ZF Investiți in România

Investiţi în România!, proiect ZF şi CEC Bank. Dumitru Pop, administrator, Orion: Amânăm cu doi ani investiţia de 4,8 mil. euro pentru extinderea capacităţii de producţie pentru că nu este clar cum va evolua criza

03.07.2020, 11:00 Autor: Alex Ciutacu

Orion Slobozia continuă recrutările şi vrea să ajungă la 150 de angajaţi până la finalul anului 2020.

ProducÂtorul de structuri metalice Orion din Slobozia va amâna cu doi ani investiţia de 4,8 milioane de euro prin care viza extinderea capacităţii de producţie cu 45%, în contextul incertitudinii generate de criza actuală, a explicat Dumitru Pop, adminis­trator, Orion, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Investiţia de 4,8 milioane de euro trebuia începută în 2020, iar acum suntem la nivel de autorizaţie de construire. Cu toate acestea, în contextul anual am amânat-o cu doi ani de zile pentru că nu ne este încă foarte clar care va fi sfârşitul acestei pandemii şi dacă se va acutiza criza economică sau va rămâne liniară. Din punctul nostru de vedere, în ultimele luni nu ne-a mai afectat atât de mult, dar nu ştim ce va fi în continuare şi nu putem investi decât atunci când avem siguranţa că lucrurile vor merge bine în continuare“, a declarat Dumitru Pop, administrator al Orion, un business care a încheiat anul 2019 cu afaceri de circa 50 milioane lei, un nivel similar cu cel din 2018.

Orion produce structuri metalice pentru in­dus­tria de telecom şi stâlpi pentru linii de înaltă ten­siune, iar începutul crizei a adus în con­tinuare comenzi pentru compania din Slobozia.

„Începutul anului a fost de bun augur ca şi anii precedenţi. Pe timp de iarnă noi avem producţie aproape liniară cu celelalte luni de vară-toamnă. Deci, până în martie lucrurile au fost ok. Odată cu declanşarea stării de urgenţă în România, am obţinut certificatele necesare şi a trebuit să trimitem circa 20% din angajaţi în şomaj tehnic. Totuşi, cu restul de circa 90 de oameni am lucrat la înţelegere cu clienţii noştri pe stoc. A fost destul de greu, încă resimţim efectele acelei perioade, dar acum este ok. Când spun asta, înseamnă că lucrăm la capacitate, chiar suntem depăşiţi. Deci avem comenzi până în octombrie în ceea ce priveşte stâlpi pentru reţelele de telefonie mobilă“, a adăugat Dumitru Pop.

În ceea ce priveşte producţia, compania se îndreaptă spre nivelul de dinainte de pandemie, însă încasările nu sunt la acelaşi nivel, întrucât mulţi parteneri plătesc marfa cu întârzieri de până la un an.

„Ca producţie suntem la 82-83% faţă de ţintă, dar ca încasări suntem pe la 62%. De ce? Activăm pe o nişă de piaţă unde clienţii noştri au credit furnizor destul de mult. Adică noi încasăm la 120 sau chiar la 360 de zile de la livrare. În condiţiile în care apetitul pentru credite al băncilor este aproape de zero, este o perioadă destul de dificilă, dar sunt premise să ne descurcăm“, a spus el.

O parte din producţia companiei merge la export, structurile produse la Slobozia ajungând în anii anteriori chiar şi până în Africa, prin contractori şi subcontractori care lucrează cu Orion.

„Exportăm spre piaţa din Franţa, Marea Britanie, Italia. În Africa nu am mai livrat anul acesta pentru că am avut cerere foarte mare. Am mai câştigat doi clienţi post stare de urgenţă, dar sunt clienţi care ne-au auditat anul trecut şi anul acesta am semnat contractul. Lucrurile merg bine, iar pe piaţă internă este cerere destul de mare pentru toţi operatorii. Lucrăm pentru Mobirom, RCS & RDS, Telekom, Vodafone“, a explicat Pop.

În ceea ce priveşte stâlpii de înaltă tensiune ca linie de business, compania lucrează pe piaţa internă cu Transelectrica, iar pe piaţa externă a trimis structuri către mai multe pieţe din Europa, precum Finlanda, Norvegia şi Germania.

Pe lângă piaţa de telecom care este în continuă dezvoltare şi reactualizare la nivel global, Dumitru Pop crede că şi businessul pentru stâlpi de înaltă tensiune are un viitor promiţător.

„În Germania e nevoie de circa 29.000 km de linie de înaltă tensiune, spre exemplu. Nevoie este şi la noi unde avem linii învechite şi au început deja discuţiie pe Porţile de Fier 1, deci Gura Văii Reşiţa, Gura Văii Timişoara – sunt linii vechi cărora le expiră termenul de viaţă şi trebuie refăcute, plus reconfigurarea sistemului nostru energetic, care iarăşi necesită câteva mii de km de linie de înaltă tensiune“, a adăugat el.

Cu 138 de angajaţi la finalul anului 2019, Orion vrea să mai angajeze încă 20 de oameni în 2020.

 

Care sunt principalele probleme identificate de Orion:

♦ Probleme de recrutare/lipsa infras­tructurii educaţionale. Din păcate, ministerul Educaţiei n-a făcut mare lucru privind şcolile de arte şi meserii, acele şcoli profesionale care a trebuit în pro­gramul de învăţământ să aplice meserii specifice pentru zona respectivă unde operează agenţii economici. De exemplu, la Ialomiţa avem clase de ospătari, frizeri, agenţi de vânzări şi în ciuda faptului că ne-am chinuit nu avem nicio clasă de sudori, de lăcătuşi, cu toate că este cerere în piaţă. Şi acolo unde sunt şcoli profesionale şi au astfel de meserii lipsesc atelierele şcoală, care ar trebui să aibă un minim de dotare pentru ABC-ul meseriei respective. Acum 3 ani de zile am reuşit şi Inspectoratul Judeţean a format o clasă de sudori, ne-am chinuit şi i-am primit în practică în toată perioada de 2 ani de zile. Este foarte adevărat că din 17 s-au angajat la noi 15, iar dintre ei mai sunt numai 2, dar asta contează mai puţin Am donat la atelierul-şcoală aparate de sudură ca elevii să poată avea un minim de pregătire practică din şcoală.

♦ Fiscalitate. Este ridicată la noi dar aceasta este regula. Marele păcat ar fi că nu este constantă. Se schimbă de la an la an. În condiţiile în care îţi bugetezi o investiţi şi faci un buget de venituri şi cheltuieli pentru 4-5 ani de zile, nu poţi avea încredrede că la capitolul taxe şi impozite vor fi aceleaşi cifre din punct de vedere procentual. Dar asta e fiscalitatea. Orice antreprenor când începe un business ia în calcul şi această fiscalitate.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank