ZF Investiți in România

Investiţi în România! Un proiect ZF&CEC Bank. Ministerul Fondurilor Europene vrea să reducă birocraţia şi complexitatea procedurilor pentru obţinerea fondurilor europene, dar şi să permită mai multă „libertate“ autorităţilor locale în ceea ce priveşte infrastructura, pentru ca CNAIR să se poată concentra mai eficient pe autostrăzi şi drumuri expres

03.08.2020, 20:10 Autor: Bogdan Alecu

Marcel Boloş, ministrul fondurilor europene: Avem 17 miliarde de euro la dispoziţie pentru infrastructura de transport şi 1 miliard de euro pentru IMM-uri din partea Comisiei Europene.

România va primi de la Uni­unea Europeană în ca­drul planului de relan­sa­re economică 79,9 mld. euro sub for­ma fon­duri­lor europene, iar dacă sunt lua­te în cal­cul toate sumele, valoarea ajun­ge la 85 mld. euro din care 16 mld. euro re­pre­zin­tă îm­prumuturi, potrivit da­telor Mini­ste­ru­lui Fondurilor Euro­pene.

 

Banii care vor fi cuprinşi în bu­ge­tul multi­anual 2021-2017

România va avea în exerciţiul 2021-2027 17 miliarde de euro pentru infrastructura de transport, faţă de 5,6 mi­liarde de euro în exerciţiul 2014-2020 pen­tru a accelera construcţia de autos­trăzi şi căi ferate

„Sunt propuse sume şi bugete însem­nate pentru proiecte de infras-truc­tură - infrastructura de transport. Bu­getul pentru politica de coeziune este de 8,9 miliarde de euro, iar pentru ceea ce înseamnă planul de recuperare şi rezil­ienţă sunt propuse încă 8 mld. euro. Discutăm de un maxim istoric pentru proiecte de infrastructură, mai ales infrastructură de transport de 17 mi­liarde de euro, în condiţiile în care până acum România a avut alocate pentru infras­tructura de transport, pentru ac­tuala perioadă de programare 5,6 mi­liarde de euro.

Nu e suficient sa avem doar bugetul creionat şi proiectele în forma care să permită finanţare din fonduri, dar trebuie să căutăm mecanismele de implementare cât mai flexibile pentru a fi implementate“, a declarat Marcel Boloş, ministrul fondurilor europene în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România! realizată de ZF alături de CEC Bank.

Pentru a implementa noile proiecte şi pentru a asigura finanţare europeană pentru infrastructură, ministrul spune că în noul exerciţiu s-au demarat discuţiile cu Comisia Europeană încă de la început şi deja a început pregătirea proiectelor ce urmează a fi finanţate de cu bani de la UE.

„Negocierea cu Comisia este în stadiu avansat şi suntem pe picior de egalitate cu Polonia din perspectiva stadiului negocierilor şi nu vom avea timpi de întârziere în accesarea banilor. În al doilea rând, Guvernul în ordonanţa 88 din 2020 a alocat fonduri pentru pregătirea proeictelor care urmează a fi finanţate în perioada următoare. Pentru autorităţile locale sunt 100 mil. euro alocaţi pentru a pregăti proiectele, iar proiectele mari de infrastructură sunt alocate fonduri necesare astfel încât să putem pregăti proiectele mari încă de dinaintea perioadei de programare“, a spus Marcel Boloş.

În al treilea rând, ministrul a subliniat că de această dată se pune accent pe descentralizare, în sensul în care autorităţile locale să aibă mai multă libertate, iar proiecte precum centuri ocolitoare să fie gestionate local şi nu de CNAIR.

„Nu la nivel de minister se pot rezolva problemele beneficiarilor, ci coborând aproape de regiuni, de decizia cea mai aproape de beneficiar, ca prin mecansimele de implementare şi descentralizare. Marii beneficiari sunt compania de autostrăzi, cea de căi ferate, transport naval şi aerian. CNAIR nu trebuie să se implice în variantele ocolitoare ale municipiilor. Trebuie să rămână concentrată pe autostrăzi şi drumuri expres. Inclusiv în ordonanţa 101 din 2020 vom vedea elemente ce privesc descentralizarea - conţine un set de măsuri pentru infrastructura rutieră pentru autorităţi locale şi sunt transferate pentru implementare - de la variante ocolitoare la drumuri de legătură cu reţeaua TEN-T este de interesul autorităţilor locale“, a explicat Marcel Boloş.

Mai mult, pentru a veni în sprijinul Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (IMM), de la UE sunt puse la dispoziţie fonduri de un miliard de euro.

„Din luna februarie de când s-a anunţat criza pandemică şi primele măsuri, acest domeniu al sănătăţii şi restricţiile pentru mediul de afaceri am luat iniţiativa cu CE încă din februaire. Recent, în iunie am încheiat negocierile cu CE pentru formele de sprijin pentru IMMuri iar astăzi în şedinţa de guvern avem propunerea de sprijin pentru IMM-uri în valoare de 1 mld. euro este împărţită pe trei elemente - microgrant de 2000 de euro pentru IMM-uri care nu au angajaţi, apoi grant pentru capital de lucru - 350 mil. euro şi poate fi până la 15% din cifra de afaceri din 2019 şi a treia formă, pentru investiţii, cu confinanţare din partea beneficiarilor, cu granturi de 200.000 - 350.000 de euro, de 550 mil. euro. Avem un miliard de euro cu 3 forme de sprijin“, a explicat ministrul fondurilor europene.

În cazul Ministerului Dezvoltării sunt două forme de sprijin cu un buget de 1mld. euro, cu o primă formă de 550 mil. euro destinat granturilor cu valori între 1,5 mil. euro şi 6 mil. euro pentru a putea fi finanţate investiţii cu impact local în dezvoltarea economică şi o a doua formă, cu valori uşor mai scăzute, între 200.000 - 1 mil. euro, cu un buget de 450 mil. euro.

„Prin cele cinci instrumente puse la dispoziţia IMMurilor să putem da un impuls pentru sprijinul reluării activităţii curente, fie noi modele de business pe care le gândesc acum IMMurile“, a explicat ministrul.

 

Ce probleme a identificat ministrul fondurilor europene

♦ Sistemul complicat, birocratic şi stufos de accesare a fondurilor europene.

♦ Întârzieri în perioadele de negociere, cu resurse pierdute.

 

Fonduri Europene la dispoziţia României

♦ 17 mld. euro fonduri pentru infrastructura de transport

♦ 1 miliard de euro prin Ministerul Dezvoltării pentru investiţii locale

♦ 1 miliard de euro suport pentru IMM-uri

♦ 50-100 mil. euro fonduri europene pentru achiziţia de echipamente IT pentru şcoli, precum tablete pentru şcoala online.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank