Retailul stradal ar putea reveni în prim-plan şi în România, pe model occidental, însă fărâmiţarea spaţiilor, chiria de multe ori peste cea dintr-un mall, lipsa parcărilor dar şi condiţiile meteo pot fi obstacole greu de depăşit.
„În oraÅŸele mari precum BucuÂreÅŸti, IaÅŸi, Cluj sau TimiÅŸoara, sunt mulÂte spaÅ£ii comerciale stradale goale de închiriat deoarece branduÂrile mari preferă mallul. Acestea răÂmân o zonă de exploatat, în special pentru turiÅŸti sau cei care locuiesc în proximitate. Åži noi, cu Tudor PersoÂnal Tailor spre exemplu, preferăm spaÅ£iile stradale“, a spus Marius Dan, cofondator al Tudor Personal Tailor, în cadrul emisiunii ZF InvestiÅ£i în România! Un proiect ZF ÅŸi CEC Bank.
BucureÅŸtiul se află pe locul 37 înÂtr-un top al celor mai scumpe artere comerciale din lume, Calea Victoriei având o medie a chiriei de 53 euro/ mp/lună, imediat în urma VarÅŸoviei ÅŸi sub Budapesta, Belgrad sau ZaÂgreb, potrivit unui raport al Cushman & Wakefield Echinox. Capitala RoÂmâniei depăşeÅŸte Sofia, unde chiria pe cea mai importantă stradă comerÂcială este de 50 euro, dar ÅŸi BratisÂlava, Vilnius, Riga sau Skopje. Calea Victoriei, singura arteră comercială inclusă în raport are poate cea mai mică componentă de fashion în mixul de chiriaÅŸi comparativ cu celelalte locaÅ£ii europene analizate.
„Îmi doresc o revenire a cererii pentru retail stradal, dar ÅŸi proprieÂtarii spaÅ£iilor Å£in la chirie, mulÅ£i nu cred că înÅ£eleg costul real al unui an de neoperare a unui spaÅ£iu. Acestea pot reveni întâi prin servicii – de la restaurante la saloane sau cafenele. Oamenii au nevoie de consum imediat“, a spus Marius Dan. Tudor Personal Tailor este un business înfiÂinÅ£at în 2013 de Marius Dan ÅŸi Alin Copîndeanu, iar astăzi numără patru magazine în România - în BucureÅŸti, TimiÅŸoara, Cluj-Napoca ÅŸi IaÅŸi.
Marius Dan, cofondator al Tudor Personal Tailor, spune că anii pandemiei au afectat considerabil businessul specializat în realizarea de costume made to measure pentru bărbaţi, însă 2022 a adus nu doar o revenire, ci chiar venituri mai mari faţă de 2019, pe fondul unei cereri considerabile pentru evenimente.
Mai mult, cererea pentru costuÂme se află în continuare pe un trend ascendent, pe fondul unui număr tot mai mare de evenimente care se orgaÂnizează, cu toate că estimările specialiÅŸtilor arată o contracÅ£ie a consumului ca urmare a scăderii puterii de cumpărare într-o perioadă cu inflaÅ£ie record.
Pe de altă parte, după revenirea de după pandemie, 2024 a pus tot mai multă presiune pe business.
„Prima jumătate din 2024 a fost grea. Foarte multe bâlbe la nivel decizional, vorbesc aici de relaţia cu statul. Clienţii noştri sunt sensibili, de exemplu, la orice creştere de taxe, la orice lipsă de predictibilitate. Acesta este semnalul pe care îl primim de la ei. Pe segmentul de ceremonii, unde noi activăm destul de bine, statistic, în România, nu ştiu dacă ştiaţi, dar românii nu se mai căsătoresc cum se căsătoreau. Adică industria asta anunţilor şi a evenimentelor de celebrare e într-o cădere liberă, cel puţin 10-15% faţă de înainte de pandemie. Anul 2024 este un an de tranziţie, mai ales că e an electoral şi lumea se cam uită în portofel. E un an în care ne-am apropiat mai mulţi de client faţă de anii trecuţi, dar mă aştept să fie un an de stagnare, nu de creştere, faţă de anul trecut“, a spus antreprenorul.
Tudor Personal Tailor a avut anul trecut afaceri de 12,6 mil. lei, în creştere cu 23% faţă de 2022.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZÄ‚-TE