ZF Investiți in România

Investiţi în România! Adrian Pop, ADP: Investiţiile în componenta „verde“ a unei clădiri pot majora costurile cu până la 30%. Tuburile solare aduc lumina naturală în interior într-o formă difuză, care nu creează diferenţe puternice de iluminare

19.04.2021, 18:30 Autor: Bogdan Alecu

Certificarea verde a proiectelor poate implica costuri suplimentare în funcţie de nivelul pe care dezvoltatorul sau proprietarul doreşte să-l atingă. În cazul unui magazin care include toate elementele, investiţia poate fi cu până la 30% mai mare decât atunci când ar fi fost construit unul normal.

„Investiţia a fost mare în cazul magazinului Penny din Otopeni. De obicei în cazul unui astfel de proiect costurile componentei verzi pot fi zero, sau pot creşte până la 25-35%. În cazul magazinului Penny valoarea investiţiilor suplimentare este de circa 30% din proiect faţă de un magazin standard, dar aici vorbim de un magazin concept realizat precum un proiect de cercetare în care Rewe a dorit să testeze toate elementele, iar acelea care îşi dovedesc eficienţa în timp vor fi implementate şi în celelalte magazine. Sunt investiţii care sunt amortizate rapid precum cele în iluminatul LED. Dar mai sunt investiţii în biodiversitate precum acoperişul înierbat sau copacii mai maturi plantaţi sau dovlecii sau plantele căţărătoare plantate care nu se vor recupera. Dar contează în relaţia cu clientul“, a explicat Adrian Pop, arhitect şi specialist BREEAM la ADP green building.

Magazinul Penny Otopeni a redus emisiile de CO2, consumul de energie electrică şi apă, s-a concentrat pe stimularea biodiversităţii. Spre exemplu, acesta a consumat în 2020 cu 18% mai puţină energie faţă de un magazin standard. Pe acoperiş sunt 120 de panouri fotovoltaice, 55 de tuburi solare, aproximativ 1.000 mp de acoperiş înierbat şi echi­pamentele de climatizare. Panourile foto­voltaice au produs anul trecut 55.315 kWh, reducând consumul de energie cu 21% şi evitând producerea a 74.550 kg emisii CO2. În plus, tuburile solare aduc lumina naturală în interior într-o formă difuză, care nu creează diferenţe puternice de iluminare şi evită contactul direct al radiaţiei solare cu produsele alimentare. În acelaşi timp, reduc consumul de energie electrică pentru iluminat.

„Am lucrat la magazinul Penny din nordul Capitalei cu care la Breeam Awards am câştigat premiul pentru cea mai sustenabilă clădire din centrul şi estul Europei în 2020. Este un proiect mai special. Certificarea unei clădiri verzi începe cu un set de standarde şi reglementări, cu atenţie spre confort, spre eficienţa energetică, emisii scăzute de CO2 şi un impact mai scăzut asupra mediului. Este o evaluare a acestor peste 100 de cerinţe. Magazinele Penny merg rapid, proiectul a fost realizat în câteva luni, iar construcţia mai durează câteva luni. Am început cu proiectarea în perioada similară a anului trecut, iar spre final de 2020 magazinul era gata“, a explicat Adrian Pop.

Dincolo de alte proiecte rezidenţiale sau de birouri, arhitectul lucrează şi cu companii din sectorul logistic.

„Avem o colaborare bună cu CTP iar acolo evaluăm întreg portofoliul compus din 50-60 de clădiri. Acolo e o provocare de a îmbunătăţi lucrurile în timp şi din mers, ei construind mai multe clădiri. Astfel de soluţii sunt viabile atât pentru construcţii existente cât şi pentru unele noi. Mai lucrăm cu Banca Transilvania, cu Speedwell, Mitiska REIM cu portofolii mai mari de clădiri unde observăm cum putem îmbunătăţi în timp“, a explicat Adrian Pop.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank