ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Nicolae Pîrvu, Rotakt: Investim în extinderea gamei. Clienţii caută utilaje pe acumulator şi motocultoare care pot avea o aderenţă mai bună

29.06.2022, 00:05 Autor: Bogdan Alecu

Cererea pentru motoutilaje a crescut în ultimii ani pe măsură ce forţa de muncă utilizată înainte la munca în grădină a dispărut, iar timpul alocat a scăzut semificativ.

„În mare parte românii au renunţat la sapă deoarece e o muncă fizică solicitantă. Unii au arendat, alţii au apelat la unelte. De obicei sunt lucrate suprafeţe mici, de peste 100 mp. Dar totul depinde de accesibilitate. Motocultorul poate merge şi către loturi puţin accesibile, unde nu poate intra un tractor, din acest motiv nu depinde neapărat de suprafaţă. Un tractor are nevoie de spaţiu de manevră. Şi dacă nu îl deţii, de multe ori nu e disponibil când ai nevoie, când e momentul propice, altfel trebuie să aştepţi. Nu mai există disponibilitate în multe zone pentru a mai face munca câmpului, nu mai găseşti oameni cum era înainte.“

„Remorca a devenit şi cel mai popular accesoriu la motocultor pentru transport. Pot transporta recolta, lemnele şi se pot deplasa. Căruţa s-a autoeliminat deoarece este un efort mare să ţii un cal. Sunt proprietari de sere şi solarii care apelează la motocultoare, iar la suprafeţe mai mari trec la tractoare“, a explicat Nicolae Pîrvu, fondatorul Rotakt în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România! realizată de ZF&CEC Bank. Rotakt comercializează sub brand propriu utilaje pe care le importă.

Activitatea firmei a început în 1996, întâi ca distribuitor pentru o marcă din Germania care producea motofierăstraie şi ulterior şi-a extins portofoliul şi cu alte produse, cu importul de unelte sub brand propriu.

„Atunci când am gândit un brand, am venit cu un nume special.

Primele unelte sub brandul Rotakt au fost motocultoarele, produsul nostru tractor cel mai bine vândut. Activitatea de import a început în anii 2000 şi ne-am dezvoltat în zona Olteniei, din Rm. Vâlcea. Iniţial am avut o activitate locală, după care zonală. Aşa am învăţat ce solicită fermierul. Aceştia au nevoie de un utilaj care să le uşureze munca la câmp, cu utilaje care să poată realiza mai multe operaţiuni, nu doar prăşit, operaţiuni care de obicei necesită timp şi efort fizic“, a spus fondatorul companiei.

Rotakt a înregistrat anul trecut afaceri de 8,9 mil. euro, în creştere cu 8% faţă de 2020 şi un profit net de 0,9 mil. euro şi are 52 de angajaţi.

În ţară cel mai bine vindem în Vâlcea, iar cele mai bune zone sunt Oltenia şi Ardeal precum Bihor. Aici sunt suprafeţe agricole fărămiţate, care nu permit accesul utilajelor mari şi existenţa unor gospodării care au atins un anumit nivel de bunăstare în care oamenii îşi permit achiziţia de utilaje precum un motocultor. Sunt multe care nu îşi permit. Mai există o tendinţă de a copia de la om la om şi odată ce a apărut un utilaj în zonă, apar şi clienţi noi“, explică Nicolae Pîrvu.

Rotakt vinde circa 10.000 de motocultoare pe an, iar fondatorul companiei estimează că pe piaţa locală se vând circa 50.000 luând în calcul toate mărcile, cel mai mare jucător aici fiind Ruris.

„Sunt mai mulţi jucători care vând. Cele mai căutate sunt cele de 7-8 CP, mai uşoare şi care pot realiza toate muncile agricole. De putere mia mare este nevoie în special la tractat remorci sau buşteni în pădure. Puterea nu este o problemă aici, ci cum o transmiţi la sol, ce aderenţă poţi avea. De aceea noi acum studiem posibilitatea montării unor şenile. Limita utilajului nu vine din putere, ci din aderenţă, iar şenila e o soluţie în munci unde cu roţi nu poate fi folosit“, a spus Nicolae Pîrvu.

El explică faptul că pasul următor îl reprezintă electrificarea gamei, iar motocoasele şi motofierăstraiele sunt primele care fac trecerea de la motorul pe benzină în doi timpi, la cel electric pe acumulatori.

„Am lansat o nouă gamă de produse în portofoliul Rotakt de provenienţă japoneză. Ne extindem pe produsele cu acumulatori şi am început cu motofierăstrăul deoarece aici avantajele sunt cele mai mari pentru că elimini zgomotul şi vibraţiile. Mai avem şi motocoase cu acumulatori, iar acumulatorii sunt interschimbabili între utilaje. Mai venim cu mori pentru cereale şi furaje, tocătoare de crengi, maşini pentru tocat iarba. Deja există prototipuri de motocultoare electrice, dar momentan nu considerăm că este oportun. Potenţial există, dar nu ştim cum se comportă pe termen lung. Per total va fi o variantă, iar dacă va fi cerere, vor creşte“, a conchis antreprenorul.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank