ZF Investiți in România

Muler Onofrei, Element Industrial: Ne aşteptăm la relocări de producţie dinspre Asia spre Europa. România poate atrage noi furnizori în industria auto, datorită celor două uzine Dacia şi Ford, însă birocraţia reprezintă o piedică importantă în calea dezvoltării, pe măsură ce legislaţia neclară atrage creşteri ale costurilor

08.06.2020, 00:08 Autor: Bogdan Alecu

Element Industrial, dezvol­ta­torul de spaţii logistice controlat de Muler Onofrei şi Ionuţ Dumi­tres­cu, a continuat achi­zi­ţia de noi terenuri pentru viitoare noi depozite logistice, în condiţiile în care şi cererea pentru astfel de spaţii continuă, în special pentru unităţi de producţie. Mai mult, principalele achiziţii şi dezvoltări ale Element Industrial au vizat zonele cu noi proiecte de infrastructură - în Chitila, în apro­piere se construieşte A0, noua centură a Capitalei în regim de auto­stradă, la Bacău a intrat în linie dreap­tă noua centură în regim de auto­stradă, în timp ce spre Craiova se con­struieşte un nou drum expres.

„Este bine ce se întâmplă în zona Bacăului. Noi vrem să fim acolo, să bene­fi­ciem de aceste oportunităţi. Este parte a stra­tegiei noastre de a ajunge în zone cu po­ten­ţial economic şi când ne uităm la pro­iecte în acele zone, ne uităm la zone cu acces facil. Accesul este cel mai im­por­tant lucru, alături de accesul la curentul elec­tric, care în unele zone reprezintă o pro­blemă destul de mare în comparaţie cu alte state“, a spus Muler Onofrei, CEO şi cofondator al Element Indus­tri­al, în cadrul emisiunii Investiţi în Ro­mâ­nia, organizată de ZF alături de CEC Bank.

Achiziţia unui teren la Bacău vine în contextul în care acolo este construit în pre­zent proiectul de infrastructură care avansează cel mai rapid. Deşi demarate în luna martie a anului trecut, lucrările la centura ocolitoare a Bacăului, con­stru­ită de Spedition UMB, în octombrie tre­ceau de 40%, în condiţiile în care aceasta include primii kilometri de autostradă din zona Moldovei.

Dezvoltatorul logistic are în plan ex­tinderea în 14 oraşe din România, atât cu depozite logistice, cât şi cu spaţii industriale destinate producţiei.

Dezvoltatorul are în plan noi dez­vol­tări în Timişoara, Târgovişte şi Craiova, alături de alte 10 viitoare parcuri luate în calcul, pe măsură ce compania caută să identifice terenurile necesare. Printre ora­şele analizate mai sunt şi Brăila, cât mai aproape de viitorul pod, în Transil­va­nia în apropiere de Târgu-Mureş, în Moldova, Iaşi, şi de ase­me­nea zona Fă­gă­ra­şului, unde ar trebui să ajungă auto­strada Sibiu-Făgăraş în următorii ani. „La Craiova spre exemplu, răspun­sul a fost imediat, faptul că am ales o zo­nă cu ast­fel de schimbări în infrastructură, ceea ce arată că este nevoie de infra­struc­tură, pen­tru că astfel de dez­vol­tări atrag dezvol­ta­re industrială. La Craiova sun­tem în sta­diu de obţinere a auto­rizaţiilor. Încercăm să demarăm cât mai repede lucrările, poa­te anul acesta. Deja sunt companii care vor să închirieze, inclusiv din producţie şi lo­gistică. Mă aştept să existe cerere pe par­tea de auto da­torită evenimentelor re­cen­te din pia­ţă“, a subliniat Muler Onofrei.

El spune că se aşteaptă la mutări de pro­ducţie pe fondul pandemiei de co­rona­virus, pe măsură ce companiile nu mai vor să depindă de furnizori aflaţi în Asia.

„Noi ne aşteptăm la relocări, dar şi ca ponderea clienţilor auto în perioada următoare să nu fie una ridicată din cauza scăderilor. La Craiova însă discu­tăm despre un caz fericit unde ne aştep­tăm să avem mulţi clienţi din auto. Ne aşteptăm la trendul de a muta pro­duc­ţia din Asia spre Europa, nu ştim însă dacă vorbim despre un trend pe termen lung, dar vom asista la redesenări ale lan­ţu­rilor logistice care se vor scurta. Ne aşteptăm la un efect du­blu - este posibil fie ca unele investiţii să se retragă din România pentru a mer­ge către ţările lor de origine, fie companii care vor muta în România producţie pentru a scurta lanţul logistic, fie cei din Asia care vor face un pas în afară tocmai pentru a rămâne competitivi pe anumite pieţe. Deja sunt companii din Asia care deschid unităţi de producţie în Europa. Am avut personal astfel de discuţii“, a explicat Muler Onofrei.

Însă atunci când vine vorba de dezvoltare, el este de părere că birocraţia reprezintă cea mai mare problemă.

„Acum cea mai mare problemă o reprezintă birocraţia şi lipsa clarităţii în procesul de autorizare. Nu doar autorizaţia de construire ci logica sistemului care este ultrarestrictivă pe anumie paliere. Există o ineficienţă. Birocraţia a ajuns să fie principalul duşman al României în acest moment. Este cea mai mare piedică în calea dezvoltării şi bunăstării. Sunt categorii de aprobări cu o legislaţie atât de vagă încât putem avea interpretări diferite de la un om la altul care vine să controleze aceste aspecte. Există un cost mare al legilor neclare“, a explicat Muler Onofrei.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank