ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Alin Ioaneş, Rombat: Pe o piaţă a muncii tot mai competitivă, mizăm pe creşterea eficienţei

04.10.2022, 00:06 Autor: Bogdan Alecu

Producătorul de acumu­latori auto Rombat din Bistriţa, controlat de grupul sud-african Metair, a raportat pentru 2021 o cifră de afaceri de 488,6 mil. lei, în creştere cu 23,6% faţă de anul anterior, când compania a avut afaceri de 395,2 mil. lei, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor. Compania a realizat anul trecut un profit net de peste 19 mil. lei, având un număr mediu de 734 de angajaţi, potrivit datelor publice.

„Numărul angajaţilor este constant deoarece am crescut eficienţa - am produs cu 15% mai mult anul trecut cu acelaşi număr. Ne con­frun­tăm şi noi cu criza for­ţei de muncă, avem un deficit şi există o luptă sănă­toasă pentru resursa umană în zonă. Întâmpinăm pro­bleme în a asigura volumul de forţă de muncă, talente noi în companie dar este ceva cu care se confruntă întreaga economie“, a spus Alin Ioaneş, CEO Rombat.

Rombat este acreditată ca furnizor regional în panelul Renault şi este furnizor unic pentru Dacia din anul 1996, furnizor pentru PSA Peugeot Slovacia din anul 2008, iar din 2011 pentru fabrica Renault Nissan din Sankt Petersburg, Rusia. În România compania este prezentă în peste 3.000 de magazine ale distribuitorilor sau sub-distribuitorilor locali. Reţeaua de service a companiei cuprinde peste 100 de reprezentanţe în toată ţara.

„Suntem în grafic cu producţia de baterii. Anul trecut am avut o producţie şi o cifră de afaceri record. Anul acesta ştacheta a fost ridicată mai sus şi este un an al provocărilor. A venit în plus această criză geopolitică ce influenţează dinamica pieţei, a clienţilor şi ne forţează să găsim alternative. Anul acesta avem planuri mari şi sperăm să le păstrăm până la final de an şi lucrăm pe 2-3 scenarii alternative, astfel încât să avem în vedere şi alte situaţii“, a spus CEO-ul companiei.

O ţară are nevoie la nivel guvernamental de o strategie în a atrage investiţii mari în producţia de baterii pentru maşini electrice, în contextul în care valorile bugetelor alocate sunt de ordinul miliardelor de euro. România nu a atras până acum niciodată o investiţie în industria automotive care să plece de la bun început cu un buget de peste un miliard de euro. De partea cealaltă, Ungaria a atras din partea SK Innovation din Coreea de Sud un proiect de 1,2 miliarde de euro în producţia de baterii, în timp ce Mercedes-Benz şi BMW deja au derulat sau derulează investiţii de miliarde de euro în Ungaria. 

„Se discută de cifre mari, de miliarde când vine vorba de astfel de investiţii. Au şi o componentă strategică. Statul, Guvernul sunt implicate când vine vorba de atragerea acestor investiţii şi pentru a le oferi suportul necesar. Şi aici sunt astfel de discuţii, sunt companii care vor investi. Până atunci există şi un producător autohton care să dezvolte astfel de proiecte. Este bine să existe o suprapunere între politicile la nivel naţional şi ale companiilor de a se dezvolta în zona aceasta.“

„Este bine să avem o strategie la nivel naţional pe termen mediu şi lung pentru a putea fi atrasă o astfel investiţie“, a spus Alin Ioaneş, CEO Rombat în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România!, un proiect ZF&CEC Bank.

El a subliniat că este nevoie de un cadru organizat care să încurajeze astfel de investiţii.

„Orice politică într-o companie, ţară, sau familie, o strategie pe care o dezvolţi trebuie să aibă nişte piloni. Când vrei să dezvolţi o strategie de ţară trebuie să aibă nişte piloni, să ştii pe ce te poţi baza, companii sau zone de interes, zone pe care vrei să te dezvolţi şi cu ce companii. Zona de automotive este una cu rădăcini bine înfipte în România şi ar trebui să ne gândim ce înseamnă o perspectivă. Tranziţia spre electric este o certitudine, întrebarea este în cât timp vom face. Se discută de alternative, de o altă viteză de trecere spre electrice, dar sunt deja foarte multe investiţii în jurul nostru, în Europa, în gigaplant-uri de baterii. Se investesc sute de miliarde în această industrie şi vedem direcţia în care merg. Vor fi o serie de alţi producători precum cei de motoare termice care nu îşi vor mai găsi locul în industrie într-un interval de timp. Dacă vrem să rămânem conectaţi la această industrie, într-una de înaltă tehnologie, una dintre politicile guvernului trebuie să fie în zona de a face R&D, de a dezvolta tehnologii şi de a veni cu un suport pentru companiile care investesc în această zonă“, a explicat Alin Ioaneş.

Mai mult, miza nu este doar  în automotive, ci pe întreaga piaţă de mobilitate deoarece trecerea de la motorul termic la cel electric are loc în toate domeniile.

„Există această cursă a înarmărilor în ceea ce priveşte producţia de baterii pentru maşinile electrice. Dar nu e doar aceasta. Dar nu doar în automotive, ci şi pe zona industrială, pentru stivuitoare, pentru stocare de energie, sunt şi alte industrii care au nevoie de baterii“, a spus CEO-ul Rombat.

Focusul nostru este să reducem amprenta de carbon. Vom investi într-un parc fotovoltaic, suntem cu proiectul depus în PNRR şi sperăm să avem curând un răspuns şi dacă va fi posibil, vom demara investiţia în a doua parte a anului. Este şi aceasta cu semn de întrebare deoarece sunt multe proiecte depuse alături de o problemă de supply chain.

Suntem în zona de retehnologizare cu mai multe proiecte de fabricaţie pe mai multe linii pentru a păstra un cost de producţie şi o calitate ridicată. Avem noi investiţii plănuite anul viitor în zona tehnologică pentru a ne diversifica gama de produse. Toate acestea sunt în momentul de faţă revizuite în funcţie de dinamica pe care economia şi partenerii o vor avea.

Şi în R&D suntem în grafic cu două proiecte pe care noi le avem, unul prevede dezvoltarea de capabilităţi în zona de energy storage şi ne uităm la soluţii de stocare a energiei, atât soluţii clasice - în baterii, fie plumb-acid sau Li-Ion sau altele. Ne uităm şi la diversificarea gamei de produse, în zona de heavy duty, de transport greu, un produs inovator în industrie pe care îl vom lansa în septembrie.

O componentă importantă a businessului este şi reciclarea, ne uităm la eficientizarea şi creşterea randamentului operaţional la reciclare. Din perspectiva noastră e un exemplu de luat în calcul, 98% din produs e reciclat şi reintrodus în capacitatea de producţie.

Maşinile electrice, hibride sau hibride plug-in au cele două componente - au bateria de tracţiune, care înlocuieşte partea de motor termic, iar acestea sunt Li-Ion şi bateria suport, în continuare una plumb-acid. Industria va avea un switch spre electric mai devreme sau mai târziu, dar noi vom furniza cel puţin bateria auxiliară. Avem şi pe Li-Ion un proiect. Există acum o cursă a înarmării pe producţia de aceste baterii şi sperăm să ţinem pasul şi pe acest segment.

Pe lângă creşterea puternică a costului cu energia electrică odată cu ultimul trimestru din 2021, acum se discută cât de oportună sau inoportună este compensarea pe care guvernul o oferă la energia electrică şi gaz. Noi o considerăm extrem de oportună. Nu discutăm cum se face, dar foarte importantă este predictibilitatea. Noi suntem un mare consumator de electricitate şi aceste costuri este important să fie predictibile şi să le avem sub control.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank