ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Reţeaua E.ON Drive va ajunge la 150 de puncte de încărcare pentru maşini electrice în 2021. Ţinta este de 300 de puncte în următorii 2-3 ani

02.07.2021, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

♦ E.ON şi MOL au finalizat şi implementarea proiectului european NEXT-E în România, reprezentând 40 de staţii de încărcare ♦ Rata de utilizare a staţiilor de încărcare este în medie de sub o încărcare pe zi, spre comparaţie cu Europa Centrală, unde ajunge la aproape 1,5 încărcări pe zi. 

E.ON Energie România îşi propune să extindă re­ţea­ua de staţii de încărcare pentru maşini electrice până la 150 de puncte de încărcare în 2021, respectiv 300 de punc­te în următorii ani, a explicat Adrian Rotăraş, project manager se­nior E-Mobility, E.ON Energie Româ­nia, în emisiunea ZF In­ves­tiţi în Româ­nia!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Sperăm să ajungem la 150 de punc­te de încărcare până la finalul anu­lui, iar în următorii 2-3 ani să dublăm nu­mărul lor, dacă lucrurile merg în di­rec­ţia în care ne dorim noi. Avem câte­va colaborări cu di­ver­se companii şi do­rim să instalăm cât mai multe puncte“.

Reţeaua de puncte de încărcare E.ON Drive cuprindea la începutul acestui an circa 100 de puncte, grupate în mai puţine staţii. În total, re­pre­zen­tantul companiei a estimat investiţii de 500.000 de euro reali­zate pentru dezvoltarea acestei reţele. 

„Legăm parteneriate cu absolut toată lumea, inclusiv mal­luri din mai multe oraşe. Vedem o tendinţă crescă­toa­re, avem discuţii cu parteneri privaţi şi chiar acum 2-3 săp­tă­mâni am instalat 12 staţii unui client care are o flotă de 10 maşini electrice. (…) Piaţa creşte şi datorită acestui Rabla Plus care oferă una dintre cele mai mari subvenţii din Europa“. 

La nivel naţional, harta staţiilor de în­căr­care pentru maşini electrice cuprin­de circa 1.000 de locaţii, dar Adrian Rotăraş este de părere că încă e nevoie de staţii pe anumite rute şi coridoare. 

„Zona autostrăzilor nu are absolut nicio staţie de încărcare şi aici vedem o mare problemă. Au fost discuţii la nivelul Ministerului Transporturilor şi la nivelul CNAIR-ului pe subiectul ăsta. Sunt ceva probleme de legislaţie şi de a putea per­mite accesul companiilor terţe, ca noi, la aceste spaţii de odihnă de pe autostradă şi o mare, mare provocare este lipsa infrastructurii din punctul de vedere al puterii electrice disponibile“. 

În procesul de a instala o staţie de încărcare pentru maşini electrice, un dezvoltator are nevoie de două autorizaţii, una pentru staţie şi una pentru branşamentul electric. 

„Cea mai rapidă autorizaţie a durat undeva la 3 luni şi cel mai mult a durat un an de zile. Sunt paşi care trebuie parcurşi, nu e vorba de o rea voinţă, ci este pur şi simplu o birocraţie exagerată şi cred că se poate lucra mult mai mult la acest capitol, să încercăm să reducem timpii necesari pentru o astfel de staţie“. 

E.ON mai are un proiect derulat alături de parteneri precum grupul ungar MOL, prin care dezvoltă o reţea de peste 250 de staţii de încărcare pentru vehicule electrice. Practic, proiectul NEXT-E îşi propune să contureze un „drum electric“ din Croaţia până în România. 

„În România noi am dezvoltat cu partenerul local 40 de staţii, adică 80 de puncte de încărcare, şi am realizat 100% din proiect. Am mers pe coridoarele europene din România, de la Arad se poate merge până la Constanţa, de la Bucureşti sau Giurgiu până la Suceav, sau de la Iaşi la Tg. Mureş şi spre Sibiu. Am încercat odată la 70-80 km să fie o staţie NEXT-E, încât clienţii să poată circula relaxaţi şi fără aşa-numitul range anxiety“. 

În ceea ce priveşte utilizarea reţelei de staţii de încărcare, aceasta a fost afectată de pandemie, respectiv de perioada de iarnă, însă rata de utilizare a crescut odată cu venirea primăverii. 

„Sperăm să crească mult mai mult, încă suntem mult sub media din Europa Centrală, de 1-1,5 încărcări pe zi. Noi suntem undeva la sub o încărcare pe zi la un punct de încărcare. Sunt locuri în care punctele nu sunt foarte utilizate, dar sunt ocuri pe care le-am instalat pentru tranzit, prin munţi, şi este norma să nu fie des utilizate. Totodată, sunt zone care depăşesc aşteptările, zonele urbane“. 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank