Aradul va miza pe fondurile europene disponibile în prezent, iar prin PNRR vor accesa fonduri doar pentru proiecte unde există o documentaţie finalizată. Timpul scurt, multitudinea proiectelor şi lipsa forţei de muncă vor afecta modul în care vor fi accesaţi banii.
Åžcolile în sistem dual trebuie să beÂneÂficieze de o strategie la niÂvel naÅ£ioÂnal pentru ca materiile predate în acestea să acopere cerinÅ£ele pieÅ£ei forÅ£ei de muncă. ÃŽn prezent există câteva astfel de ÅŸcoli în zona Transilvaniei, însă este nevoie în toate oraÅŸele.
„Au existat discuÅ£ii ÅŸi legate de sistemul de învăţământ din anii din urmă unde pe domeniul forÅ£ei de muncă oferta din învăţăÂmânÂtul românesc ÅŸi cererea din piaţă erau din planuri diferite, nu doar că nu se interÂsectau. De aceea este nevoie de o politică naÂÅ£ională pe acest domeniu. Noi ne-am desÂcurcat, alte oraÅŸe la fel, dar ar trebui o poÂlitică la nivel de Å£ară. AdministraÅ£iile locale nu pot avea o intervenÅ£ie în sistemul de învăţământ. Noi suntem proprietarii ÅŸcoÂlilor, noi reparăm, dotăm, dar programa ÅŸcoÂlară, materiile, profesiile pe care vrem să le avem în final Å£in de Ministerul ÃŽnvăţăÂmânÂtului prin inspectoratele ÅŸcolare“, a spus Călin BibarÅ£, primarul municipiului Arad.
ÃŽn ceea ce priveÅŸte acÂceÂsarea fondurilor euÂropene, o miză riÂdiÂcată o are Planul NaÂÅ£ional de ReÂdreÂsaÂre ÅŸi Rezilienţă (PNRR), însă finanÂÅ£area trebuie accesată rapid.
„Dacă rămâne valaÂbiÂlă componenta pe PNRR pe mobilitate, mâine conÂsumăm banii deoarece cumpăÂrăm tramvaie – mai avem nevoie de o parte de finanÅ£are. Mai avem ÅŸi proiecte mature pe infrastructură. Dar noi avem o problemă cu PNRR – dacă timpii sunt atât de scurÅ£i nu avem societăţi, compaÂnii cu personal care să facă documentaÅ£ia, de aceea noi ne-am orienÂtat către ceva ce avem deja pregătit, cu proiecte mature unde doar depui ÅŸi atragi banii. Nu mai discutăm ÅŸi de companii care să execute lucrările. Aici va fi o problemă. Eu mă tem că vor rămâne bani consumaÅ£i. Noi avem aproape un an întârziere faţă de alte ţări“, a spus primarul Aradului.
El a subliniat că accesarea fondurilor europene a vizat în principal proiectele de mobilitate şi achiziţii de noi vehicule.
„Am mers pe mobilitate pentru fonduri europene, tramvaie ÅŸi autobuze electrice. Am achiziÅ£ionat tramvaie cu bani europeni, iar la Arad avem fabrică de tramvaie moÂderne ÅŸi banii intră în economia judeÅ£ului. ÃŽn plus, investim ÅŸi în căi de rulare moderne pentru tramvaie. Cumpărăm ÅŸi 10 autobuze electrice legate de un nou pod peste MureÅŸ. Vom apela ÅŸi la programul Anghel Saligny în condiÅ£iile în care este gândit precum unul complementar fondurilor europene – acolo unde nu finanÅ£ează UE, să finanÅ£eze acest proÂgram precum unele drumuri, sisteme de caÂnaÂlizare, pasarele, subtraversări“, a exÂplicat Călin BibarÅ£.
Primarul Aradului spune că TimiÅŸoara alăÂturi de Arad formează un pol de dezÂvoltare depăşit numai de capitalele din proÂxiÂmitate – BucureÅŸti, Belgrad ÅŸi Budapesta.
„Altfel pe o rază de mai multe sute de kilometri nu există un pol de dezvoltare mai mare ÅŸi cu potenÅ£ial de dezvoltare, mai ales având în vedere autostrada. Mai departe, acest pol de dezvoltare va merge mai departe prin legătura printr-un drum expres între Oradea ÅŸi Arad. Cele patru adÂmiÂnistraÅ£ii, două judeÅ£ene ÅŸi două muniÂcipale, duc o bătălie pentru a termina docuÂmenÂtaÅ£iile după care Guvernul să asigure finanÂÅ£area acestui drum vital pentru dezÂvoltarea zonei. Ce ne-am asumat se va înÂtâmÂpla. Legat de finanÅ£are, de aceea avem guÂvern ÅŸi miniÅŸtri deoarece este peste puterea administraÅ£iilor locale să realizeze acest lucru. Drumul expres va juca ÅŸi rol de centură ocolitoare ÅŸi va deschide o nouă zonă atractivă pentru investitori. Alături de Consiliul JudeÅ£ean în următorii ani Aradul va avea închis inelul în jurul oraÅŸului. Mai urmează centura de sud-vest ÅŸi drumul expres pentru a scoate integral traficul greu în afară“, a spus Călin BibarÅ£.
Una dintre cele mai recente investiţii la Arad o reprezintă fabrica Huf România, proiect gestionat de Global Vision în cadrul Industrial Park West Arad. Huf România este filiala română a furnizorului global Huf Group, liderul sistemelor de închidere şi acces pentru industria de automotive şi unul dintre producătorii cre vor livra către viitoarea uzină BMW de la Debrecen. Parcul are o suprafaţă închiriabilă de 20.100 mp şi conţine două faze: prima fază, livrată în 2012, cuprinde spaţii de producţie, depozitare, birouri şi diverse zone tehnice, iar a doua fază, finalizată în noiembrie 2020, a vizat dezvoltarea cu încă două niveluri a zonelor de producţie şi office.
„În Europa nu circulă nicio maşină care să nu aibă cel puţin o componentă produsă la Arad. Noi am fi dorit ca uzina BMW de la Debrecen să fie construită la Arad, însă dincolo de graniţă există o politică naţională agresivă pentru a acorda facilităţi fiscale. Noi nu puteam concura la aşa ceva. Dacă la început industria auto de aici utiliza forţa de muncă pentru producţia de cablaje, îmbinări de piese, acum au dublat capacitatea de producţie dar pe nivel superior, proiectare şi execuţie. Dacă înainte făceau doar mânerul uşii, acum fac bordul spre exemplu şi nu doar asamblează, ci şi produc componente“, a spus primarul Aradului.
El a subliniat că printre principalele beneficii o reprezintă faptul că Aradul dispune de conexiune directă faţă de infrastructura vest-europeană, fiind amplasat în imediata vecinătate a autostrăzii.
„Beneficiem de o infrastructură care ne aduce avantaje, comparativ cu alte zone din România şi alături de Timişoara şi Oradea am devenit un magnet pentru mulţi investitori. O altă bătălie a fost pentru a-i convinge să rămână aici, să nu se relocheze spre alte zone. Am reuşit să o câştigăm având în vedere că în 1989 aveam 30.000 de locuri de muncă iar astăzi avem aproape 90.000. Un investitor care prospectează se uită la infrastructură, la nivelul taxelor şi facilităţilor de care poate beneficia şi componenta umană, disponibilitatea forţei de muncă, niveul de calificare, salarii. Degeaba are cele mai bune dotări dacă nu are forţa de muncă necesară“, a explicat Călin Bibarţ.
Din acest motiv, el a sublinat că Aradul este şi un magnet pentru cei care vor să vină acolo.
„Este un fenomen natural acela ca din unele zone ale României să vină aici după un loc de muncă şi condiţii de trai. Oraşul capitală de judeţ absoarbe multă forţă de muncă alături de zona motropolitană deoarece firmele oferă transport pe o rază de până la 100 km iar altele şi cazare.Avem finalitate de buget european şi proiecte în derulare pe care le finalizăm şi la început de drum pentru noul buget şi PNRR care înseamnă noi proiecte şi care vor fi văzute în oraşe peste 1-2 ani. Proiecte finalizate sau aproape finalizate avem o moştenire bună. După 2016 Aradul a fost printre puţinele oraşe cu proiecte de regenerare urbană, proiecte“, a spus primarul Aradului.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZÄ‚-TE