ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Marius Dan, Tudor Personal Tailor: Oamenii au nevoie de comerţ stradal, dar mulţi proprietari ţin la chirie şi preferă să ţină spaţiile goale luni întregi

11.09.2024, 00:06 Autor: Bogdan Alecu

Retailul stradal ar putea reveni în prim-plan şi în România, pe model occidental, însă fărâmiţarea spaţiilor, chiria de multe ori peste cea dintr-un mall, lipsa parcărilor dar şi condiţiile meteo pot fi obstacole greu de depăşit.

„În oraşele mari precum Bucu­reşti, Iaşi, Cluj sau Timişoara, sunt mul­te spaţii comerciale stradale goale de închiriat deoarece brandu­rile mari preferă mallul. Acestea ră­mân o zonă de exploatat, în special pentru turişti sau cei care locuiesc în proximitate. Şi noi, cu Tudor Perso­nal Tailor spre exemplu, preferăm spaţiile stradale“, a spus Marius Dan, cofondator al Tudor Personal Tailor, în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România! Un proiect ZF şi CEC Bank.

Bucureştiul se află pe locul 37 în­tr-un top al celor mai scumpe artere comerciale din lume, Calea Victoriei având o medie a chiriei de 53 euro/ mp/lună, imediat în urma Varşoviei şi sub Budapesta, Belgrad sau Za­greb, potrivit unui raport al Cushman & Wakefield Echinox. Capitala Ro­mâniei depăşeşte Sofia, unde chiria pe cea mai importantă stradă comer­cială este de 50 euro, dar şi Bratis­lava, Vilnius, Riga sau Skopje. Calea Victoriei, singura arteră comercială inclusă în raport are poate cea mai mică componentă de fashion în mixul de chiriaşi comparativ cu celelalte locaţii europene analizate.

„Îmi doresc o revenire a cererii pentru retail stradal, dar şi proprie­tarii spaţiilor ţin la chirie, mulţi nu cred că înţeleg costul real al unui an de neoperare a unui spaţiu. Acestea pot reveni întâi prin servicii – de la restaurante la saloane sau cafenele. Oamenii au nevoie de consum imediat“, a spus Marius Dan. Tudor Personal Tailor este un business înfi­inţat în 2013 de Marius Dan şi Alin Copîndeanu, iar astăzi numără patru magazine în România - în Bucureşti, Timişoara, Cluj-Napoca şi Iaşi.

Marius Dan, cofondator al Tudor Personal Tailor, spune că anii pandemiei au afectat considerabil businessul specializat în realizarea de costume made to measure pentru bărbaţi, însă 2022 a adus nu doar o revenire, ci chiar venituri mai mari faţă de 2019, pe fondul unei cereri considerabile pentru evenimente.

Mai mult, cererea pentru costu­me se află în continuare pe un trend ascendent, pe fondul unui număr tot mai mare de evenimente care se orga­nizează, cu toate că estimările specialiştilor arată o contracţie a consumului ca urmare a scăderii puterii de cumpărare într-o perioadă cu inflaţie record.

Pe de altă parte, după revenirea de după pandemie, 2024 a pus tot mai multă presiune pe business.

„Prima jumătate din 2024 a fost grea. Foarte multe bâlbe la nivel decizional, vorbesc aici de relaţia cu statul. Clienţii noştri sunt sensibili, de exemplu, la orice creştere de taxe, la orice lipsă de predictibilitate. Acesta este semnalul pe care îl primim de la ei. Pe segmentul de ceremonii, unde noi activăm destul de bine, statistic, în România, nu ştiu dacă ştiaţi, dar românii nu se mai căsătoresc cum se căsătoreau. Adică industria asta anunţilor şi a evenimentelor de celebrare e într-o cădere liberă, cel puţin 10-15% faţă de înainte de pandemie. Anul 2024 este un an de tranziţie, mai ales că e an electoral şi lumea se cam uită în portofel. E un an în care ne-am apropiat mai mulţi de client faţă de anii trecuţi, dar mă aştept să fie un an de stagnare, nu de creştere, faţă de anul trecut“, a spus antreprenorul.

Tudor Personal Tailor a avut anul trecut afaceri de 12,6 mil. lei, în creştere cu 23% faţă de 2022.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank