ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Compania românească Eturia deschide un birou în Havana în 2024 după ce a primit certificarea ca operator de incoming în Cuba

31.05.2024, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

Japonia şi China sunt cele mai căutate destinaţii de vacanţă exotice în 2024 în rândul românilor. ♦ Grupul Eturia a înregistrat afaceri de aproape 30 mil. euro în 2023 după o creştere de circa 30%.

Compania românească de turism Eturia deschide un birou în Havana în 2024 după ce a primit certificarea ca operator de ser­vicii de incoming în Cuba, lansându-şi astfel o linie de business pe activitatea de DMC (Destination Management Company), a ex­plicat Sorin Stoica, CEO şi cofondator al Eturia, în emisiunea ZF Investiţi în Româ­nia!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Ne vom deschide un birou în Havana, vom avea doi-trei oameni angajaţi acolo şi vom începe să vindem servicii de transferuri, tururi, hoteluri în Cuba, nu doar pe piaţa din Româ­nia, ci şi către alte pieţe, că de fapt miza nu este piaţa din România. Asta ne generea­ză o nouă linie de business, pe zona de DMC“.

Eturia a pri­mit deja autorizaţia pentru a­ceastă activitate, antreprenorul Sorin Stoica va merge în Cuba în luna iulie pentru a pune la punct ultimele detalii, iar activi­tatea de incoming prin biroul din Havana ar urma să devină operaţională în perioada iulie-august.

„Cuba este o ţară relativ închisă în care operează doar agenţiile de stat şi acceptă din când în când să autorizeze operatori din anu­­mite ţări ca să opereze în locul lor“.

Un operator de incoming sau o compa­nie de tip DMC organizează şi împache­tea­ză servicii într-o anumită ţară pe care le vinde mai departe agenţiilor sau turiştilor. Mai exact, operatorul de incoming face contractele cu firmele de transport, cu ghizii sau cu operatorii de hoteluri.

„Dacă mâine vreţi să plecaţi în Mexic, eu iau legătura cu DMC-ul de acolo şi îi spun că am nevoie de un transfer, de două excursii şi de o cazare. Şi împachetăm acest serviciu şi vi-l vindem dumneavoastră. Cam aşa funcţionează“.

Stoica vrea să extindă aceast nouă linie de business şi spre alte ţări, însă are în plan să le abordeze virtual şi nu printr-un birou, prezenţă fizică, aşa cum e cazul în Cuba. Bugetul de investiţii dedicat la acest moment DMC-ului se ridică la 100-150.000 de euro.

„În alte ţări nu vom merge neapărat fizic, ci vom merge virtual. Vom lua partenerul nostru din Indonezia, împachetăm excursiile şi tururile lui sub brandul nostru şi le vom vinde într-un marketplace internaţional“.

Agenţia de turism Eturia a fost înfiinţată în anul 2007 şi a devenit recunoscută în piaţă pentru vacanţe exotice, peste 90% din vacanţele vândute în prezent fiind în destinaţii din afara Europei. Grupul Eturia cuprinde şi compania de tehnologie şi b2b TravelHubX, cu capacităţi interne de dezvoltare de soluţii software.

Nu este pentru prima dată când Eturia ia contact cu activitatea de incoming. Compania românească a cumpărat în 2023 proape 10% din acţiunile companiei Vio Travel din Singapore, care oferă servicii de incoming în Asia de Sud-Est.

În ultimii ani, Eturia a investit mai mult în tehnologie şi vrea ca online-ul să reprezinte mai mult din vânzările companiei. Dacă în 2023 circa 7-8% din vânzări se derulau online, procentul a ajuns astăzi la 15-16%, iar până la finalul anului 2024 ar putea depăşi 25%.

Primele două platforme lansate de grup au fost Sejur Exotic, dedicată destinaţiilor exotice cu plată, respectiv Sejur Europa, o platformă dedicată pieţei europene.Sejur Exotic este o platformă dezvoltată pe tehnologia proprie TravelHubX, iar Sejur Europa este dezvoltată pe o tehnologie de la un furnizor din Spania.

„Sejur Europa a fost lansat în decembrie şi creşte de la lună la lună şi acum suntem pe ultima sută de metri să dăm drumul în iunie unui site de circuite exotice pe aceeaşi tehnologie de la Sejur Europa“.

Sorin Stoica avea în plan reorganizarea Eturia ca holding, însă acest plan a fost amânat momentan. Unul dintre planurile antreprenorului este de a începe să vândă şi altor agenţii tehnologia software dezvoltată intern pentru platforma Sejur Exotic.

„TravelHubX a crescut frumos şi software-ul pe care îl dezvoltăm devine din ce în ce mai interesant pentru noi ca sursă de venituri. Anul viitor vrem să îl scoatem pe piaţă, să vindem software-ul în sine către alte companii de turism“.

În ceea ce priveşte ce destinaţii de vacanţe exotice caută românii în 2024, se remarcă cererea ridicată pentru Japonia şi pentru China.

„Cred că din punct de vedere al volumului Japonia este pe primul loc anul acesta. O altă vedetă a anului este China, care a fost închisă trei ani de zile şi în China avem multe grupuri anul acesta. (...) Mexic este pe o creştere foarte puternică în continuare, ţările din Africa, în special Tanzania şi Kenya, Indonezia se vinde bine şi Thailanda este o destinaţie de top cinci pentru români“.

Cifra de afaceri la nivel de grup s-a ridicat la aproape 30 mil. euro în 2023, după o creştere de circa 30%. Eturia are circa 75 de angajaţi. Acţionarii Eturia sunt Sorin Stoica şi Daniela Shah, fosta sa soţie, în timp ce în TravelHubX Eturia este acţionar majoritar, iar acţionarii minoritari sunt persoane fizice.

 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank