ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Bogdan Hossu, Wise Finance: Vrem să atragem un producător de semiconductoare din Japonia în România. România este în continuare atractivă pentru investitori, însă investiţiile în promovare sunt la nivel minim în comparaţie cu Ungaria sau Polonia

15.06.2021, 00:08 Autor: Bogdan Alecu

♦ Pe de altă parte, investiţiile realizate până acum, pot atrage unele noi.

Atragerea unui producător de semi­conductoare în România care să investească într-o unitate de producţie între 500 mil. euro şi 1 mld. euro ar reprezenta ur­mătorul pas pentru in­dus­tria româneas­că, iar acest lucru poate fi realizat prin oferirea unui ajutor de stat de 100 mil. euro.

„Noi pregătim un eveni­ment în Japonia în toamna aces­tui an pentru atragerea in­vestito­ri­lor străini şi anul viitor sperăm să venim cu un producător de semi­con­duc­toare în Româ­nia. Anul acesta în zona de semi­conductoare se vor mai anunţa investiţii în Franţa şi Germania. Noi ca ţară, prin Minis­terul Economiei, încercăm să atragem un producător de semicon­duc­toare iar noi, unde avem ex­pe­rien­ţă cu Japonia, încercăm să atra­gem de acolo un pro­du­că­tor de semiconductoare“, a spus Bogdan Hossu, fondator Wise Finance Solutions.

Gigantul german din sectorul ingineriei şi tehnologiei Bosch a anunţat recent deschi­de­rea unei noi fabrici de semiconductoare la nord de Dresda, în statul german Saxonia. Firma a pompat aproximativ 1 miliard de euro în noua unitate, aceasta fiind cea mai amplă investiţie individuală din istoria de 130 de ani a companiei. Noua fabrică va întări reputaţia zonei ca unul dintre cele mai im­portante huburi de microelectronice ale Europei. Aceasta a ajuns să fie supranumită Silicon Saxonia.

În ceea ce priveşte rela­ţiile economice, în Ro­mânia sunt peste 100 de firme ja­po­neze care au creat circa 40.000 de locuri de muncă.

„Pentru a atrage un in­ves­ti­tor japonez ai nevoie de con­stan­ţă, planuri şi idei şi răb­dare deoarece managemen­tul ja­ponez este unul colectiv, care funcţionează pe decizia grupului, nu pe de­cizia unei singure persoane. Fiind un grup, deciziile durează. În cazul unei astfel de investiţii discutăm despre un ajutor de stat de 100 mil. euro, care va cântări greu pentru un investitor. La o investiţie de 500 mil. euro – 1 mi­liard de euro un ajutor de stat de 37,5 mil. euro nu mai reprezintă un ajutor atât  de mare care să încline balanţa precum un aju­tor de 100 mil. euro cum este acordat odată cu noua măsură“, a spus Bogdan Hossu.

El a subliniat că există două scheme de ajutor de stat la Ministerul Finanţelor din 2014 şi avem o a treia, pentru investiţii de peste 100 mil. euro. acestea vor funcţiona în paralel cu PNRR şi fondurile europene.

„Japonia, Franţa, Italia, Turcia sunt ţările din care vin companiile cu care noi lucrăm pentru ajutoare de stat. Cel mai mare proiect pentru crearea de noi locuri de muncă a fost Yazaki, Martur, care a avut mai multe proiecte cu ajutoare de stat şi care probabil va mai avea“, a spus Bogdan Hossu.

În ceea ce priveşte industria auto, în prima jumătate a anului trecut investiţiile au fost oprite, însă din semestrul al doilea acestea s-au reluat.

„Anul trecut în primele şase luni ale anului a existat o stopare a investiţiilor în industria auto după care acestea au explodat. Dacia şi Ford au anunţat noi modele iar acest lucru înseamnă că şi producătorii de componente auto trebuie să facă investiţii noi“, a spus Bogdan Hossu.

Koyo Alexandria este cea mai veche companie japoneză din România, din anii 70 şi cea care a atras o investiţie de 125 mil. euro în 2019, însă creşterea cea mai mare a fost înregistrată de Makita.

„Cea mai de succes investiţie japoneză în România este Makita, care produce unelte electrice în România. Ei au crescut puternic şi au relocat în România toată producţia pentru Europa. Au fost atât de mulţumiţi de România încât au mutat totul la noi şi vorbim de investiţii mari pe care le-au realizat aici an de an pentru că au fost mulţumiţi de mediul de afaceri“, a spus consultantul.

Spre exemplu, Makita a înregistrat anul trecut o creştere de 40% a cifrei de afaceri la aproape 2,2 miliarde de lei. Makita produce în România scule electrice precum maşini de înşurubat, ciocane rotopercutoare, polizoare sau fierăstraie.

Pentru a atrage investiţii în România, piaţa locală trebuie să se promoveze în faţa investitorilor niponi, însă ţări precum Ungaria sau Polonia investesc mult mai mult în promovare.

„ Ungaria şi Polonia au bugete mult mai mari pentru promovare şi pentru atragerea investitorilor. Dacă noi facem 1-2 evenimente pe an, fiind privaţi, agenţia lor de investiţii străine face 6-10 evenimente pe an, agenţia statului fiind. Au japonezi angajaţi şi alocă bani pentru asta. Anul acesta ne-am deschis o filială şi în Japonia, avem angajaţi acolo şi facem tot posibilul să lucrăm pentru ţară şi să aducem aici investiţii. Acum şapte ani România nu exista pe hartă pentru Japonia, aşa cum Europa de Est nu exista pe harta lor. Ei se uitau la Germania, Franţa şi Marea Britanie iar precum vedem, toate investiţiile majore s-au dus acolo“, a spus Bogdan Hossu.

El a subliniat că japonezii apreciază constanţa, iar faptul că România schimbă atât de multe guverne într-un timp scurt, afectează atragerea investiţiilor.

„Dacă an de an schimbi miniştrii, directori şi secretari de stat nu laşi o impresie bună unui investitor pentru că nu oferi stabilitate. An de an am realizat evenimente în Japonia alături de băncile japoneze, aveam peste 200 de companii japoneze invitate şi an de an am atras cel puţin o investiţie japoneză în România. Feedbackul este unul pozitiv şi aşa putem atrage noi investiţii“, a conchis Bogdan Hossu.

 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank