• Leu / EUR4.9457
  • Leu / GBP5.7676
  • Leu / USD4.6170
ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Premieră: producătorul de vin Gramma a cumpărat trei NFT-uri din colecţia „Strămoşi“ lansată pe Elrond şi vrea să le pună pe etichetă

18.11.2021, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

Compania a plătit 3 EGLD pentru această mutare, echivalentul a 900 de dolari.

Producătorul de vin Gramma din judeţul Iaşi a cumpărat 3 NFT-uri (Non-fungible tokens) din colecţia „Strămoşi“ şi vrea să pună imaginile pe etichetele sti­cle­lor de vin, într-o pre­mieră pentru piaţa lo­cală, a ex­plicat Marian Ol­teanu, fon­da­tor al Gra­mma Wines, în emisiunea ZF In­vestiţi în Româ­nia!, realizată în parte­neriat cu CEC Bank.

„Avem o surpriză, am cum­părat 3 NFT-uri recent, iar ca aplicabilitate cel mai pro­babil le vom pune pe o co­lecţie nouă de vin, ediţie limitată. (...) Arată bine, se potrivesc cu ce­lelalte etichete pe care le avem, sunt mai fresh, mai funky, iar proeictul susţine turismul românesc“. 

Pentru context, termenul NFT este un acronim pentru „Non-fungi­ble tokens“, iar în termeni simpli în­seam­nă produse artistice în format di­gital care pot fi tranzacţionate pe block­chain. „Non-fungible“ este un ter­men care descrie ceva unic, care nu poate fi în­lo­cuit, ceea ce face ca un NFT să fie unic prin natura lui. 

Colecţia „Stramosi“, aşa cum se nu­meş­te de fapt, repre­zintă o colecţie de ima­gini inspi­rate din folclo­rul româ­nesc, şi este lan­sată pe eco­sis­te­mul de block­chain al sibienilor de la Elrond Network. Fon­da­torii au pro­mis că o parte din fon­durile atra­se prin vân­zarea acestei co­­lecţii se va îndrep­ta către marketing pen­tru pro­movarea turis­mului românesc.

Marian Oltea­nu spune că a plătit pen­tru NFT-uri 3 EGLD (n.red: mo­neda digitală a ecosistemului Elrond), ceea ce înseamnă echivalentul a 900 de dolari la un preţ de 300 de dolari per monedă, conform datelor de pe platforma CoinMarketCap. 

„Nu ştim când apar primele sticle, nici nu am primit NFT-urile încă, aşteptăm să se distribuie. S-a întâmplat recent şi sunt destul de entuziasmat. (...) Eu recunosc că oricât de deschis mă consider am fost foarte închis vizavi de subiectul crypto şi NFT, eu sunt un om mai mult al pământului, dar învăţ, îmi vin tot felul de idei şi mă bucură asta“. 

Gramma a mai venit în trecut în piaţă cu o colecţie de sticle a căror etichete erau desenate de Horaţiu Mălăele. Producătorul exploatează o suprafaţă totală de 15 hectare de viţă de vie, iar în prezent se află într-un proces de replantare parţială. 

„În total sunt 15 hectare doar că anul acesta a suferit modificări, avem trei hectare şi jumătate proaspăt plantate în luna mai. Am defrişat acum 7 hectare şi mai avem încă vreo 3-4 pe rod. Doi ani durează la cele replantate, dar vom replanta în fiecare an câte puţin astfel încât să nu rămânem nici descoperiţi, dar şi să reuşim într-un timp cât se poate de scurt să plantăm întreaga suprafaţă“. 

Producătorul a plantat până acum soiuri precum Aligote, Fetească Regală şi Fetească Albă, dar acum a plantat şi Fetească Neagră, Busuioacă de Bohotin, Cabernet Sauvignon sau Sauvignon Blanc. Concret, Gramma a ajuns să aibă plantat câte jumătate de hectare din 7 soiuri diferite şi va continua să planteze aceste soiuri şi pe restul suprafeţei. 

În paralel, Gramma a anunţat la începutul anului că vrea să mizeze pe turism viticol şi va investi circa 1 milion de euro într-un proiect cu căsuţe modulare. Până acum a cumpărat o singură unitate, iar Marian Olteanu spune că va mai dura până va implementa restul proiectului, în funcţie de oportunităţile de finanţare. 

„Avem în continuare aceleaşi planuri, avem prima căsuţă pusă acolo, iar pe măsură ce creşte via şi mai instalăm şi sistem de susţinere contextul e tot mai interesant. Dar aşteptam Măsura 3 pe granturi de investiţii pe care şi aplicasem, şi care din păcate s-a anulat. S-a transformat în altceva, unde nu ne mai încadrăm pentru că trebuie scădere pe anul trecut, iar noi am avut creştere. Iar pe PNDR 6.2, 6.4 bugetul a fost prea mic, s-a epuizat în primele 5 zile, iar turismul nu era printre cele mai bine punctate segmente, a avut prioritate producţia“. 

În acest context, antreprenorul aşteaptă fondurile care ar putea veni prin aşa-numitele GAL-uri (Grupuri de Acţiune Locală), unde concurenţa ar putea fi mai mică. Dacă nici această nu va fi o variantă pentru producător, Olteanu va continua planul din fonduri proprii, însă într-un ritm mai lent. 

Gramma are o capacitate totală de producţie de 100.000 de litri, iar anul acesta a produs circa 90.000 de litri, echivalentul a 120.000 de sticle. Afacerile companiei s-au ridicat la 1,4 milioane de lei în 2020, în creştere de la 1,2 milioane de lei în 2019. Pentru anul acesta compania ţinteşte o creştere de 50%, ceea ce ar duce cifra de afaceri peste pragul de 2 milioane de lei.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank