ZF Investiți in România

Investiţi în România! Zoe Ghiuri, proprietar, Crama Rasova: Avem în plan investiţii de 3 mil. euro pentru a mări capacitatea de producţie şi depozitare

07.10.2020, 00:07 Autor: Alex Ciutacu

♦ Crama Rasova cultivă viţă-de-vie pe o suprafaţă de 50 de hectare în prezent, iar Zoe Ghiuri are un plan de reconversie pentru încă 12 hectare.

Crama Rasova din judeţul Constanţa are în plan investiţii de circa 3 mil. de euro în două proiecte prin care vizează atât majo­ra­rea producţiei, cât şi extinderea capa­ci­tăţii de depozitare, a declarat Zoe Ghiuri, proprietar al Cramei Rasova, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Aveam în ianuarie-februarie un proiect de 1 mil. de euro pe care l-am amânat şi l-am reluat în iulie-august. Acest proiect cuprinde incluisv cisterne, maşină de îmbuteliere, etichetare, pentru că cele pe care le avem sunt prea mici şi nu mai fac faţă (…) Avem în plan să extindem capacitatea de depozitare. Avem un depozit foarte mic, iar anul acesta am simţit nevoia acută de a avea un alt depozit pentru că am fost nevoiţi să îmbuteliem toată cantitatea brusc înainte de sezon şi ne-am mişcat destul de greu. Mă aştept să ajungă undeva la 2 mil. euro investiţia în depozitare”, a explicat Zoe Ghiuri, antreprenoarea care a fondat Crama Rasova în 2014.

În prezent, producţia anuală a cramei se situează la 300.000-350.000 de litri, iar noile investiţii ar putea majora semnificativ această capacitate.

„Depindem de mai mulţi factori în ceea ce priveşte producţia. Anul acesta am avut o producţie cu 30% mai mică decât într-un an obişnuit din cauza secetei şi sperăm ca anul următor să producem la capacitate. Noi nu irigăm şi atunci avem recolte foarte mici. Încercăm în măsura în care reuşim să mai achiziţionăm stuguri şi din alte surse verificate. Noi ne dorim să ajungem la 450.000 de litri anul viitor şi să creştem gradual”, a spus ea.

Crama Rasova cultivă viţă-de-vie pe o suprafaţă de 50 de hectare în prezent, iar Zoe Ghiuri are un plan de reconversie pentru încă 12 hectare, care ar urma să dea roade însă abia peste patru ani.

„Ne apucăm de un plan de reconversie, urmează să mai plantăm 12 hectare de vie în Rasova, după care continuăm cu proiectul de 1 mil. de euro şi cu extinderea capacităţii de depozitare. (…) Reconversia celor 12 hectare se ridică la circa 240.000 de euro, din care o parte se finanţează”, a declarat Zoe Ghiuri.

 Compania are o strategie de vânzări care se bazează în principal pe canalul HoReCa, dar şi pe vânzare în retail specializat, cât şi pe canalele online.

„Canalul online aduce până în 10% din vânzări, ce este foarte important este că producătorii şi-au orientat comunicarea către acest canal, întrucât şi deschiderea consumatorilor a fost mai mare către el, şi-atunci creşterea pe acest canal a fost cumva naturală.“

„Acelaşi lucru este valabil şi în cazul magazinelor specializate, care la rândul lor şi-au făcut site-uri şi au început să livreze atât prin agregatori precum Glovo, cât şi direct pentru cei care au avut posiblitatea să facă acest lucru”, a explicat Daniel Negrescu, consultant de marketing pentru Crama Rasova, prezent în cadrul emisiunii.

Tot prin retail specializat, compania a încercat să iasă şi către export, însă experienţa a fost una punctuală, în parteneriat cu un vânzător din Marea Britanie. „Deocamdată ne concentrăm pe piaţa internă, vom mai încerca proiecte punctuale, dar nu avem cantităţi foarte mari disponibile”, a menţionat Zoe Ghiuri.

 Criza actuală a adus schimbări şi la nivelul comportamentului de consum al clienţilor, în special pentru un producător care se baza pe canalul HoReCa, unul dintre cele mai afectate în 2020.

„Comportamentul de consum s-a schimbat datorită faptului că ocazia de consum s-a schimbat. Ocazia de consum era în HoReCa sau la partea de evenimente, care nu a existat până acum, şi mă refer la nunţi, botezuri, petreceri cu multă lume. Ca atare, ocazia de consum a fost total diferită în cazul nostru. Cumva s-a mediat, vinurile ieftine care mergeau către evenimentele mari au scăzut şi a crescut partea de preţ mediu. Acolo a crescut vânzarea, iar per total suntem cu un preţ mediu peste anul trecut datorită acestei migrări. Pentru vinurile super premium a existat o scădere la început, dar pe vară şi-a revenit”, a adăugat Daniel Negrescu.

Crama Rasova a înregistrat o cifră de afaceri de peste 1,2 mil. euro în 2019, iar pentru anul 2020 ţinteşte o creştere până la 2 mil. euro, în contextul în care producătorul a reuşit să organizeze evenimente în aer liber lângă cramă. Numărul de angajaţi se ridică la 50 de persoane, dar compania lucrează pentru cea mai mare parte a anului cu încă 35 de zilieri.

 

Care sunt principalele probleme identificate de Crama Rasova:

♦ Fiscalitatea ridicată, mai ales pe salarii. E greu de crezut că se mai poate face ceva aici în criza aceasta.

♦ Totul începe cu un plan. Cel mai important în momentul de faţă mi se pare o strategie de ţară. În primul rând generală şi apoi pe viticultură. Aici sunt multe de rezolvat. Acum doi ani eram foarte pornită, am fost în audienţă la ministere, am discutat şi cu persoana care scria ghidul pe Planul Naţional Strategic şi cu cea care scria ghidul pe Planul Naţional de Dezvoltare Rurală, între timp am renunţat.

Îmi place să cred că am schimbat ceva acolo, nu ştiu dacă e corect, dar am încercat să mă adaptez.

♦ Mi se pare foarte important să rezolvăm problema cu oamenii, nu ştiu când şi cum se va rezolv. Cert este că infrastructura educaţională generează lipsa de oameni şi problemele de recrutare, deci aceste două probleme sunt ambele pe aceeaşi poziţie.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank