• Leu / EUR4.9486
  • Leu / GBP5.5502
  • Leu / USD5.1027
ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Andrei Radu, NEPI Rockcastle: La Craiova vom dezvolta cel mai mare proiect din sudul României, din afara Bucureştiului

08.06.2022, 09:30 Autor: Bogdan Alecu

♦ NEPI Rockcastle a ajuns la 60% cu construcţia viitorului proiect Promenada Craiova şi anul viitor vor deschide componenta de mall după care ar putea urma o componentă rezidenţială şi una de birouri, iar un hotel este luat în calcul.

NEPI Rockcastle, cel mai mare in­vestitor şi dezvoltator de centre co­mer­ciale din zona Europei Centrale şi de Est, a reluat operaţiunile de ex­tin­dere pe piaţa locală, atât în Bucureşti, unde a fost deja amenajat şantierul de la mallul Promenada din zona Floreasca cât şi din Craiova.

„Craiova a fost un oraş unde ani de zile am vânat un teren, dar e un oraş greu din punct de vedere urbanistic, a fost greu să găsim un teren suficient de mare. Noi aveam nevoie de cel puţin 6 hectare, iar acest lucru a fost foarte greu, mai ales într-o zonă bună. Acum suntem în grafic cu terenul şi construcţia, suntem la 60% din structură gata şi în septembrie 2023 vom deschide. Avem acolo un lot de 9.000 mp pentru rezidenţial şi un altul de 3.000 mp pentru birouri. Vrem să facem un mixed-use complet, în faza a doua şi a treia. Dacă există cerere de birouri şi rezidenţial, vom construi – ideea este să existe la un preţ la care noi să fim competitivi. Soluţia cu fundaţie pe piloţi pe care o vom face şi la rezidenţial este una costisitoare“, a spus Andrei Radu, director de dezvoltare NEPI Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comerciale din România. El a explicat că viitorul proiect Promenada Craiova, care va include atât partea de mall cât şi un Carrefour plus un magazin nou Dedeman, va fi  cel mai complex proiect din sudul României. „Numai partea de comercial va reprezenta o investiţie de 124 mil. euro, cea mai mare din afara Bucureştiului. Vom concura cu proiectele Iulius din Iaşi şi Timişoara. Craiova e un oraş mare, un centru regional, cu putere de cumpărare, care se dezvoltă, cu o uzină a Ford, sunt bani în zonă. La noi problema a fost terenul. Vom avea o terasă la etaj cum avem la Promenada în Bucureşti. Ne-am gândit şi la un hotel dar momentan nu este în plan.“

„Să faci un hotel este greu în modelul nostru pentru că este greu să prezinţi investitorilor predictibilitate, să arăţi randamentul investiţiei şi contractul de închiriere. La hotel nu am găsit un partener care să semneze un contract care să garanteze un venit“, a explicat Andrei Radu.

Noua componentă a Promenada va avea în premieră şapte niveluri subterane pentru parcare, iar potrivit documentaţiei viitorul centru şi trei cor­puri de clădire de două, patru, res­pectiv 11 etaje, cu o înălţime maximă de 80 de metri.

Promenada Mall va ajunge astfel la o suprafaţă de peste 70.000 mp, iar în spaţiul suplimentar vor intra retaileri de modă, un cinematograf şi zone de divertisment, precum şi aproape 2.000 de locuri de parcare pentru rezidenţi şi pentru angajaţi.

„La Promenada va rămâne o zonă pentru birouri, acolo vom avea o nouă componentă de birouri. Lucrările la subsol au demarat anul acesta în martie, iar anul trecut au fost demarate pregătirile, inclusiv mutarea unei conducte a sistemului de termoficare. Vom avea şapte niveluri subterane. Va fi cel mai complex proiect realizat de NEPI-Rockcastle până acum şi va fi un flagship pentru noi. Noi acolo ne vom muta birourile din Floreasca 169A, acolo“, a spus Andrei Radu.

În 2021 compania a obţinut autorizaţia pentru construcţie şi a demarat proiectul rezidenţial de lângă Vulcan Value Centre din Capitală.

„Construcţia este în grafic, chiar puţin înainte cu 3 săptămâni. Ar trebui să fie gata complet în următoarele zece luni după care cu toate procedurile de intabulare toţi proprietarii se vor muta şi vor fi gata cu toate actele într-un an. Primii se vor putea muta în 10-11 luni. Sunt 256 de apartamente, o singură fază“, a spus Andrei Radu.

El explică faptul că decizia de a construi rezidenţial a venit în urma planurilor de a optimiza cât mai bine terenurile rămase disponibile din cadrul proiectelor comerciale.

„Istoric, dintre toate achiziţiile de terenuri, este imposibil să cumperi un teren la milimetru şi rămâi cu bucăţi de teren. La fel am rămas şi la Vulcan şi am rămas cu 7.000 mp în afara proiectului de retail. La fel şi la Mega Mall, Timişoara, Rm. Vâlcea. Ideea a apărut acum 2-3 ani – de a face o dezvoltare rezidenţială deoarece viitorul retailului este un mixed use. Ideal ar fi să fie unul office-rezidenţial-comercial, dar pentru office trebuie să se preteze zona dar pentru rezidenţial este mai simplu. Am început cu toate în acelaşi timp, iar la Vulcan s-au mişcat mai bine autorizaţiile. Unele loturi necesită un nou PUZ pentru că erau cu destinaţie retail. La Vulcan nu a fost cazul, acel teren era deja autorizat pentru rezidenţial. Nu am dorit neapărat ca Vulcan să fie primul“, a spus directorul de dezvoltare.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank