ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Ionel Păsărică, Capra Noastră: HoReCa s-a repornit pe o direcţie care a dezavantajat berea artizanală şi a ales produse mai ieftine

11.08.2022, 00:07 Autor: Alex Ciutacu

♦ Berăria ar putea fi mutată într-o clădire nouă până anul viitor, care a fost achiziţionată în urma unei investiţii de peste jumătate de milion de euro.

Producătorii de bere artizanală nu resimt încă revenirea din sectorul HoReCa pe fondul eliminării restricţiilor împotriva Covid-19, în contextul în care jucătorii din piaţa de baruri şi restaurante au ales să meargă spre opţiuni mai ieftine atunci când vine vorba de bere, a explicat Ionel Păsărică, fondator al producătorului Capra Noastră, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„HoReCa s-a pornit mai greu şi s-a pornit pe o direcţie care pe noi ne-a dezavantajat. HoReCa este în recuperare şi a ales să-şi recupereze din pierderi prin adaosuri mai mari la produse şi alegând produse puţin mai ieftine pentru a nu creşte atât de mult preţurile la bere“.

Totuşi, producătorii de bere artizanală s-au văzut nevoiţi să majoreze preţurile în acest an, pe fondul facturilor mai mari la energie şi al unor preţuri mai mari la materiile prime.

„Noi importam sticlă din Ucraina, unde erau trei mari fabrici producătoare de sticlă, iar acum suntem nevoiţi să cumpărăm sticlă chiar şi cu 50% mai scumpă. Din cauza acestor scumpiri am scumpit şi noi produsele, iar acum suntem în tatonări cu HoReCa să reintrăm în piaţă aşa cum ne dorim. (...) Noi am făcut două creşteri de preţ, una de 5% şi una de 7%, sperăm să nu mai mărim încă o dată în acest an, dar după cum vedem suntem pe primele locuri în Europa la preţul energiei şi-atunci această creştere a energiei ne va împinge ca în septembrie-octombrie să mai facem o majorare“.

În acelaşi timp, producătorii de bere artizanală se confruntă cu prezenţă mai slabă la festivaluri în acest an, în contextul în care marii producători de bere încearcă să recupereze terenul pierdul în ultimii ani şi încep să acapareze tot mai multe festivaluri.

„Inclusiv micile festivaluri au început să fie aşa-zis acaparate, şi-atunci nu mai putem să intrăm la tipul acesta de evenimente. (...) Nu trebuie să îi blamăm pe marii producători, au trecut şi ei prin criză şi au şi ei de recuperat bani sau de repus pe poziţie afacerile şi-atunci au schimbat strategiile şi sunt puţin mai agresivi în piaţă, dar încet, încet sperăm să putem reveni la dialog şi să putem intra pe lângă cei mari în aceste festivaluri. Noi reprezentăm sub 1% din volumul de bere consumat în România, nu avem cum să îi deranjăm atât de tare“.

Capra Noastră are o capacitate de producţie de 7.000 de litri pe lună, iar în primele trei luni din acest an a produs la circa 3.000 de litri pe lună. Ulterior, producţia a crescut spre 5.000 de litri pe lună.

„Dacă înainte de pandemie 25-30% mergea la export, anul acesta nu ştiu dacă ajungem la 2%. Înainte de pandemie retailul era cam 25%, acum s-a dusc către 70%. HoReCa era cam 40% înainte de pandemie, acum este la 10-15%, restul sunt magazinele de profil şi băcăniile sau magazinele mici de cartier“.

Businessul Capra Noastră a fost fondat de Ionel Păsărică, iar în al doilea an de funcţionare 50% din acţiuni au fost preluate de câţiva parteneri belgieni. Împreună, antreprenorii au şi un birou de proiectare care însumează o echipă de 50 de persoane.

Oamenii din spatele businessului au iniţiat acum o investiţie pentru a muta berăria artizanală într-un spaţiu nou. Au cumpărat în februarie clădirea în urma unei investiţii de peste jumătate de milion de euro, iar anul viitor ar putea aduce şi mutarea berăriei. Clădirea are o suprafaţă totală de 1.700 mp din care 700 mp vor fi alocaţi berăriei. O parte s-ar putea transforma într-un pub, iar restul ar putea deveni clădire de birouri.

Cifra de afaceri a Capra Noastră s-a menţinut la circa 170.000 de euro în ultimii trei ani, iar pentru anul acesta fondatorul vizează afaceri de 200.000 de euro.

 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank