ZF 24

Investiţi în România!, proiect ZF şi CEC Bank. Vlad Ciuburciu, director general, Vascar: Finalizăm o investiţie de 1 mil. euro pentru extinderea capacităţii de producţie şi vrem să mai deschidem încă cinci magazine proprii

Autor: Alex Ciutacu

15.07.2020, 00:07 4662

Vascar operează un lanţ de 21 de magazine proprii în regiunea Moldovei şi vizează extinderea în aceeaşi zonă.

Producătorul Vascar din Vaslui finalizează în această perioadă un proiect de investiţii de 1 mil. euro, prin care vizează extinderea capa­cităţii de producţie, în timp ce vrea să extindă reţeaua de magazine proprii cu încă cinci locaţii până la finalul anului, a explicat Vlad Ciuburciu, director general, Vascar, în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Suntem o companie care investeşte permanent, în fiecare an ne-am propus un buget, în funcţie de contextul de piaţă şi de cum vedem noi lucrurile pe termen mediu şi lung. Am început în 2019 un proiect de dezvoltare, mai facem o nouă secţie de producţie în cadrul fabricii. Am primit finanţarea în 2019 şi luna aceasta finalizăm implementarea. Vorbim de o linie de semi-preparate, carne tocată, mici şi alte produse care urmează să fie lansate şi care vor fi unice pentru piaţa din România. Investiţia se ridică la circa 1 mil. euro, iar aici intră echipamentele şi partea de infrastructurăî, a declarat Vlad Ciuburciu, directorul general care conduce compania din Vaslui.

Pe lângă producţia de mezeluri, semi-preparate, carne fresh şi conserve din carne, Vascar operează un lanţ de 21 de magazine proprii în regiunea Moldovei, pe care vrea să îl extindă cu încă cinci locaţii până la finalul anului fiecare dintre acestea reprezentând o investiţie ce poate ajunge şi până la 100.000 de euro. 

„Nu am închis niciun magazin, intenţionăm să creştem numărul acestora şi să mai deschidem încă cinci în 2020, tot în jurul casei, în zona Moldovei, deoarece este mult mai uşor de controlat şi de administrat. Cu cât te duci mai departe de casă, cu atât este mai greu şi ca logistică şi ca mentenanţă ma­gazine, dar şi din punct de vedere al con­trolului. În plus, avem o notorietate foar­te mare la nivelul regiunii şi aici lu­mea ne cunoaşte cel mai bine“, a spus el. 

Cu afaceri de 20,5 mil. euro pentru anul 2019, un procent de 33-35% a fost reprezentat de retailul propriu, în lanţul de magazine din zona Moldovei. În acelaşi timp, compania a intrat în acest an şi pe platforma eMAG, întrucât şi consumatorii s-au mutat spre acest mediu. 

„Canalele principale rămân aceleaşi, standard pentru industrie: retailul modern cu hypermarket-uri, retailul propriu cum avem noi, comerţ direct prin forţa proprie de vânzări. Partea de indirect este mai mult specifică categoriei de conserve, lucrăm cu distribuitori la nivel naţional, acoperim toată România şi mai avem partea de export, dar este o cifră mică din total cifră de afaceri. De curând avem un parteneriat cu eMAG şi ne-am listat produsele din conservă pe această platformă.“ 

„Comportamentul de consum s-a schimbat foarte, foarte mult. Cel puţin pe perioada stării de urgenţă foarte multă lume, în special tinerii, au apelat la online, au folosit aplicaţiile de curierat şi livrări, şi pe partea de catering, dar observăm o scădere a traficului în partea de hypermarketuri, clienţii se orientează către proximitate, către magazinele din jurul caseiî, a explicat directorul general. 

Cu un total de 400 de angajaţi în prezent, faţă de 350 la finalul anului trecut, Vascar produce şi comercializează atât sub brandul Vascar, cât şi sub brandul Moldova în Bucate, care are acoperire naţională. Pentru anul 2020, compania vrea să îşi menţină creşterea obţinută în primele luni ale anului. 

„La cinci luni înregistram o crşetere de 23%, comparativ cu 2019. Sperăm să creştem în continuare până la finalul anului, dar trebuie să vedem contextul de piaţă, să vedem ce se va întâmpla pe viitor“, a adăugat Vlad Ciuburciu. 

În ceea ce priveşte exporturile, conservele Vascar ajung în mai multe ţări din Europa, în special acolo unde există comunităţi de români, oferind o piaţă de desfacere semnificativă. 

„Cel mai simplu de exportat este conserva. Vorbim de un produs cu termen de valabilitate foarte mare, un produs care nu are nevoie de condiţii de depozitare, de frig, foarte stricte. Noi ne axăm pe comunităţile de români din Europa, exportăm în Spania, Anglia, Italia, Franţa, Belgia, Germania, suntem listaţi şi în hypermarket-uri din Germania şi Anglia, deoarece sunt comunităţi în jurul hypermarketurilor şi au făcut raioane dedicate etnicilor“, a menţionat el. 

Compania Vascar din Vaslui cumpăra o mare parte din carnea procesată din România, însă pesta porcină a făcut ravagii în ultimii ani, ceea ce a determinat compania să cumpere carne de porc din alte ţări europene „ unde îşi poate păstra standardul cerut mai departe la export în piaţa unică.

„Luăm preponderent carnea din UE, cumpărăm şi din România dar ţinând cont că în România există pestă porcină, majoritatea fermierilor şi abatoarelor sunt cu ştampilă hexagonală, ţinând cont că noi exportăm în ţările UE, avem nevoie de carne cu ştampilă ovală. Este destul de dificil de făcut rost din România de carne cu ştampilă ovală. Din acest motiv suntem obligaţi să cumpărăm carne de la abatoare cu standarde foarte înalte din Germania, Spania, Belgia, ţări care îşi ţin pesta porcină sub control şi care ne oferă carne de calitate şi la un preţ corect. De când a început pesta porcină la mijlocul anului 2018 lucrurile s-au schimbat. Multe judeţe sunt în roşu cum spun autorităţile şi asta înseamnă că pot da doar pentru procesatori care vând doar în Româniaî, a explicat Vlad Ciuburciu.

 

Care sunt principalele probleme identificate de Vascar

- Infrastructura educaţională. Mi se pare foarte importantă educaţia şi pregătirea generaţiilor viitoare în funcţie de direcţia în care merge economia ţării şi de cea în care merg antreprenorii sau businessurile din România. Aici avem o mică problemă. Înainte de í89 toată lumea făcea facultăţi pe producţie, toată lumea era inginer. După ‚90 toată luma s-a mutat pe economie, voia să fie manager, contabil sau alte profesii bazate mai mult pe servicii. 

Contextul s-a schimbat şi partea de producţie s-a dezvoltat. Cel puţin în industria alimentară multe companii s-au ridicat şi s-au ridicat foarte frumos, doar că s-au eliminat acele şcoli profesionale, găseşti foarte greu oameni specializaţi, de la mecanici pentru utilaje, la electricieni sau instalatori. Mulţi oameni buni şi pricepuţi au plecat în afară, o parte s-au întors. Noi am avut noroc de o stabilitate la acest capitol, dar dorim să pregătim cât mai mulţi tineri pe aceste segmente. Avem parteneriate cu licee în Vaslui, oferim burse către copii, astfel încât la finalizarea ciclului de studiu să vină să lucreze la noi în companii.

- Infrastructură rutieră cu siguranţă este o problemă care afectează foarte multe businessuri, trebuie să ne mişcăm, să avem mobilitate, să ajungem din punctul A în punctul B cât mai rapid şi în siguranţă. O infrastructură rutieră bogată înseamnă o creşetere a economiei pentru că vor apărea foarte multe businessuri în România şi ne va ajuta la dezvoltare foarte, foarte mult. Este un lucru de bun simţ, elementar, să ai o infrastructură la standarde europene.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO