ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Compania Datacor a instalat 20 MW de fotovoltaice pentru clienţi industriali în 2024 şi vede potenţial de creştere în contextul reliberalizării pieţei de energie din 2025

22.11.2024, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

Preţurile pentru panouri fotovoltaice şi pentru soluţii de stocare sunt în scădere faţă de anul trecut Datacor a dezvoltat un proiect fotovoltaic de 50 MW şi este în discuţii cu un investitor strategic pentru vânzarea şi implementarea acestuia.

Compania românească de ingi­nerie Datacor a înregistrat o creştere pe divizia de energie regenerabilă în acest an şi ajunge la 20 MW de proiecte fotovoltaice instalate în 2024 pentru clienţi industriali, a explicat Bogdan Bilegan, CEO şi acţionar al  Datacor, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Am crescut puterea instalată în 2024 cu 30% faţă de 2023. Pre­vizionăm că vom ajunge la 20 MW instalaţi pentru clienţi din zona clădirilor comerciale şi industriale în acest an“.

Înfiinţată de fraţii Bilegan în urmă cu două decenii, Datacor a revenit în 2022 prin divizia Green Energy în piaţa energiei regenerabile, unde a mai instalat proiecte şi în urmă cu aproape un deceniu, la primul val al regenerabilelor. În 2023, compania a instalat 15 MW de fotovoltaice pentru clienţi industriali.

Piaţa de energie din România se reliberalizează începând cu aprilie 2025, când expiră măsurile de plafonare, iar marii consumatori industriali din economie au declarat de-a lungul anului 2024 că se confruntă cu incertitudine, întrucât furnizorii nu au venit cu oferte de preţ dincolo de 31 martie 2025.

Această incertitudine ar putea împinge în continuare marii consu­matori înspre investiţii în proiecte de autoconsum, pentru a controla o parte din costurile cu energia.
„Cu siguranţă începând din primăvara anului viitor preţurile la energie nu vor mai fi ţinute la acest nivel şi piaţa va regla preţul. Rămâne de văzut cum se va regla asta. E unul dintre principalele argumente cu care mergem către clienţii noştri industriali, care au bani să inves­tească în centrale foto­voltaice desti­nate auto­consumului, pentru a crea un cost predictabil“.
 
Printre clienţii Datacor pe această activitate se numără Rombat, Karcher, Decathlon sau clienţi din industria alimentară. Compania antreprenorială a încercat să acceseze şi sectorul auto, dar fără prea mult succes până acum.

„Nu am reuşit să ne conectăm foate tare la sectorul auto, vedem acum că e în scdere destul de mare din cauza schimbărilor care au apărut acolo. Am avut mai multe discuţii pe această verticală, din păcate nu am reuşit să convingem mai mulţi clienţi din acest sector. Dar altfel există încă un apetit cel puţin în zona companiilor industriale şi producătoare pentru a investi în capacităţi fotovoltaice de autoconsum, în special prin accesare de fonduri europene“.

Preţurile pentru proiectele fotovoltaice au scăzut faţă de anul trecut, pe fondul scăderii preţurilor materialelor, în special ale panourilor.

„Ţin minte că anul trecut am cumpărat chiar pentru un proiect al nostru şi am fost bucuros să găsesc la 300.000 euro MW doar panourile. Acum cu siguranţă preţul unui MW la cheie variază undeva între 400.000 şi 500.000 de euro complet, adică e o scădere importantă“
 
Soluţiile de stocare îşi fac loc tot mai mult în discuţiile de vânzări cu clienţii sau chiar în anumite proiecte, întrucât şi preţul acestora a înregistrat o scădere, însă una mai mică decât în cazul panourilor.
 
„Au început să scadă preţurile şi pe stocare, dar nu chiar aşa abrupt ca în cazul panourilor. Noi vedem preţuri undeva între 250.000 şi 300.000 pe MW. Stocare e o zonă care necesită puţin mai multă cunoaştere, trebuie să petrecem mai mult timp cu clienţii să explicăm care pot fi avantajele în urma implementării acestor soluţii de stocare“.
 
În mod separat, compania s-a implicat şi în dezvoltarea de proiecte fotovoltaice de sine stătătoare. Datacor deţine 30% din acţiunile unei companii denumite Domneşti Solar Farm, unde sunt asociaţi mai mulţi oameni de afaceri. Această companie operează o centrală fotovoltaică de 3,3 MW.
 
„Proiectul merge foarte bine, chiar suntem mulţumiţi de randamentul pe care îl avem. Evident că nu recuperezi investiţia în 3-4 ani sau câţi ani se vehiculau în trecut, probabil merge undeva către 7-8 ani, dar chiar şi aşa nouă ni se pare o investiţie foarte bună şi încurajez tipul ăsta de investiţie. La finalul anului vom avea un ciclu de 12 luni şi vom putea înţelege mai bine ce s-a întâmplat, dar până acum arată bine“.
 
În alte două proiecte Datacor nu a intrat în structura financiară, ci a jucat rolul de dezvoltator, ducând proiectele până la ready to build înainte de a le vinde. Mai exact, compania a dezvoltat un proiect de 5 MW în Sălaj, unde a făcut exit către un investitor din Turcia în 2023.
 
„Mai avem proiectul de 50 MW în portofoliu, care acum a ajuns să fie autorizat, suntem în discuţii pentru implementarea lui pentru un client strategic. Sperăm ca anul viitor să se întâmple acest lucru“.
 
Pe lângă divizia Green Energy, compania de inginerie mai activează şi prin alte divizii în integrerea de sisteme de infrastructură şi telecomunicaţii, iar din 2021 produce şi subansamble de fibră optică.
 
Compania dezvoltă un proiect pentru a demara în 2025 construcţia cele de-a treia hale proprii din parcul industrial Bistriţa Sud, o investiţie estimată la 2 mil. euro, cu funcţiuni de logistică, office şi industriale, pentru nevoile companiei.
 
„Am mers mai departe cu proiectarea, am finalizat proiectul tehnic şi am obţinut autorizaţia. Este posibil să îi dăm drumul anul viitor, în funcţie de finanţările pe care le vom găsi potrivite pentru investiţia respectivă. Aici depinde şi cum se aşează piaţa şi în special cum va fi anul viitor din punct de vedere al taxelor, aşezarea politică, guvernamentală şi aşa mai departe, să nu mai vină cu alte surprize“.
 
Datacor a înregistrat o cifră de afaceri de circa 17 milioane de euro în 2023, după o creştere de 67%, iar în 2024 va ajunge aproape de 20 de milioane de euro la nivel consolidat. Este de menţionat că fraţii Bilegan au decis anul trecut să transforme o divizie de distribuţie a produselor destinate reţelelor de infrastructură IT într-o companie separată, denumită Datacor Distribution, companie cu afaceri de circa 2 milioane de euro.
 
Pentru anul 2025, compania vrea să fie mai prezentă pe vestul ţării şi să introducă noi game de produse în portofoliu, astfel încât să devină un furnizor de eficienţă energetică. Datacor are peste 150 de angajaţi.
 
„Anul viitor e un an în care dorim să ne consolidăm poziţia pe care o avem geografic vorbind în oraşele unde suntem prezenţi acum şi dorim să ne creştem prezenţa pe zona de vest a ţării. De asemenea, ne dorim să mai adăugăm colegi în diverse departamente, cum ar fi vânzări sau tehnic, proiectare. Totodată, sunt anumite game de produse şi sisteme pe care dorim să le adăugăm în portofoliu, avem un prim proiect de smart metering, care pentru noi a fost ceva nou, şi e o direcţie pe care dorim să o explorăm“.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank