ZF Investiți in România

Investiţi în România!, un proiect ZF & CEC Bank. Sorin Preda, Global Vision: Invest România trebuie să atragă şi investitori români din afară, nu doar investitori străini

08.07.2020, 00:08 Autor: Bogdan Alecu

♦ România trebuie să atragă şi investiţiile românilor de peste graniţă, nu doar investiţii străine, iar ambasadele trebuie să promoveze produsele româneşti, dar şi să se implice activ în atragerea investitorilor.

Cei peste cinci milioane de români care în prezent trăiesc şi lucrează în afara ţării pot reprezenta un bazin de investitori pentru România, inves­titori care pot veni în ţară pentru a deschide noi afaceri sau unităţi de producţie, este de părere Sorin Preda, CEO al dezvoltatorului Global Vision.

„Prin Invest Romania eu nu aş atrage numai investitori străini, ci trebuie atraşi şi românii din diaspora care au capital şi nu ştiu sau au o teamă de a reveni aici, de birocraţie, de necunoscut. Dar există un bazin important de investitori. România trebuie să înveţe să îi caute, să îi coaguleze în comunităţi de investitori şi să le ofere condiţii cu propuneri concrete de relocare a lor şi a capitalului lor către România. Constanţa poate fi o astfel de zonă pentru IMM-uri“, a explicat Sorin Preda.

Spre exemplu, în 2018 românii plecaţi în afara ţării au trimis în România aproape 3 miliarde de euro, fiind astfel „cel mai mare investitor“, însă populaţia activă scade, pe măsură ce tot mai mulţi aleg să muncească în afară. „România s-a con­fruntat cu o depopulare, cu faptul că mulţi români au plecat în afară. Dar aceştia, cei care au plecat, au dobândit cunoştinţe, au evoluat din punct de vedere profesional şi au dobândit un capital. Acestea două trebuie analizate. Ei pot deveni o armată de ambasadori pentru businessurile româneşti. România trebuie să producă pentru piaţa internă, dar şi pentru export. Pentru export avem pe de-o parte misiunile diplomatice şi aceşti 4-5 mil. oameni. Avem elite în afară, oameni care trebuie integraţi într-un proiect de ţară“, a explicat Sorin Preda.

El a subliniat că dincolo de populaţie, ambasadele României trebuie implicate în procesul atragerii de investitori dar şi în ceea ce priveşte promovarea produselor locale pe pieţele externe.

„În proiectul lui Donald Trump în SUA sunt două elemente - atragerea de investiţii în SUA şi promovarea produselor americane la export. Toate ambasadele SUA au aceste două puncte pe agendă. Trebuie să implementăm şi noi un astfel de sistem“, a spus CEO-ul Global Vision.

Global Vision are în derulare toate proiectele de dezvoltare începute înainte de criză, atât pe cele în parteneriat cu Globalworth - Chitila şi Constanţa, cât şi pe cele din Oradea şi Arad.

Chiar la mijlocul lunii februarie, Global Vision anunţa faptul că au semnat cu doi investitori germani din industria de automotive să îşi extindă şi să relocheze producţia în România şi au încheiat un acord cu IWIS şi HUF, ambele reprezentând investiţii de circa 10 mil. euro fiecare.

„La Oradea şi Arad sunt doi producători, unul avea deja o unitate de producţie unde am făcut sale&lease back cu opţiune pentru expansiune, iar celălalt un nou venit, furnizor pentru uzina BMW din Debrecen. Cei de la BMW au anunţat iniţial o amânare a investiţiei la Debrecen, ulterior au revenit şi acum se discută planul de execuţie, iar producătorul de componente deja implementează în noua fabrică utilajele şi este în faza de asamblare, are early-access, ca în faza finală să poată pregăti demararea producţiei. Au sosit deja ingineri germani acolo, tehnicieni care deja recrutează şi pregătesc personalul pe care îl vor angaja“, a spus Sorin Preda.

Global Vision lucrează în continuare la dezvoltarea primei unităţi logistice din Constanţa Business Park - un proiect mixed-use care se întinde pe un teren de 100 de hectare, lângă Portul Constanţa. Planul dezvoltatorului este de a livra şi acomoda primii clienţi de logistică până la finalul lunii septembrie.

„La Constanţa, Global Vision alături de Globalworth livrează în luna august prima unitate logistică de 20.000 mp, un grad bun de preînchiriere şi estimăm că până la finalul anului vom închiria integral. Avem un interes deosebit din zona de retail, deoarece acolo avem un proiect mixt care include logistică, retail, producţie, birouri. Anticipăm că anul acesta vom semna şi primele acorduri pentru spaţiile comerciale. Avem în plan şi aducerea unui mare producător - ţintim producători americani sau europeni care au un interes să producă pe frontiera de est a UE şi să exporte către Orientul Mijlociu sau Asia cum ar fi sistemele de irigaţii“, a subliniat Sorin Preda.

 

Care sunt principalele probleme, în viziunea Global Vision

► Infrastructură - a demonstrat că multiplică businessul oriunde apare.

► Sănătate - Criza provocată de coronavirus a arătat cu ce probleme ne confruntăm

► Educaţie - trebuie să fie fundament pentru noi. Noi avem nevoie de stabilitate, iar stabilitatea este dată de un capital uman educat.

 

Avem nevoie de educaţie antreprenorială.

► 1,6 mil. mp suprafaţă dezvoltată

► 800.000 mp suprafaţă sub management

► 100 ha în dezvoltare în cadrul proiectului Constanţa Business Park

 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank