ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Răzvan Popa, Alusystem: Trăim o perioadă în care preţurile materiilor prime explodează de la o zi la alta şi disponibilitatea scade. Banii nu te ajută

25.03.2022, 00:07 Autor: Alex Ciutacu

Problemele de disponibilitate se regăsesc şi la materii prime precum vata minerală, unde furnizorii transmit preţuri noi de la o lună la alta.

Piaţa materiilor prime pentru construcţii este una complicată în această perioadă, în con­textul în care efectele războiului din Ucraina se suprapun cu problema creşterilor de preţ înregistrate atât în 2021, cât şi de la începutul acestui an, a explicat Răzvan Popa, director executiv, Alusystem, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank. 

„Trăim vremuri netrăite până acum şi cred că nimeni nu ne putea pregăti pentru ceea ce se întâmplă acum. Trăim o perioadă în care preţurile explodează pur şi simplu de la o zi la alta, preţurile de la furnizor rămân valabile 24 de ore. În acelaşi timp, disponibilitatea scade. Am ajuns în situaţia în care orice criză pe care am mai întâlnit-o noi contemporan era o lipsă a lichidităţii şi a cash-ului, iar în această perioadă banii nu te ajută să rezolvi problemele. Nu putem plăti în avans pentru că nimeni nu poate să garanteze preţuri pentru o perioadă mai lungă de timp“. 

Compania Alusystem face parte din grupul Bog’Art, iar activitatea acesteia se concentrează pe soluţii de tâmplărie din aluminiu, cu precădere pe zona de office. Totodată, compania lucrează şi pe segmentul rezidenţial, pe zona comercială şi pe proiecte speciale. 

„Situaţia este destul de gravă pentru că relaţiile create pe termen lung nu te pot ajuta în aceste momente pentru că la rândul lor furnizorii depind de extruderi şi e un lanţ destul de strâns în care în final nimeni nu poate garanta o anumită livrare de care ai nevoie“. Răzvan Popa a subliniat că problema nu se regăseşte doar în cazul aluminiului, în contextul în care compania se confruntă cu probleme şi în ceea ce priveşte vata minerală, un material foarte des întâlnit în majoritatea proiectelor pe zona de termo­izolare. „Avem un proiect unde avem nevoie de 30.000 mp, am făcut o comandă, am în­cercat plata în avas 100% pentru a securiza, a mitiga riscul de a plăti mai mult sau de a nu livra la timp, iar furnizorii ne-au spus că preţul este valabil doar o lună de zile, iar cantitatea pe care

ne-o garantează din cei 30.000 mp nu poate fi cunoscută decât la finalul lunii. Am fost puşi în situaţia de a aştepta finalul lunii, să aflăm câţi metri pătraţi au fost produşi pentru noi, urmând ca în următoarea lună să aflăm un nou preţ şi o altă cantitate din cei 30.000 mp pe care ne-o pot livra“. 

Concret, finalul lunii i-a adus companiei vestea că primeşte de la furnizor doar 6.000 mp din cei 30.000 mp necesari, urmând ca la data de 1 aprilie să primească preţurile pentru următoarea cantitate. Singurul lucru cert este că luna aprilie va veni cu o creştere de 17%. 

Invitatul a subliniat că preţurile aluminiului au înregistrat câte o creştere de 15% în fiecare lună de la începutul anului. Răzvan Popa a subliniat că trebuie să separăm efectele războiului de situaţia care exista anterior în piaţă. „Creşterea de preţuri exista. În afară de preţul pe care îl vedem pe Bursă pentru aluminiu se plăteşte o taxă suplimentară de extracţie a aluminiului, iar această taxă a crescut cu 50% la începutul anului. Dacă preţul pe Bursă al aluminiului e 3.500 de euro pe tonă, adică 3,5 euro pe kg, este o taxă de 1,5 euro pentru fiecare kg extras, pe care o plăteşti suplimentar“. 

Compania a înregistrat în 2021 o cifră de afaceri de 24 mil. euro, iar pentru 2022 avea bugetate afaceri de 25 mil. euro. La acest moment compania lucrează cu 156 de angajaţi permanenţi, la care se adaugă colaboratorii şi firmele din şantiere, cifrele ajungând până la 550 de angajaţi. 

În pre­zent, compania lucrează la două proiecte rezidenţiale pentru One United Properties, iar pe zona de office este cu contractul „pe masă“ pentru proiecte precum Bosch Office din Cluj sau U-Center 2 al Forte Partners. 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank