ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Gabriel Pleşa, Alba Iulia: Este important ca la Alba Iulia să formăm o zonă economică. Sebeşul, aflat la 15 km, are o zonă economică puternică, la fel şi Blajul

07.07.2021, 00:08 Autor: Bogdan Alecu

♦ Gabriel Pleşa, primarul municipiului Alba Iulia, spune că vrea să formeze o zonă metropolitană pentru a trece pragul de 100.000 de locuitori ♦ Creşterea populaţiei unui oraş a devenit un factor important când vine vorba de atragerea de investiţii, atât private, cât şi din fonduri europene ♦ O soluţie o poate reprezenta ideea de a „unifica“ oraşul cu unităţile administrative din imediata vecinătate.

Populaţia municipiului Alba Iulia a crescut constant în ultimii ani în condiţiile în care zona judeţului Alba a atras mai multe investiţii mari, dar chiar şi aşa, oraşul este încă departe de pragul de 100.000 de locuitori.

„În 2011 aveam circa 58.000 de locuitori, iar acum avem potrivit INS circa 73.000 de locuitori. Alba Iulia a atras forţă de muncă şi i-a atras pe cei care lucrează în regiune. Planul nostru este să avem conurbaţii urbane de peste 100.000 de locuitori cu Ciugud, Sebeş, Teiuş, comunele mari din zonă. Se tot discută de o reformă administrativă. Dacă s-ar rea­liza un astfel de proiect cu o zonă urbană de peste 100.000 de locuitori ar fi mai uşor să atragem fonduri europene şi chel­tuielile cu administraţia s-ar reduce“, a spus Gabriel Pleşa, primarul munici­piu­lui Alba Iulia. Oraşul este unul campion la nivel naţional când vine vorba de digita­lizarea administraţiei şi în imediata sa vecinătate este comuna Ciugud, cea mai avansată din România când vine vorba de investiţii în infrastructură şi în atragerea de fonduri europene. „Este important ca la Alba Iulia să formăm o zonă economică. Dacă Sebeşul aflat la 15 kilometri are o zonă economică puternică, la fel şi Blajul aflat la 40 de kilometri, Alba Iulia în afară de două-trei fabrici şi câteva investiţii private nu are o zonă economică definită. Între zona centurii oraşului şi autostrada Sebeş-Turda, din care mai există un tronson care va fi gata până la finalul verii, avem acolo o rezervă de teren pe care îl vom pune la dispoziţia investitorilor“.

Din punctul de vedere al urbanismului administraţia locală promovează un PUZ al zonei economice. „Vom investi în utilităţi şi deja avem solicitări din partea investitorilor pentru că zona este atractivă. Suntem la 15 kilometri de cel mai important nod de autostradă, cel de la Sebeş. Avem două puncte de intrare pe autostradă şi zona economică este exact între. Suntem şi pe culoarul patru european de cale ferată, tronsonul până la Sighişoara a fost refăcut, iar investitorii vor să deschidă aici noi fabrici“, a spus Gheorghe Pleşa.

În plus, administraţia şi-a propus să dezvolte în Alba Iulia un hub IT pentru a atrage înapoi cât mai mulţi tineri care pleacă spre Cluj sau Bucureşti sau spre alte ţări.

„Vrem să atragem aici un hub IT. Din cinci tineri plecaţi la studii, nu se reîntorc decât doi. Noi vrem să atragem tinerii în oraş, iar pentru acest lucru avem nevoie de locuri de muncă bine plătite, servicii educaţionale de calitate pentru copii şi posibilitatea de a cumpăra o locuinţă. Cu aceste trei probleme rezolvate, vom reuşi să ne menţinem tinerii în oraş“, a spus Gheorghe Pleşa.

În plus, oraşul mizează pe învăţământul atât universitar, cât şi dual pentru a atrage tinerii, precum şi pe turism în condiţiile în care zonele turistice atrag mai uşor locuitori, în special după pandemie.

„Avem învăţământ dual, avem parteneriate cu Universitatea tehnică din Cluj, avem Universitatea 1 Decembrie, iar inginerii sunt atraşi aici încă de pe băncile facultăţii“, a spus primarul.

Alba Iulia va atrage inclusiv construcţia unui mall, investiţia fiind realizată de cei de la Prime Kapital. Anul trecut tot în cadrul unui interviu pentru emisiunea ZF Investiţi în România! Martin Slabbert, fondator şi CEO al companiei, declara că ia în calcul transformarea viitorului centru comercial în mall.

„Există plan pentru un mall în Alba Iulia. S-a avizat un PUZ în consiliul local şi urmează aprobarea. Va fi un centru mare, iar cel mai probabil lucrările vor începe în cursul lunii septembrie. Prime Kapital va investi inclusiv în devierea unei linii de înaltă tensiune“, a spus primarul.

În plus, pentru a dezvolta oraşul administraţia are în plan proiecte de 40 mil. euro pe mobilitate urbană.

„Dacă am scăpat de traficul greu odată cu construcţia autostrăzii Sebeş- Turda de la râul Mureş. Vom avea piste de biciclete, benzi speciale pentru autobuz, reţele mutate în subteran până în decembrie 2023. Pentru a atrage tineri care să dorească să locuiască aici, contează mult şi partea de verde“, a spus primarul.

În plus, având râul Mureş în proximitate administraţia locală vrea să construiască acolo o zonă de recreere.

„Vom implementa pe malul râului Mureş unde vom avea şi agrement, sporturi nautice precum caiac-canoe. Suntem în întârziere un an şi jumătate din cauza lipsei unui aviz de la Apele Române, dar ca viceprimar am făcut lobby şi am reuşit să deblocăm la Ministerul Mediului în 2020 şi acum suntem în implementare. Noi am început cu evenimentul Rowmania organizat de Ivan Patzaichin. Vom face un debarcader, am decolmatat malul. Iar la Clubul Sportiv Municipal am făcut şi o secţie de caiac-canoe“, a spus primarul.

 

Care sunt principalele investiţii vizate de primăria Alba Iulia

► 2 proiecte de mobilitate urbană – 32 mil. euro (piste pentru autobuze şi biciclete, staţii şi biciclete smart, încărcare electrică)

► 3 proiecte de iluminat public inteligent, cu monitorizare sistem în cloud, semaforizare inteligentă, treceri de pietoni inteligente – 11 mil. euro

► 13 autobuze electrice plus staţii de încărcare aferente – 9 mil. euro

► Proiecte de digitalizare a serviciilor publice şi e-guvernare (platformă de servicii electronice pentru cetăţeni, platformă de bugetare participativă, barometru comunitar online, strategii de dezvoltare urbană şi de smart city, e-guvernare – aplicaţia e-AlbaIulia)

► Amenajare zonă de agrement şi debarcader pe Râul Mureş în Municipiul Alba Iulia

► Muzeul Copilului - 2 mil. euro.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank