ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Horaţiu Didea, Workspace Studio: Anul 2022 este unul bun pentru segmentul nostru. Incertitudinea e pentru anii care urmează

25.07.2022, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

♦ Compania a înregistrat afaceri de 6 mil. euro în primele şase luni, plus 20%, şi ţinteşte 11 mil. euro până la finalul anului, plus 10% faţă de 2021.

Piaţa de birouri şi segmentul serviciilor de amenajări pentru aceste spaţii înregistrează un an bun, pe fondul unei cereri ridicate, însă perspectivele pentru 2023 sunt învăluite în incertitudine la acest moment din cauza contextului dat de inflaţie şi de posibilitatea unei recesiuni, a explicat Horaţiu Didea, managing partner Workspace Studio, în emisiunea ZF Investiţi în România!, reali­zată în parteneriat cu CEC Bank. 

„Anul 2022 este unul bun pentru segmentul nostru, cum e şi pentru întreaga Românie al cărei PIB creşte, pentru că au fost foarte multe investiţii care au fost reţinute în anii de pandemie şi anul acesta foarte multe companii au declanşat aceste investiţii. Incertitudinea este pentru anii care urmează, atât din cauza problemelor globale legate de război, recesiune, inflaţie, cât şi pentru că rolul biroului în sine rămâne incert şi pentru anii care vor veni“. 

Furnizorul de soluţii de amenajări pentru spaţii de birouri spune că există în prezent o cerere ridicată în piaţa de birouri, mai ales când vine vorba despre spaţii de o calitate ridicată. 

„Dacă o luăm istoric, forţa de muncă din birouri a originat din forţa de muncă din fabrici. Omul era o unealtă de producţie su­pravegheată de nişte manageri. În mo­mentul în care tehnologia a apărut începând cu anii ’60-’70, tot ce înseamnă amenajarea şi cum este construită o clădire de birouri s-a schim­bat. Iar acum pandemia a accelerat această tendinţă naturală a economiei prin care omul nu mai e doar o unitate de producţie, ci poate face munca de absolut oriunde, şi rolul biroului rămâne unul incert pentru că multe companii nu se pot adapta“. 

În practică, majoritatea companiilor au înţeles că nu vor mai avea toţi angajaţii la birou în acelaşi timp, tot timpul, ci procentul celor prezenţi fizic variază între 30% şi 70%. Odată cu acestă tendinţă, creşte şi numărul de metri pătraţi alocaţi fiecărui angajat. 

„Observăm o întoarcere la standardele de spaţiu care erau în anii 2000 în SUA şi peste tot. Pe vremea aceea, când făceai amenajări trebuia să aloci 20 mp pentru o persoană prezentă la birou, iar acest spaţiu a scăzut spre 8-10 mp, chiar 6 mp în cazul celor din call-center. Oamenii erau foarte înghesuiţi. O primă tendinţă astăzi este că spaţiile alocate persoanelor prezente sunt mai generoase, mai aerisite, iar o a doua tendinţă clară este legată de soluţii de amenajare care să mărească starea de confort şi de well-being, prin atenţia dată culorilor, ergonomiei, spaţiilor libere, iluminatului şi ventilaţiei“. 

Horaţiu Didea este de părere că spaţiul de birouri a devenit astăzi unul care contribuie la identitatea companiei şi la retenţia angajaţilor, fiind mai mult locul în care oamenii colaborează, socializează şi iau decizii. 

„Spre exemplu, numărul de birouri ca mobilier a scăzut foarte mult. Înainte aveai 100 de mese la 100 de angajaţi, acum media este spre 70 de birouri la 100 de angajaţi. (…) S-au mărit foarte mult spaţiile colective, spaţiile de socializare, de mentorat şi se pune tot mai mult accent pe o reducere a spaţiului total închiriat, dar cu o flexilibtate mai mare şi cu posibilitatea de uz multiplu pentru spaţiile acestea de socializare, comunicare“. 

Circa 70% dintre proiectele la care lucrează astăzi Workspace Studio sunt proiecte de refurbishment, în timp ce 30% sunt proiecte noi. Totodată, bugetul alocat per post de lucru a ajuns la 1.800-2.000 de euro, în creştere cu circa 20% faţă de anul anterior.

Cifra de afaceri a companiei s-a ridicat la 6 milioane de euro pentru primele 6 luni din acest an, în creştere cu 20% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Workspace Studio ţinteşte afaceri de 11 milioane de euro până la finalul anului, un plus de peste 10% faţă de 2021. 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank