezvoltă acum proiecte mixte la One Cotroceni. Trans­formările vor avea loc pe măsură ce şi piaţa office se schimbă.

„Noi estimăm probleme pe segmentul de birouri. La Google spre exemplu, birourile din Silicon Valley stau părăsite acum. Toţi lucrează de acasă şi funcţionează,  ceea ce înseamnă că mulţi dintre noi se gândesc deja la munca de acasă. Iar acest tip de idee schimbă paradigma. Vorbim de proiecte imobiliare mixte, spre exemplu rezidenţial cu spaţii de co-working şi zonă comercială, zonă de socializare şi entertainment. Nu vom mai vorbi de proiecte individuale, de o clădire de birouri sau de un bloc de locuinţe, ci de o întrepătrundere. Noi încă nu ştim să facem aşa ceva, urmează să vedem.“

„Există proiecte mixte ce pot fi «oaze» dar aşa ceva trebuie extrapolat la nivel de oraş“, a spus Lucian Azoiţei.

El consideră că - open-spaceul a murit, se vor transforma în zone de socializare. Şi deja există, sunt birouri convertite în rezidenţial sau locuinţe convertite parţial în birouri, se aduc elemente adiacente în zona de entertainment astfel încât oamenii să nu mai călătorească, să rămână în zona aia“.

În ceea ce priveşte lista problemelor, forţa de muncă reprezintă o problemă importantă în imobiliare, în condiţiile în care preţurile au crescut în ultimii ani.

„Este imposibil să găseşti oameni calficiaţi pentru un nivel de calitate înalt. Dacă găseşti, atunci sunt foarte scumpi, iar piaţa imobiliară este plafonată de diverse produse, precum de creditele bancare sau de TVA-ul de 5%“, a subliniat Lucian Azoiţei.

Dincolo de problema de HR, el este de părere că piaţa locală are nevoie de mai multă susţinere financiară, în condiţiile în care nu se poate dezvolta un proiect de peste 100 mil. euro doar cu suportul băncilor.

„Când vorbeşti de finanţarea unui proiect de 100 mil. euro nu poţi finanţa cu o bancă, ai nevoie de finanţare externă sau de un fond de investiţii. Noi avem finanţare de la bancă, dar cu plafoane deoarece există o reticenţă în a finanţa piaţa imobiliară. A rămas reticenţa după criza anterioară iar băncile sunt atente pe cine finanţează şi cu cât“, a subliniat CEO-ul Forty.

 

Probleme

►Lipsa forţei de muncă bine pregătite

►Lipsa terenurilor şi preţurile mari

►Finanţarea imobiliară

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank