ZF Investiți in România

Investiţi în România! Coca Caşcaval, Vetro Solutions: Vom pune în funcţiune fabrica de medicamente veterinare în 2021, după investiţii de 4,5 mil. euro. Mai investim încă 5 mil. euro într-un marketplace şi un depozit modern

16.11.2020, 00:07 Autor: Alex Ciutacu

 Furnizorul de produse veterinare Vetro Solutions a decis să intre în producţie în contextul în care 90% din consumul local este acoperit din importuri.

Compania Vetro Solutions din Iaşi va pune în funcţiune noua fabrică de medicamente veterinare în 2021, după investiţii de 4,5 mil. euro realizate în două etape, iar în prezent mai are în desfăşurare investiţii de aproape 5 mil. euro pentru a dezvolta un marketplace inovativ şi un depozit modern de medicamente, a explicat Coca Caşcaval, manager general, Vetro Solutions, în emisiunea Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„De anul trecut am demarat lucrările pentru o unitate de producţie de medica­men­te veterinare în Iaşi, care va acoperi o gamă largă de medicamente, zona de prevenţie şi tratamente, în trei forme farmaceutice. Am decis să mergem înainte cu acest proiect, iar termenul de imple­men­tare este august 2021, însă noi sperăm să fie gata cu cel puţin 3-4 luni înainte. (…) Proiectul se ridică la 4,5 mil. euro şi se desfăşoară în două etape, în prima etapă de ame­najare a unităţii şi achiziţia unor echi­pamente investiţia se ridică la 2,5 mil. euro şi este cofinanţată în propriţie de 70% prin fonduri europene. A doua parte se ridică la 2 mil. euro şi sperăm să ni se aprobe sprijinul şi pentru aceasta“, a declarat Coca Caşcaval. 

Coca Caşcaval este unul dintre cei mai cu­noscuţi manageri din industria farma­ceutică, ea a lucrat din 1990 până în 2009 în cadrul producătorului de medicamente Anti­biotice Iaşi, ultima funcţie deţinută acolo fiind cea de director general. Apoi a condus afacerea Polisano din Sibiu, un business creat de medical Ilie Vonica. Din 2019 s-a alăturat businessului Vetro Solutions, iniţial în calitatea de consultant şi apoi ca CEO al companiei, potrivit profilului său de pe pagina de socializare de business Linkedin.

Fabrica va fi situată în zona industrială a Iaşiului, într-o clădire în care s-a aflat până de curând sediul Vetro şi depozitul. Compania mai derulează o investiţie de circa 8,5 mil. lei (1,7 mil. euro) pentru amenajarea unui depozit modern de medicamente. 

„Acest proiect este finanţat în proporţie de 50% prin ajutor de stat şi 50% din investiţii proprii. Avem obligativităţi în cadrul tuturor proiectelor de investiţii, dar apreciem modul în care am reuşit să gestionăm afacerea şi să ne asigurăm resursele necesare“. 

Al treilea proiect de investiţii al companiei se ridică la 15,7 mil. lei (peste 3 mil. euro) şi constă într-un marketplace inovativ. 

„Practic, discutăm de o platformă care va pune în contact direct producătorul, medicul veterinar şi proprietarul de animale de companie. (...) Este un proiect cofinanţat 70% prin fonduri europene, lucrările deja au început şi sperăm ca la începutul anului 2021 să lansăm primele etape din proiect“. 

Decizia companiei Vetro de a intra în producţie vine în contextul în care consumul local din piaţa veterinară este acoperit în proporţie de peste 90% de importuri, iar piaţa creşte la nivel global cu o rată de 6-10% pe an, în funcţie de categorie, ceea ce lasă loc şi pentru companiile care vor să producă în România. 

„Industria veterinară şi segmentul animalelor de companie este pe un trend crescător în ultimii ani. (...) Atât pe segmentul serviciilor, cât şi pe segmentul medicaţiei şi hranei pentru animale de companie piaţa la nivel global creşte cu 6-8-10% de la an la an. Exista oricum un trend crescător şi s-au dezvoltat multe servicii premium pentru animalele de companie şi ne gândim atât la servicii de investigaţii, intervenţii, înlocuirea articulaţiilor, hrană dietetică sau chiar şi hrană vegană“.

Businessul Vetro este realizat în proporţie de 70% din segmentul animalelor de companie şi în proporţie de circa 30% din segmentul fermelor, unde compania a observat o scădere la nivel de piaţă. 

Compania din Iaşi vinde în sistem b2b şi deserveşte circa jumătate din cei aproximativ 7.400 de medici veterinari din România. 

Vetro Solutions a fost fondată de medicul veterinar Dumitru Fodor în urmă cu opt ani şi este controlată de acesta. Compania a ajuns în 2019 la afaceri de 52,9 mil. lei, iar invitata a subliniat că această creştere a continuat şi în 2020 şi se va reflecta în cifre. 

Distribuitorul de produse veterinare a ajuns în 2019 la un număr de 45 de angajaţi, iar astăzi acest număr a crescut până la 70, majoritatea angaţilor fiind medici veterinari. Odată cu deschiderea fabricii, compania va mai angaja 12 angajaţi şi pe măsură ce lansează noi produse vrea să ajungă la un număr de 26 de oameni în producţie. 

 

Care sunt principalele probleme identificată de Vetro în România

► Comunicare şi colaborare între jucătorii din industrie şi autorităţi în domeniul legislaţiei. Aş aduce în discuţie cel puţin două aspecte. De câteva zile medicii veterinari din cel puţin 30 de judeţe sunt în grevă pentru că după ani de negocieri au reuşit să obţină prin OUG 107/2020 susţinerea cu 10.000 lei pentru activităţile pe care le desfăşoară în raport cu DSV-urile, ori în aceste două luni nu au primit aceşti bani. În condiţiile în care noi ne confruntăm cu propagarea pestei porcine, în condiţiile în care Asociaţia Crescătorilor de Porci reclamă iarăşi că nu au fost consultaţi în stabilirea unui plan naţional pentru controlul pestei porcine, în condiţiile în care avem o zonă destul de mare în exploataţiile nonprofesionale, adică creşteri de porci la nivelul populaţiei, există un factor de risc destul de mare. Jucătorii şi asociaţiile profesionale reclamă că nu sunt consultaţi. Cred că aceasta este zona în care dacă toţi am sta la masă şi am discuta soluţii concrete industria ar avea mult mai mult de discutat. Un dialog şi punerea în practică a soluţiilor pentru că faptul că în 30 de judeţe medicii veterinari sunt în grevă de luni pentru că nu au primit acei bani care au fost bugetaţi, aprobaţi prin OUG, este o problemă. Fiecare ne dorim să avem predictibilitate. 

► Cred că mai este loc de îmbunătăţire în zona numărului de profesionişti din domeniu. La nivel european există un medic veterinar la 500-550 de animale. În România este un medic veterinar la 1.500. Mai mult, liceele profesionale au scos din oferta educaţională meseria de tehnician veterinar. Când ne confruntăm cu o incidenţă atât de mare pe zona de propagare a pestei porcine, când în toate exploataţiile e nevoie de prezenţa medicului veterinar, de măsuri de biosecuritate, cred că şi aici ar fi mai mult spaţiu de îmbunătăţit. 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank