ZF Investiți in România

Investiţi în România!, proiect ZF & CEC Bank. Ian Pearson, Ford România: Trebuie să ne asigurăm că următoarele generaţii de ingineri, designeri, specialişti în automatizări că sunt români la nivelul industriei auto locale

30.07.2020, 00:07 Autor: Bogdan Alecu

♦ Sistemul de învăţământ este la fel sau poate chiar mai important decât infrastructura, pe măsură ce industria auto trece printr-o perioadă de schimbări radicale, iar nevoia de personal înalt calificat este una tot mai mare ♦ Fiecare dolar sau leu investit în educaţie este foarte bine cheltuit.

Industria auto europeană trece prin cea mai amplă schimbare din ultima sută de ani, iar presiunea pe reducerea emisiilor de carbon şi electrificare pune presiune pe costuri şi personal, iar nevoia de infra­struc­tură modernă pentru a reduce aceste cos­turi şi ingineri pentru a proiecta şi im­plementa schimbările este tot mai mare.

„Acum trebuie să rămânem competitivi şi să ne adaptăm la piaţă, mai ales acum când piaţa europeană trece printr-o transformare monumentală prin electrificare, legislaţie CO2 şi realizăm că în viitor, când vor fi lansate noi modele noi ca uzină trebuie să fim în topul listei atunci când Ford va decide unde să le producă“, explică Ian Pearson, preşedintele Ford România, cel responsabil direct de uzina de la Craiova.

Dincolo de infrastructură, miza o reprezintă şi învăţământul. „Industria auto se schimbă şi se schimbă şi angajaţii. Munca într-o uzină auto nu mai este o treabă murdară, ci una extrem de curată. Dincolo de acest aspect, cu ajutorul universităţilor trebuie să ne asigurăm că următoarele generaţii de ingineri, designeri, specialişti în automatizări că sunt români, iar toţi producătorii din România au nevoie de acest lucru. Din acest motiv toţi jucătorii de top din industria auto locală sunt implicaţi în sistemul dual de învăţământ, sunt în legătură cu universităţi locale dar avem nevoie de un parteneriat cu guvernul, cu autorităţile locale. Fiecare dolar sau leu investit în educaţie este foarte bine cheltuit“, explică Ian Pearson, preşedintele Ford România.

Uzina Ford a fost vizitată recent atât de premierul Ludovic Orban cât şi de Klaus Iohannis, în contextul în care la 13 ani de la preluare, americanii în con­ti­nuare nu au un drum rapid între Craiova şi Piteşti.

Drumul a fost promis chiar de Ludovic Orban pe când în 2007 era în funcţia de ministru al transporturilor.

„Infrastructura este vitală pentru România, din toate punctele de vedere, indiferent de discutăm de cea rutieră, feroviară, portuară, elecrificare, reţele 5G. Până acum problema nu a fos reprezentată de fondurile disponibile, fondurile erau acolo de ceva vreme ci livrarea propriu-zisă. În ceea ce priveşte drumul expres dintre Craiova şi Piteşti, primele două loturi sunt în construcţie şi vor fi livrate cel mai probabil la finalul anului 2021, însă celelalte două loturi dinspre Piteşti încă nu au constructor, ceea ce înseamnă o întârziere de trei ani. Problema este legată de livrarea proiectelor, nu de disponibilitatea banilor. Finanţarea este ok, dar livrarea nu. Dacă acum va fi semnat contractul pentru loturile 3 şi 4, va dura un an proiectarea şi doi construcţia. În teorie, dacă este semnat acum, va fi gata în în vara lui 2024. Dar nu este nimic semnat. Vom avea jumătate de drum expres. Tot este bine decât deloc, însă tot jumătate avem. Partea bună este că vom avea centuri ocolitoare la Balş şi Slatina, ceea ce va mări mult viteza de tranzit şi va fi mult mai bine pentru locuitorii acelor oraşe“, a spus Ian Pearson.

Dincolo de necesitatea unui drum expres care să permită livrarea la timp a componentelor, uzina Ford are nevoie şi de infrastructură feroviară modernă pentru a livra maşinile către Europa de Vest.

„Peste 90% dintre maşini sunt livrate pe calea ferată. Am discutat şi despre proiectele legate de infrastructura feroviară deoarece avem nevoie de o conexiune de mare viteză între Arad-Timişoara-Caransebeş-Craiova şi avem nevoie de modernizarea dintre Craiova şi Calafat. Sunt importante pentru noi şi pentru coridorul european de transport. vrem să creştem şi volumul mărfurilor livrate către uzină pe calea ferată pentru a reduce şi numărul camioanelor de pe drumuri. Dar avem nevoie de un calendar precis deoarece lucrăm cu livrare în termen de o oră. Dacă nu livrăm aşa, vom avea costuri mai mare, timp în care noi trebuie să rămânem competitiv. Infrastructura feroviară este la fel de necesară precum cea rutieră“, a subliniat Ian Pearson.

El spune că principalul dezavantaj este reprezentat în România de lanţul logistic mult mai lung - sunt componente care vin din Europa de Vest, iar maşinile pleacă tot către Occident.

„Dacă discutăm de eficienţă şi productivitate, uzina din Craiova este la fel de bună ca orice altă uzină. Avantajul nostru este reprezentat de angajaţi, dezavantajul este legat de logistică. Noi importăm din Europa de Vest, iar principalele pieţe, Franţa, Germania, Italia, Spania şi Marea Britanie sunt la peste 2.000 km distanţă. Dacă eşti într-o uzină din Germania nu ai aceste rute logistice lungi, motiv pentru care infrastructura modernă reprezintă o cheie importantă şi vrem să eliminăm acest dezavantaj“, a spus preşedintele Ford România.

În acest context, el spune că odată cu intrarea în producţie a SUV-ului Ford Puma la finalul anului trecut, a crescut şi baza de furnizori din România.

„Avem mai mulţi furnizori locali şi întotdeauna căutăm să avem furnizori locali, iar acest lucru a devenit şi mai important pe timp de pandemie. În perioada pandemiei nu au existat numai probleme legate de producători de componente, ci şi de treceri de graniţă şi am avut întârzieri. Orice putem cumpăra din România, ne ajută, iar dezvoltarea infrastructurii va permite şi altor furnizori să vină local pentru a produce aici“, a subliniat Ian Pearson.

 

Ford România în cifre

1.000 de maşini pe zi produce Ford la Craiova

30 mil. dolari reprezintă cea mai nouă investiţie a americanilor în România

6.000 de angajaţi lucrează la Craiova

 

Probleme pentru Ford România

Infrastructura rutieră şi feroviară

Birocraţia - sunt multe procese prea lungi, prea complicate, cu nevoie de prea multe semnături

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank