ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Producătorul de mobilă Bucin Mob: Preţul lemnului s-a dublat în 2021. Am cerut Concurenţei stoparea exportului de materie primă

30.06.2021, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

♦ SUA şi Rusia au luat deja măsuri pentru a-şi sprijini producătorii în criza materiilor prime.

Producătorii de mobilă din România fac apel la autorităţile din România pentru a-i ajuta să migreze prin ceea ce se conturează a fi o criză de la începutul anului 2021, în contextul în care preţul lemnului s-a dublat deja în acest an, iar alte state îşi sprijină deja producătorii, a explicat Vaida Ildiko, director economic la Bucin Mob, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în par­te­neriat cu CEC Bank.

„Noi achiziţionăm lemnul fasonat prin licitaţii de la Romsilva. Din păcate, preţurile au crescut şi noi sun­tem nevoiţi să mergem să achiziţionăm materia primă chiar şi la aceste preţuri care deja sunt duble, iar veştile care vin din piaţă ne arată că se pot chiar tripla la un moment dat”. 

Producătorii din piaţa locală au început să facă demersuri alături de Asociaţia Producătorilor de Mobilă din România (APMR), încercând să găsească sprijin la Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor. 

„Am început să facem demersuri la minister pentru a ne facilita accesul la materie primă şi a ne scăpa de creşterea necontrolată a preţurilor la lemnul fasonat. (…) Doamna Lucia Bucin, cofondatoarea companiei, şi doamna Aura Sereny, preşedintele APMR, au participat la o întâlnire cu ministrul Tánczos Barna, dar deocamdată nu avem nimic concret”. 

Totodată, producătorii au făcut demersuri şi către autoritatea de concurenţă, căreia i-au cerut să oprească exportul de cherestea, în linie cu deciziile unor alte state, precum Rusia. 

„Am înaintat un memoriu la Consiliul Concurenţei prin care am cerut stoparea exportului de materie primă. Trebuie să ne gândim că producătorii pot crea un plus de valoare de 8 ori mai mare decât valoarea cherestelei exportate, iar asta aduce venituri în plus la buget şi duce la crearea de locuri de muncă. Deocamdată nu sunt soluţii pentru noi, cu toate că în alte state s-a reuşit. Avem în faţă Rusia, care a interzis exportul de materie primă”. 

În timp ce ruşii au ales o astfel de măsură, directorul economic al Bucin Mob arată şi spre americani, care au implementat şi ei măsuri de sprijin pentru producătorii lor, astfel încât aceştia să nu se confrunte cu criza materiilor prime pe cont propriu. 

„În SUA s-a adoptat anul acesta un plan prin care efectiv guvernele alocă subvenţii pentru achiziţia de necesar de materie primă. Noi nu putem concura cu aceste guverne şi cu preţurile pe care le poate oferi SUA sau pe care le poate oferi China pentru achiziţia de buşteni şi cherestele din UE şi inclusiv din România, cu acest gen de suvenţii”. 

Nivelul problemei depăşeşte discuţia despre profiturile producătorilor, întrucât creşterile necontrolate de preţuri pe materia primă ar putea lăsa companiile româneşti în incapacitatea de a duce la bun sfârşit contracte în derulare. 

„Sperăm că lipsa materiei prime este un val pe care îl vom depăşi cu bine. Este greu de spus cum vor ieşi producătorii de mobilă în cazul în care nu vom fi sprijiniţi şi preţurile se vor dubla sau tripla. Foarte greu vom putea onora contractele şi vorbim de contracte mari, de milioane de euro. Sperăm că vom primi sprijin sau cel puţin că se va termina cu creşteri necontrolate de preţuri”. 

 

Pariu pe căsuţe modulare

Producătorul de mobilă Bucin Mob din Reghin, jud. Mureş, fondat de familia Bucin în urmă cu aproape 28 de ani, realizează în prezent trei game de produse: mobilier de gărdină, tâmplărie de lemn triplu stratificat şi căsuţe de grădină. 

În 2021, compania a lansat căsuţa modulară Skadi pentru a diversifica gama de căsuţe de grădină, într-un moment în care acest produs este din ce în ce mai căutat şi pe piaţa din România, de la persoane fizice, până la crame care investesc în turismul viticol. 

„Preţul Skadi este de 3.900 de euro. Din păcate, nu putem menţine preţurile pe o perioadă îndelungată. Pentru acest proiect ne-am propus să menţinem acest preţ pe perioada verii, dar pentru celelalte produse nu putem menţine preţurile mai mult de o lună. De aceea, pe contractele mari cu lanţurilede magazine avem dificultăţ, solicitările privind creşterile de preţ nu prea sunt acceptate”. 

Un procent de 85% din producţia Bucin Mob pleacă la export, iar principalele ţări în care exportă constant sunt Ungaria, Austria, Germania, Italia şi Germania. 

„Avem această experienţă a căsuţelor de grădină, exportăm în special în Italia, unde sunt utilizate ca depozitare pentru unelte sau biciclete. Acolo nu se fac genul acela de şoproane cum încă avem noi, ci se utilizează căsuţe de grădină”. 

Totodată, producătorul din Reghin are comenzi şi de pe alte continente, iar în prezent pregăteşte o livrare pentru piaţa din SUA. 

„Avem un proiect special pentru America, pregătim un container de marfă pentru America, unde am luat legătura cu un depozit fullfillment care ne va gestiona produsele, urmând să intrăm şi acolo în mediul online şi în special la Amazon SUA”. 

Bucin Mob are un showroom în Braşov, unul în Bucureşti, şi unul la fabrică. Acestea au rămas deschise şi în 2021, însă producătorul a pus mai mult accentul şi pe segmentul online. 

„Ne-am orientat spre mediul online astfel încât produsele noastre să rămână pe piaţă. Produsele noastre sunt listate pe platforme de vânzări online precum eMAG, Vivre, Amazon Germania, continuăm să intrăm pe toate platformele de vânzări online, avem şi site propriu”. 

Eforturile realizate în 2020 au dus afacerile Bucin Mob la aproape 5 mil. euro, faţă de 4,3 mil. euro în 2019. Totodată, numărul de angajaţi s-a menţinut şi se situează astăzi la circa 80 de persone. 

„Prin proiectul Skadi ne gândim la o creştere de cel puţin 5%. Bineînţeles că acest proiect aduce şi noi locuri de muncă, vom avea nevoie de oameni. Probabil la finalul anului 2021 vom fi peste 5 milioane de euro şi circa 100 de angajaţi”. 

Producătorul Bucin Mob a investit câteva milioane de euro în dezvoltarea producţiei în ultimul deceniu şi jumătate. Pentru anul acesta are în plan investiţii de peste 1,1 milioane de euro. 

„Am depus cerere de finanţare pentru măsura Electric UP, circa 100.000 de euro pentru panouri fotovoltaice, să sperăm că vom avea undă verde din partea Ministerului Energiei şi anul acesta vom reuşi să implementăm. Prioritizăm digitalizarea companiei, primii paşi i-am făcut în 2020 şi continuăm. Şi dorim să achiziţionăm roboţei pentru pulverizat ferestre, o investiţie de 1 milion de euro pentru care ne dorim să accesăm fonduri nerambursabile”. 

 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank