ZF Investiți in România

Semnal de alarmă de la un mare producător român. Cristian Covaciu, IPEC Alba Iulia: Ne gândim să mutăm cu totul compania în altă ţară. Nu ştim ce se va întâmpla după martie 2025 când se liberalizează piaţa de energie. Furnizorii de energie nu fac oferte, nu semnează contracte

28.08.2024, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

IPEC Alba Iulia produce aproximativ 1% din farfuriile de porţelan din întreaga lume Compania are în aşteptare o investiţie de 10 milioane de euro pentru o nouă fabrică, dar nu o demarează din cauza incertitudinii.

Familia Covaciu ia în calcul ideea de a reloca producătorul IPEC Alba Iulia în altă ţară, din cauza evoluţiei preţurilor la energie din ultimii ani şi a neputinţei guvernului de a asigura predictibilitate şi un teren de joc echi­tabil pentru produ­cătorii români, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Din păcate nu avem o situaţie mai bună ca cea de anul trecut. Astăzi nu ştim ce se va întâmpla după data de 31 martie 2025 când se liberali­zea­ză piaţa de ener­gie. În acest moment nu se doreşte, nu se pot prelungi con­tractele de energie. (…) Noi acum am terminat promoţiile de iar­nă şi ar tre­bui să ne pregătim pentru pro­moţiile de vară, dar nu putem face acest lu­cru, nu ştim la ce preţuri să ofertăm“.

IPEC Alba Iulia este unul dintre cei mai mari producători de farfurii de por­ţelan din Europa, realizând la Alba Iulia peste 1% din farfuriile din în­treaga lume. Producătorul autoh­ton a devenit trep­tat unul dintre cei mai performanţi din lume, întrucât lu­crează cu circa 350 de roboţi indus­tri­ali şi cele mai noi tehnologii de pro­ducţie. Farfuriile ajung în toată lu­mea, din Europa în Noua Zeelandă şi Australia, în SUA şi chiar în China.

În 2022, producătorul a fost lovit în plin de creşterile preţurilor la ener­gie, iar costul la energie a crescut a­tunci de cinci ori ca pondere în costu­rile de producţie, adică de la o factură lunară de circa 100.000 de euro la una de circa 1 milion.

„Energia însemna 7% din costuri şi a crescut până la 33% costul cu e­ner­­gia, după care a mai scăzut puţin şi acum e ia­răşi în creştere. Faţă de ace­eaşi perioadă a anului trecut, curentul electric era 500 lei/ MWh, iar acum se apropie de 800 lei/ MWh. Cu toate ta­xele incluse, trecem de 200 euro/MWh la curent electric, în con­di­ţiile în care restul Europei sau compe­tiţia noastră din Spania, Portu­galia are o energie de sub 100 MWh. Nu jucăm după aceleaşi reguli de piaţă“.

Lipsa de predictibiltate în ceea ce priveşte evoluţia preţurilor la energie şi refuzul furnizorilor de a înainta o­ferte şi a se semna contacte generează o stare de incertitudine care îl împing pe Cristian Covaciu să se gândească la relocarea companiei în altă ţară.

„În acest moment, aşa cum îi spu­neam şi domnului ministru al ener­giei şi colegilor din zona noastră, noi ca IPEC ne uităm dacă nu e fezabil să mutăm cu totul compania în altă ţară, care să ofere o variantă mai bună de e­nergie. În ce lume credeţi că se poate compensa o creş­tere de cost de la 7% la 33% pe parcursul a două-trei luni?“.

Antreprenorul nu a luat încă o de­cizie în această direcţie, dar se aş­teap­tă ca situaţia producătorilor să se înrăută­ţească odată cu liberalizarea pieţei de energie din 2025.

„Sunt multe ţări interesante, deocamdată aş vrea să rămână la nivelul de proiect. Am cerut nişte studii să vedem situaţia în alte ţări, dar dacă vă uitaţi pe preţul energiei electrice o să constataţi că sunt multe ţări care au complet alt preţ. La gaz România încă are un preţ foarte bun, dar prin liberalizare şi prin lipsa competiţiei şi printr-o lipsă de competenţă la ANRE s-ar putea ajunge şi aici să fie foarte scump gazul“.

Sebastian Burduja, ministrul Energiei, a avut întâlniri cu reprezentanţii IPEC Alba Iulia, dar nu a reuşit să vină cu răspunsuri şi soluţii pentru producătorul român.

„Deşi ministrul speră să scadă preţurile, eu zic că nu vor scădea, pentru că nu există competiţie reală. Eu nu văd cine sunt competitorii. Dacă stăm să ne uităm, pe gaz este un singur producător, Romgazul nu prea contează în această ecuaţie atâta vreme cât îşi aliniază preţurile după OMV Petrom, iar în ceea ce priveşte energia electrică avem câţiva foarte mari care fac tot, cum e Hidroelectrica sau Nuclearelectrica. La Hidroelectrica când am vrut să prelungim contractele nu s-a putut“.

Producătorul IPEC Alba Iulia a investit în ultimii ani pentru a-şi asigura măcar o parte din necesarul de energie, însă compania consumă şi energie electrică şi gaz, iar investiţiile acoperă doar marginal necesarul de energie.

„Noi în acest moment ne-am asigurat din energia totală 7% doar din cea electrică. Mai avem o valoare din ce în ce mai mare pentru cea pe gaz, deci 2% din energie putem să ne asigurăm singuri astăzi. Am făcut o investiţie de 1 MW în panouri fotovoltaice, mai facem una anul acesta, am mai propus un proiect de 5 MW pe care sperăm să îl câştigăm şi vom ajunge la 7 MW, dar gândiţi-vă că noi astăzi consumăm de trei ori mai multă energie, iar soarele bate câteva ore pe zi. În rest nu există o soluţie pentru ce avem noi acum“.

Producătorii şi jucătorii din industrie cer din ce în ce mai răspicat un Pact Industrial la nivel european, care să fie complementar Pactului Verde European, astfel încât industria să aibă o tranziţie mai realistă.

„Problema pe care o văd eu şi care mi se pare foarte tristă este că astăzi noi nu protejăm piaţa europeană de competiţia care vine din Turcia, din China, din Thailanda. Preţurile la energie sunt la niveluri derizorii faţă de ce plătim noi. Eu sunt de acord că trebuie să susţinem Europa, să susţinem războiul, susţinem Green Deal, să facem de toate, dar atunci trebuie să fii oarecum protejat. Adică noi avem costuri suplimentare peste costuri suplimentare, alţii nu au aceste costuri şi pot intra să vândă la preţuri fără taxe în Europa şi noi rămânem fără obiectul muncii“.

În 2023, cifra de afaceri IPEC Alba Iulia a fost de peste 143,4 mil. lei, în creştere cu circa 8% faţă de anul anterior. Compania are peste 500 de angajaţi în prezent.

Compania are o investiţie nouă planificată pentru o fabrică de ceşti de porţelan, în valoare de 10 milioane de euro, dar investiţia este pusă în aşteptare din cauza incertitudinii.

„De obicei noi întotdeauna în criză pregătim terenul pentru următoarele vânzări şi totdeauna am investit. Dacă ne uităm de câte ori a crescut IPEC, mereu când a fost ţara în criză noi am construit o fabrică nouă. De data aceasta mie îmi e frică să construiesc încă o fabrică pentru că nu ştiu care va fi viitorul“.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank