ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Daniel Donici, Artesana: Anul acesta am investit circa 1 milion de euro pentru echipamente şi diverse lucrări, inclusiv în panouri fotovoltaice

13.10.2022, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

♦ A doua fabrică ar trebui să fie pornită în această toamnă, după mai multe întârzieri.

Producătorul de lactate Artesana a derulat în acest an investiţii de circa 1 milion de euro, care s-au concretizat prin echipa­men­te noi, lucrări de modernizare, respectiv un sistem fotovoltaic cu o capacitate de până la 200 kW, a explicat Daniel Donici, cofon­dator al Artesana, în emisiunea ZF Investiţi în Româ­nia!, realizată în parteneriat cu CEC Bank. 

„Am mai luat încă un credit de la CEC Bank în perioada asta, pentru echipamente şi lucrări suplimentare. Am schimbat platfor­ma betonată de aici (n. red: de la fabrică), am făcut un pavaj nou care să ne ajute să primim şi vizitatori. (...) Am luat diverse echipa­men­te şi cu totul am ajuns iarăşi la 1 milion de euro investiţii pe lângă cele de anul trecut. Aici intră şi partea de panouri fotovoltaice pe care le-am comandat, urmează să vină. Nu avem ce face cu ele acum pe iarnă, dar spe­răm din primăvară să fie funcţionale“. 

Capacitatea de 200 kW ar putea acoperi o parte importantă din necesarul de energie al producătorului, atunci când funcţionează aproape de capacitatea maximă. 

„Un vârf de consum ar fi de 400 kW în sar­cină maximă, dar să zicem că ne acoperă mai bine de jumătate, ţinând cont şi de cur­bele de putere absorbită, că nu e niciodată 100%. Vara produci cel mai mult şi noi a­tunci avem nevoia cea mai mare pentru că atunci funcţionează mai mult depozitele fri­go­rifice, consumă mai mult pentru a răci“. 

Artesana produce în Tecuci, judeţul Galaţi, iar prima fabrică a producătorului a fost pusă în funcţiune chiar în urmă cu zece ani, la iniţiativa antreprenorilor Daniel şi Alina Donici. 

În timpul pandemiei, antreprenorii au decis să construiască a doua fabrică, au atras ROCA Investments în acţionariat, au obţi­nut un ajutor de stat de circa 2,3 mil. euro, respectiv un credit de 5 mil. euro de la CEC Bank – reprezentând un credit de investiţii şi prefinanţarea ajutorului de stat prin credit punte. 

În primăvară, Daniel Donici spera să pună deja în funcţiune cea de-a doua fabrică, care înseamnă capacitate mai mare şi tehnologie mai modernă pentru producţia de acidofile. 

„La momentul respectiv ne aşteptam ca în martie-aprilie să putem începe producţia. Nu am început nici acum pentru că au apărut tot felul de situaţii. Pentru utilităţi, la centrala termică lipseau nişte componente, furnizorul nu a ştiut că în legislaţia din România este mai complicată decât cea din Italia, am fost nevoiţi să aşteptăm câteva luni bune“. 

Pe parcurs au apărut noi întârzieri, chiar dacă în decembrie 2021 compania a finalizat toate plăţile pentru construcţie şi echipamente. Ultimul termen stabilit acum pentru punerea în funcţiune este finalul lunii octombrie. 

„Au fost provocări pe partea de utilităţi, de construcţie, cumva ne-am suprapus şi cu perioada de vacanţe în august, echipele de italieni nu au putut să vină să facă ultimele reglaje să începem producţia şi ne-am trezit în septembrie în situaţia să dăm drumul măcar la probe, la 5-6 luni distanţă de când ne aşteptam noi să se întâmple lucrurile. (...) Aşteptăm probele, acum pe 15 octombrie vin şi fac probe cu laptele, pentru că aici e cheia“. 

În timp ce compania antreprenorială se confrunta cu provocări legate de punerea în funcţiune a unei noi capacităţi de producţie, situaţia se complica la nivelul pieţei de lactate. Războiul din Ucraina a perturbat şi pieţele de ambalaje, în special la nivelul ambalajelor din sticle, întrucât asigura capacităţi importante de producţie. De asemenea, inflaţia a însemnat creşteri de costuri pe tot lanţul de furnizori. 

„Între timp am lansat ambalajele noi, care urmau să fie în noua fabrică, le-am dat drumul pe fabrica veche. Şi aici au fost câteva provocări, le-am rezolvat, şi la sfârşitul lunii august am început să ambalăm în noile ambalaje. Pentru că nici nu am mai cumpărat şi nici nu am mai găsit din cele vechi“.

Artesana prelucrează în medie circa 12.000 de lapte pe zi, în cea mai mare parte lapte de vacă, dar are şi produse din lapte de capră. Până recent, producătorul lucra cu mai mulţi producători mici, de la care colecta laptele, însă acum modelul s-a schimbat. 

„Acum doi ani am început să facem paşi în sensul acesta, am fost nevoiţi să renunţăm la furnizorii mici pentru că aveam noi costuri foarte mari pe lanţul de aprovizionare, luam cantităţi mai mici, nu le amestecam între ele pentru a păstra o trasabilitate cât mai bună, dar am renunţat. Îi creşteam alături de noi, dar nu vedeam acelaşi interes din partea lor (n.red: a producătorilor). Acum lucrăm cu vreo cinci ferme medii, nu foarte mari, care lucrează altfel, adică au şi pragul ăsta de rentabilitate al fermei, pot să gestioneze mai bine costurile şi calitatea“. 

Materiile prime aduc la rândul lor scumpiri neaşteptate din cauza acestor efecte pe lanţ, care transpun costul energiei, spre exemplu, în costuri de producţie pentru toate inputurile din industria agroalimentară.

„În momentul acesta avem majorări de costuri de 25% la lapte faţă de luna trecută, e care nu am prevăzut-o chiar la nivelul ăsta. Ne aşteptam să mai crească în prag de iarnă, dar nu chiar atât, şi nu ştiu dacă va fi ultima majorare. Apoi, am semnat tot luna aceasta majorarea de patru ori a tarifului la energia electrică, e plafonată până în martie, dar costul se va vedea. Aceste costuri nu sunt băgate în preţ chiar 100%“.

Dacă fabrica nouă se va concentra pe acidofile, în aşa-zisa fabrică veche va rămâne producţia de brânzeturi, unde Artesana vrea să extindă gama de produse. 

„Am început să dezvoltăm şi în zona aceasta şi suntem în discuţii să lansăm cinci noi sortimente de creme de brânză cu diverse adaosuri, cel mai apreciat produs din gama nouă este de brânză cu trufe negre, se găseşte deja în piaţă pe diferite platforme online“. 

Anul acesta producătorul a testat încă o dată pieţele externe printr-o comandă la export şi speră că va mai primi şi alte comenzi. 

„Am explorat din nou exportul, am găsit un partener nou după ce am participat la un eveniment organizat de Misiunea Economică a României la Bruxelles şi am găsit un partener, am avut în august o primă livrare de 11.000 de euro în Londra şi Bruxelles pe reţele de magazine de acolo. Am avut un feedback foarte bun de la un client în zona respectivă“. 

Daniel Donici este de părere că produsele româneşti se pot plasa la un raport calitate-preţ competitiv şi în faţa consumatorilor străini, într-o perioadă în care inflaţia se resimte în toată Europa. 

„Bănuiesc că aceste creşteri de preţuri pe care le vedem noi se văd şi mai acut în Europa de Vest şi poate am putea deveni noi mai relevanţi în partea asta cu produse mai autentice, mai aproape de ce aşteaptă şi Diaspora, dar chiar şi clienţii locali de acolo“. 

Cifra de afaceri a companiei s-a situat la 4,3 milioane de euro în 2021, iar pentru acest an ar putea depăşi nivelul de 5 milioane de euro. Numărul de angajaţi este în jur de 75. 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank