• Leu / EUR4.9211
  • Leu / GBP5.7073
  • Leu / USD4.6615
ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Claudiu Palaghiu, fondator, Zafit: Apar solicitări de închiriere în retail. Unii închid magazinele, alţii aşteaptă să le preia spaţiul

24.09.2020, 18:35 Autor: Alex Ciutacu

♦ Zafit din Iaşi este un furnizor de servicii pentru amenajarea birourilor şi a spaţiilor comerciale ♦ Compania cu 10 angajaţi are în plan investiţii de 120.000 de euro.

Comercianţii prezenţi în România care vizau anumite locaţii în vederea extinderii profită de oportunitatea generată de criza actuală pentru a ocupa spaţiile lăsate libere în malluri şi în cen­trele comerciale de către com­paniile care îşi restrâng activi­tatea sau nu fac faţă chiriei, a ex­plicat Claudiu Palaghiu, fon­dator al Zafit, furnizor de ser­vicii pentru amenajarea birou­rilor şi a spaţiilor comerciale, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Am estimat că cererea pentru servicii de amenajare a scăzut cu 35% în această perioadă, dar observ o creştere foarte mare acum pe final de an în zona de spaţii comerciale. Cred că este datorată faptului că sunt comercianţi din malluri care nu rezistă situaţiei actuale, se retrag, iar alţi comercianţi mai mari care urmăreau acele locaţii şi ar fi vrut un spaţiu mai bun profită acum de situaţie. De aceea apar multe solicitări pe spaţiile comerciale. Este valabil şi în cazul spaţiilor de birouri“, a declarat Claudiu Palaghiu, fondatorul Zafit. 

Această oportunitate este sesi­zată şi pe segmentul de birouri, în special de către companii din IT sau servicii de call-center, a menţionat invitatul. 

În cazul segmentului de birouri există în piaţă atât companii care aleg să îşi restrângă spaţiile închiriate, cât şi companii care nu vor să renunţe la locaţiile obţinute, întrucât se bazează pe o revenire la normal în următoarea perioadă. 

„Auzim în această perioadă de companii care îşi restrâng spa­ţiile de birouri, adică din trei etaje poate renunţă la unu. Ţine de fap­tul că birourile stau goale, chiriile sunt foarte mari şi se plătesc la ace­laşi nivel în această perioadă şi com­paniile anticipează cumva că nu­­­­­­mărul celor care vin la birou nu va mai fi la acelaşi nivel ca înainte.“

„(...) Discut şi cu clienţi care spun că nu renunţă la spaţii pentru că se gândesc că peste un an şi jumătate sau doi nu vor mai putea accesa aceleaşi birouri care sunt faborabile pentru ei“, a spus Claudiu Palaghiu. 

Fondatorul furnizorului de servicii de amenajare a explicat că majoritatea companiilor cer în această perioadă o reîmpros­pă­ta­re şi o igienizare a spaţiilor de lucru, iar în cazul birourilor acestea sunt majoritar goale. 

„Dacă vorbim de spaţiile mari de birouri, în special din zona Moldovei, sunt cam goale. S-au făcut schimbări acolo doar pentru acei angajaţi care îşi doresc să vină la birou. S-au făcut marcaje pe birouri ca să existe o anumită distanţare, dar asta înseamnă un procent de maximum 10% din angajaţi care vin la birou în acest moment“.

Cu 90% dintre clienţi în regiunea Moldovei, Zafit plănuieşte să îşi extindă serviciile pentru a acoperi piaţa la nivel naţional. Prin această extindere ţinteşte o creştere cu circa 30% a cifrei de afaceri, care s-a situat la circa 1,2 mil. lei în 2019. 

Compania care lucrează cu o echipă de 10 angajaţi are în plan investiţii în logistică şi echipamente care se ridică la 120.000 de euro, pentru care va accesa şi fonduri europene. 

„Ne-am propus să ne schimbăm foarte mult partea de echipamente de lucru şi avem o listă clară în acest sens. Depunem acum pentru un grant şi vrem să accesăm şi fonduri europene. Echipamentele sunt costisitoare, iar investiţiile pe care le-am estimat se ridică la 120.000 de euro“, a explicat invitatul. 

Investiţiile în echipamente sunt necesare în contextul în care evoluţia tehnologiei permite şi în acest sector executarea unor sarcini mult mai rapid, dar cu o resursă umană mai redusă. 

„Cu ajutorul tehnologiilor şi a uneltelor noi, cu mai puţină forţă de muncă, putem face aceeaşi activitate într-un timp cu 50% mai scurt decât înainte. Sunt operaţiuni pe care dacă le făceam cu 3 oameni înainte acum le putem face cu un singur angajat datorită acestor echipamente noi. (...) Echipamentele vor evolua, dar nu cred că vom renunţa vreodată la oameni“, a adăugat Palaghiu. 

 

Care sunt principalele probleme identificate de Zafit în România:

► Lipsa de personal este ceva cu care şi noi ne-am confruntat destul de mult. Am avut multă răbdare şi am avut un stres mare în această privinţă. Există două categorii de angajaţi: sunt cei care vor înţelege că sunt respectaţi şi că au valoare în companie şi cei care nu vor înţelege niciodată. Nu este neapărat vorba de salariu. 

► Munca la negru. Cred că ar fi foarte important ca autorităţile să accentueze controalele pe şantierele din construcţii şi să descurajeze munca la negru. Este o problemă destul de des întâlnită, într-adevăr, probabil că mai puţin de când a intrat în vigoare legislaţia prin care domeniul construcţiilor beneficiază de facilităţi, dar în continuare este o problemă mare. Autorităţile ar trebui să investească mai mult pentru a depista mai eficient munca la negru.

 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank