ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Roxana Mircea, REI Finance Advisors: Fondurile nerambursabile reprezintă singura şansă a României de a traversa cu bine această perioadă, dar antreprenorii îşi pierd încrederea

15.08.2022, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

♦ Consultantul arată spre măsura POC 4.1.1 şi subliniază că nu este corect ca o măsură atât de complexă să fie deschisă doar şapte zile, cu ghidul publicat în ultimul moment, după ce statul a lucrat timp de nouă luni pentru a elabora ghidul respectiv.

Încrederea antreprenorilor în atra­gerea de finanţări nerambursabile este în scădere din cauza modului în care guvernul alege să gestioneze aceste măsuri într-un moment în care România are în faţă cele mai mari oportunităţi din istoria sa, a explicat Roxana Mircea, managing partner, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Ne lipseşte un leadership şi o asumare de responsabilitate în cazul multora dintre coordonatorii acestor axe, nu neapărat a miniştrilor, şi cred că miniştrii ar trebui să fie mult mai fermi, să îi alinieze şi să antreneze mai serios situaţia pentru că avem nevoie de aceste fonduri. Cred că este singura şansă a României să traversăm cu bine această perioadă. Avem această oportunitate foarte mare cu aceste fonduri şi ar fi păcat să nu o valorificăm. Din acest motiv trebuie să facem front comun, să ne organizăm“.

Consultantul a dat exemplul măsurii POC 4.1.1, care are o alocare cu supracontractare de până la 358 mil. euro. Problema vine din faptul că ghidul pentru această măsură a fost publicat la începutul lunii august, iar sesiunea va fi deschisă în data de 23 august doar pentru o săptămână.

„E cam mult să lansezi acest POC 4.1.1 în august şi să ne laşi doar şapte zile la dispoziţie. Nu ştiu dacă domnul Boloş e la curent, dar mi-ar plăcea să revină şi să mai lase câteva zile pentru depunerea proiectelor pentru că şapte zile este destul de puţin când ai un proiect de sute de pagini. “

„(…) E extrem de puţin în contextul în care ţi se cer două oferte şi, mai mult, 20% din investiţie trebuie să fie verde, să nu afecteze mediul şi trebuie să vii cu o ofertă în care să justifici emisii de carbon şi altele, e foarte complexă“.

Explicaţia oficială pe care o primesc specialiştii din piaţă atunci când discută cu decidenţii legat de termenul scurt de depunere este aceea că proiectele trebuie să fie aprobate rapid. Totuşi, asta nu justifică haosul din organizare.

„Eu sunt conştientă că trebuie impementate rapid, dar să mai prelungească măcar cu şapte zile sau două săptămâni pentru că într-o lună august când sunt concedii şi la noi şi la majoritatea oamenilor nu reuşeşti să obţii oferte. Ni se cer şi câte două oferte pentru fiecare echipament, dacă trebuie să primeşti oferte din alte ţări, din China, nu obţii oferta în şapte-zece zile“.

Încrederea în atragerea de finanţări scade şi după ce anul trecut o măsură a fost anulată, lăsând în aer 27.000 de proiecte deja scrise. Acum, cu oportunităţi nerambursabile care însumează 2,5 miliarde de euro pentru următoarele luni, este cel mai nepotrivit moment din istorie pentru ca încrederea să scadă din cauza modului în care sunt gestionate aceste măsuri de finanţare.

„Este un moment prost, de aceea mi-aş dori să se comunice şi să se trateze mult mai serios lucrurile. Chiar şi exemplul cu POC 4.1.1 este vorba despre o sesiune deschisă timp de şapte zile, după ce autorităţile lucrează la ghid timp de nouă luni de zile. Dânşii lucrează de nouă luni, iar noi trebuie să găsim clienţii într-o lună şi să scriem proiectele. Nu este corect şi ne-am dori o abordare mult mai profesionistă“.

Roxana Mircea îi sfătuieşte pe antreprenori să nu îşi piardă încrederea şi să depună pe toate măsurile disponibile, întrucât finanţările nerambursabile ajută businessurile să sară etape şi să crească mai accelerat.

„Depuneţi pe toate axele posibile pentru că nu se ştie cu câte puncte le veţi câştiga. Pe POC e posibil să se câştige şi cu 60 de puncte, care e punctajul minim. Depuneţi pe absolut tot pentru că vedem companii care cresc mult mai rapid atrăgând fonduri europene“.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank