ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Grupul antreprenorial Angelo va deschide în 2025 o nouă fabrică pentru produse de patiserie şi cofetărie congelate în judeţul Constanţa după o investiţie de peste 8 mil. euro

11.10.2024, 00:07 Autor: Alex Ciutacu

Antreprenoarea Paula Vals a fost iniţiatoarea proiectului prin care plăcinta dobrogeană a obţinut în 2023 certificarea pe schema de calitate europeană cu indicaţie geografică, după patru ani de muncă, în faţa competiţiei Bulgariei.

Grupul românesc Angelo se pregăteşte pentru a inau­gu­ra în 2025 o fabrică pentru produse de patiserie şi cofe­tărie congelate, cu linii automatizate de producţie, în comuna Lu­mina din judeţul Constanţa, după o inves­tiţie care a ajuns la peste 8 milioane de euro, a explicat Paula Vals, fondatoarea grupului de firme Angelo, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Noi estimăm că la jumătatea anului vii­tor vom putea să o dăm în folosinţă. Chiar dacă finalizarea implementării este programată pentru sfârşitul anului 2025, ne dorim foarte mult să reuşim să im­ple­mentăm acest proiect mult mai devreme, tocmai pentru a reuşi să automatizăm, să creş­tem, să mergem la export“.

Noua fabrică va avea o capacitate de producţie tota­lă de zece ori mai mare decât cea de care dispune în pre­zent grupul Angelo, dacă se lucrează în trei schimburi, dar producătorul va începe în prima etapă cu un singur schimb.

Proiectul are în spate şi o componentă de fonduri nerambursabile de 2,5 milioane de euro, în contextul în care antrepre­noarea Paula Vals a câştigat un proiect cu finanţare europeană în anul 2019. O parte din finanţare este asigurată prin credite bancare. Pandemia, volati­li­tatea preţurilor mate­ria­lelor de con­strucţii din acei ani, birocraţia şi diferite evenimente din pia­ţă au făcut ca investiţia în noua fabrică să dureze mai mult decât era programat iniţial, însă compania a mers înainte cu acest proiect. Valoarea ini­ţia­lă a investiţiei era de 6,8 milioane de euro.

„Am avut foarte multe proiecte cu fonduri europene, chiar din 2007 după aderare am accesat proiecte şi am reuşit să le implementăm mult mai uşor decât acum. Probabil că proiectele de construcţie sunt mai greoaie pentru că sunt multe lucruri de verificat. Am avut proiecte pe dotări, pe promovare, pe diverse, dar pe construcţie nu. Până acum am construit doar în regie proprie cu bani proprii tot ce avem în localitatea Greci“.

Grupul de firme Angelo a luat naştere în 1992 în zona Dobrogei, iniţial cu o activi­tate de comerţ, iar ulterior a intrat în pro­ducţie. Astăzi, grupul operează o fabrică de patiserie şi cofetărie în localitatea Greci, judeţul Tulcea, unde produce patiserie proas­pă­tă şi conservată, cofetărie proaspătă şi con­gelată, dar şi mai multe tipuri de plă­cinte. Produsele ajung în piaţă atât prin brandul propriu Moesis by Angelo, cât şi prin contracte de tip marcă privată.

Totodată, grupul operează o fabrică de ambalaje pentru consum propriu, din care îşi acoperă o parte din necesar, dar şi o acti­vitate de prelucrare pentru legume şi fructe, pe care le transformă în zacuscă, tocană de legume, dulceţuri şi alte produse.

Grupul operează astăzi 14 puncte de lu­cru în zona Dobrogei, dintre care patru ma­ga­­zine alimentare şi 10 cofetării, aceasta fiind o direcţie pe care o extinde din anul 2005.

„Avem multe canale de distribuţie, pornind de la distribuţia cu flotă proprie pe şapte judeţe, vorbim de HoReCa, vorbim de lanţurile mari de magazine, iar o parte din produse ajung la export. (...) La mo­men­tul actual vedem o creştere a vânzărilor pe lanţurile mari, dar avem astăzi un 35% prin magazinele proprii, un 20-30% prin lanţurile mari, iar diferenţa prin HoReCa şi distribuţie proprie“.

De-a lungul timpului, antreprenoarea Paula Vals a pus accent pe atestarea pro­duselor tradiţionale şi pe alte proiecte de protejare a unor elemente din identitatea gastronomică locală.

Pe lângă cele 15 produse atestate tradi­ţio­nal pe care le produce astăzi, unul dintre cele mai cunoscute demersuri din ultimii ani ale grupului a fost cel de certificare a plăcintei dobrogene pe schemă de calitate europeană cu indicaţie geografică prote­jată, proiect care a ajuns la capăt cu succes în martie 2023, după patru ani de muncă.

„Dacă pe produse tradiţionale paşii sunt mai scurţi şi am reuşit să certificăm atâtea, la un produs pe schemă de calitate europeană e puţin mai complicat pentru că avem opoziţie atât naţională, cât şi europeană. Ghinionul nostru este că la acest produs chiar am avut opoziţia Bulgariei, care şi-ar fi dorit să aibă şi ei plăcinta dobrogeană pe schemă de calitate europeană, numai că opoziţia pe care au trimis-o mai departe la Comisia Europeană nu a fost atât de fondată şi reţeta corespunzătoare, în aşa fel încât noi ca ţară am câştigat acest produs“.

Mai puţin de 10% din vânzările grupului de firme Angelo vin astăzi din exporturi, întrucât produsele ajung la distribuitori de origine română din Marea Britanie, Bruxelles, Spania sau Italia.

„Sunt investitori destul de mari care şi-au făcut depozite, linii de distribuţie şi-atunci nu vorbim de comercianţi tradiţionali cu un singur magazin, vorbim de distribuitori şi depozite mari din ţările respective“.

Producătorii români îşi doresc tot mai mult să iasă la export cu produsele lor, dar au nevoie de măsuri de sprijin mai ample decât cele de care dispun astăzi. Spre exemplu, participarea la un singur târg internaţional poate ajunge câteva zeci de mii de euro, iar un producător care vrea să exporte trebuie să fie prezent la cât mai multe astfel de evenimente. Grupul Angelo merge la 3-4 târguri internaţionale pe an.

„Noi am fost la mai multe târguri în ţări din Europa, precum Spania, Germania, Italia, Franţa, iar costurile sunt destul de mari, chiar dacă Asociaţia pentru Promovarea Alimentului Românesc s-a implicat, costurile sunt mari. Iar pe cont propriu bugetul trebuie să fie destul de mare. Vorbim de sute de euro per metru pătrat închiriat, logistică, transport, cazare, oameni, vorbim probabil de 20-30.000 de euro, depinde de dimensiunea standului“.

Pe viitor, grupul Angelo se uită spre noi proiecte de investiţii, precum panourile fotovoltaice pentru autoconsum şi o zonă de depozitare.

Grupul de firme are în prezent 240 de angajaţi, iar anul viitor va angaja circa 25-30 de oameni pentru a lucra în primă fază în noua fabrică din localitatea Lumina, judeţul Constanţa.

„Cu siguranţă va trebui să mai angajăm pentru că în fabrica de la Greci vom păstra produsele tradiţionale şi partea de manufactură, iar la Lumina chiar dacă liniile sunt automatizate şi aceste linii trebuie verificate de oameni, vorbim de ambalatori, manipulanţi, distribuţie. Cu siguranţă vom avea angajări destul de multe şi asta mă sperie puţin pentru că la oraş forţa de muncă e o mare problemă. Şi la noi în mediul rural este, dar cred că aici ne-a fost mai uşor să păstrăm oamenii decât în oraşe“.

Cifra de afaceri la nivelul grupului s-a ridicat la aproximativ 9 milioane de euro în 2023, după o creştere de 15-20% faţă de anul anterior, iar pentru anul 2024 grupul vizează o creştere mai mare.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank