ZF Investiți in România

Investiţi în România! Organizaţia de producători de fructe Cerasus pregăteşte o investiţie de 1,5 mil. euro pentru extinderea fermelor şi a depozitului. Cei 25 de producători din organizaţie au decis să intre şi în procesare, iar în 2021 lansează primele produse sub brandul Panere

23.04.2021, 18:30 Autor: Alex Ciutacu

♦ Producţia anuală depăşeşte 2.500 de tone, iar aceasta va mai creşte odată cu modernizarea plantaţiilor.

Organizaţia de producători de fructe Cerasus Grup din comuna Cotnari, jud. Iaşi, are în plan o investiţie pe fonduri europene de 1,5 mil. euro, prin care vrea să mărească suprafeţele lucrate cu încă 15 hectare şi să-şi dubleze spaţiul de depozitare, a explicat Bogdan Băianu, cofondator al Cerasus Grup, în emisiunea Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank. 

„Pe programul acesta de tranziţie dintre cele două exerciţii financiare multi­anuale vom depune proiecte pen­tru extinderea fermelor şi moder­nizarea plantaţiilor pe fiecare fermă în parte, şi încă un proiect pentru modernizarea şi extinderea depo­zitului. Investiţiile se ridică undeva la 1,5 mil. euro pe tot grupul”. 

Cei 25 de producători care fac parte astăzi din organizaţie lucrează o suprafaţă de circa 100 de hectare, însă o parte din acestea sunt plantaţii vechi, cu randamente mai mici. 

„Mulţi dintre producătorii mici care ne sunt colegi în organizaţie au plantaţii vechi. Încercăm pe aceştia să îi facem să îşi reînnoiască plantaţiile şi să aducem producători noi, cu plantaţii tinere. Avem şi membri cu plantaţii vechi, dinainte de Revoluţie, dar una modernă are o eficienţă de 4-5 ori mai mare decât o plantaţie bătrână, în sistem clasic”. 

În ceea ce priveşte dublarea capacităţii de depozitare, acesta este un proces care se va întinde pe următorii trei ani, în cadrul proiectului de 1,5 mil. euro.  „Avem un depozit frigorific cu atmosferă controlată în care putem depozita acum peste 1.000 de tone de mere – calculăm la mere pentru că tehnologia de depozitare e diferită – şi în următorii trei ani cu proiectul pe care îl depunem vrem să dublăm capacitatea de depozitare”. 

Organizaţia produce anual circa 1.000 de tone de cireşte, 1.000 de tone de mere, 200 de tone de prune şi 200-300 de tone de pere, iar cea mai mare parte din producţie se îndreaptă spre retailul modern, din România şi nu numai, sub brandul Panere. O cantitate mică se îndreaptă către industrializare. 

„Anul trecut a crescut uşor cantitatea de fructe vândută în stare proaspătă către marile reţele din ţară şi la export, datorită produsului nostru pe produse ambalate, precum punga cu fructe Panere sau cutiuţa din carton cu patru mere“.

:Am estimat anul trecut că vor fi mai căutate produsele ambalate decât vrac şi s-a întâmplat acest lucru. Noi am fost pregătiţi din timp şi am profitat de această creştere pe produsele ambalate”. 

Compania a testat anul trecut mai multe sortimente de produse finite din fructe şi legume, ajungând la o serie pe care vrea să o lanseze în magazine de la finalul verii. 

„Am testat vreo 15-20 de produse, le-am folosit în scop de marketing, de protocol, nu am început să vindem, le-am creat împreună cu un bucătar foarte bun din Iaşi. Anul acesta am început deja investiţiile pentru o bucătărie complet utilată şi din vara aceasta vom începe producţia. Avem 5 produse momentan pe care vrem să le producem artizanal, să facem 5-10.000 de borcane din fiecare sortiment, iar din toamnă să le vindem, la început în băcănii, aprozare, în comerţul de proximitate local”. 

Acum, ambiţia Cerasus se concretizeză printr-o investiţie de 50.000 de euro, în contextul în care producătorii îşi doresc să rămână pe segmentul produselor artizanale, indiferent cât de mare va ajunge producţia anuală. 

„Pentru primii doi ani vrem ca producţia să fie artizanală şi să ţintim această piaţă. Chiar dacă producţia va creşte mult în următorii 3-5 ani, aşa cum plănuim, proesul de producţie vrem să fie tot unul tradiţional, să facem produsele la flacără, nu într-un sistem industrial. Nu vrem să concurăm la preţ, nu putem concura cu marii producători de dulceţuri şi conserve din fructe/legume pe preţ. Preferăm să intrăm pe produsele premium”. 

Cu un proiect început încă din 2006, organizaţia de producători Cerasus Grup a ajuns la afaceri de peste 9,3 mil. lei, după o creştere de 10%, iar penru anul 2020 îşi propune o creştere de 15%. 

Organizaţia are 30 de angajaţi permanenţi, timp de opt luni pe an lucrază cu 50-60 de zilieri, iar în perioada de cules a cireşelor ajunge la 300-400 de zilieri. 

Băianu a explicat că anul agricol a început bine, iar condiţiile climatice se anunţă a fi mai bune decât în 2020. 

„Deocamdată lucrurile arată bine, e un an agricol bun, ba chiar arată bine peste tot în ţară, spre deosebire de anul trecut când în sudul ţării au fost temperaturi mai scăzute în primăvară şi s-a simţit în producţia de fructe. Anul acesta producţia arată bine, cred că va fi un an al fructelor, vom avea o producţie mai mare ca anul trecut. Sper ca această producţie românească să se regăsească şi pe rafturile magazinelor”. 

Cu toate acestea, invitatul consideră că la nivel economic se poate observa o scădere a consumului, iar acesta ar fi un factor de urmărit pe parcursul anului. 

„Am observat încă de anul trecut o scădere considerabilă a consumului, în mod surprinzător chiar şi pentru produsele de bază, cum sunt merele. Şi ăsta este un factor care ne îngrijorează în momentul ăsta, adică ne aşteptăm la preţuri mai mici dacă este o producţie mare şi cu un consum scăzut. (...) Nu am date certe, dar vă pun cum vedem noi, concret, dacă în octombrie anul trecut vindeam 2-3 tiruri pe săptămână unei reţele de retail, anul ăsta am scăzut la 1-2 pe săptămână”. 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank