ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Adrian Sandu, ACAROM: Miza anului 2020 este atragerea de investiţii dinspre UK spre România, pe fondul ieşirii din UE a Marii Britanii

28.10.2020, 00:07 Autor: Bogdan Alecu

♦ România trebuie să accelereze creşterea competitivităţii şi investiţiile în infrastructură de transport şi şcoli pentru a deveni cât mai atractivă în ochii celor care aveau în plan noi proiecte în Marea Britanie până când aceasta să iasă din UE.

Brexitul, ieşirea Marii Britanii din Uniunea Europeană, poa­te reprezenta un nou pro­iect pentru atragerea de investiţii în România, însă piaţa locală trebuie să devină tot mai competitivă.

„Acum se negociază acordul comercial cu Marea Britanie cu privire la ieşirea din UE. Trebuie să vedem cum putem profita de pe urma acordului şi cum putem atrage aici investiţii care erau iniţial programate să meargă în UK. Putem atrage noi investiţii pentru a dezvolta şi mai mult industria“, a spus Adrian Sandu, secretar general al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).

Spre exemplu, proiectul fabricii Tesla care a ales Germania pentru construcţia unei noi uzine era în discuţii, potrivit presei din UK, să meargă către Regatul Unit, însă ieşirea din UE a modificat planurile americanilor care s-au reorientat către zona Berlinului.

În cazul României, piaţa locală poate atrage producători de componente care să livreze către uzinele din zonă. Cei de la Jaguar Land Rover au, spre exemplu, o uzină nouă în Slovacia.

„Putem atrage în continuare şi investitori noi, cât şi noi investiţii realizate de companii deja prezente local. Trebuie însă să creştem gradul de competitivitate al României, infrastructura trebuie îmbunătăţită, trebuie să pornim şi să dezvoltăm sistemul de învăţământ dual, să avem universităţi mai deschise spre colaborarea cu companiile de pe piaţa locală. Avem exemple multe în industria auto şi le putem dezvolta la nivel naţional“, a spus Adrian Sandu.

Mai mult, dincolo de atragerea de noi investiţii, România trebuie să convingă investitorii deja prezenţi aici să aducă noi proiecte către diviziile locale.

„O unitate de producţie din România a unei companii este în competiţie directă cu o altă unitate de producţie a aceleiaşi com­panii, dar din altă ţară, iar dacă noi ve­nim cu o competitivitate mai mare, auto­mat vom câştiga noi“, a subliniat Adrian Sandu.

Anul trecut industria auto românească a ajuns la 31 de miliarde de euro, în creştere cu peste 5% faţă de 2018. Ritmul de creştere este unul mai mic faţă de cel din 2018 vs. 2017, în condiţiile în care 2018 a fost primul an întreg de producţie pentru uzina Ford de la Craiova, motivul pentru care şi creşterea a fost anterior atât de puternică.

Cei mai mari jucători din industrie sunt Automobile Dacia, cu afaceri de peste 5 mld. euro anual, Ford România care a trecut în 2018 de 2 mld. euro, dar şi Grupul Continental, cu afaceri de peste 2,9 miliarde de euro sau Star Assembly, divizia Daimler care produce cutii de viteze la Sebeş de peste 1,5 mld. euro anual.

Dacia şi Ford au apăsat „la podea“ acceleraţia şi cumulat au livrat 57.846 de maşini în septembrie, în creştere cu 56% faţă de perioada similară a anului trecut, când erau asamblate 3.153 de unităţi, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM). Acesta este cel mai mare volum realizat vreodată în România, într-o singură lună.

„În septembrie am putut creşte puternic deoarece local noi producem maşini pentru care există o cerere foarte mare la nivel european. SUV-ul Duster este căutat, la fel şi Puma şi EcoSport de la Ford. Mai mult, avem şi la Dacia noile Sandero Stepway şi Logan. Acum sperăm să nu apară carantina totală în Vest din cauza pandemiei. Dacă vom avea pieţe deschise în Vest, cu libertate de mişcare, trendul se va păstra în continuare“, a spus Adrian Sandu.

Creşterea a fost posibilă în condiţiile în care Dacia a revenit la un volum aproape normal, de 1.300 de maşini pe zi (1.400 de maşini pe zi înainte de pandemie), iar Ford a ajuns la 1.000 de maşini EcoSport şi Puma. La începutul anului Ford încă accelera producţia SUV-ului Puma când a lovit pandemia şi a trimis uzina în şomaj tehnic. Dacă în lunile martie-aprilie-mai uzina de la Craiova trebuia să livreze la capacitate maximă, activitatea a fost înreruptă de pandemie.

 

Industria auto în cifre

58.000 de maşini s-au asamblat în septembrie de către Dacia şi Ford în cea mai bună lună din istoria industriei auto româneşti

► 31 mld. euro a reprezentat în 2019 cifra de afaceri a industriei auto româneşti

► 250.000 de angajaţi lucrează în industria auto românească

 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank