ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Ruxandra Gaiţă, Horvath România: Piaţa de global business services va continua să crească în România, dar şi concurenţa este tot mai puternică

15.11.2024, 00:06 Autor: Bogdan Alecu

Piaţa de Global business services (GBS) din România va continua să se extindă într-un ritm alert, cu o rată de creştere anuală estimată între 10% şi 15% în următorii doi-trei ani, conform datelor din studiile de profil şi es­ti­­mărilor companiei globale de consultanţă în ma­nagement Horváth, activă şi pe piaţa ro­mâ­nească din 2005. România rămâne o destinaţie cheie pentru aceste servicii la nivel european, în contextul în care piaţa globală GBS trece printr-o perioadă de transformări semnifica­tive şi consolidări, menţinându-şi ritmul de creş­tere rapidă.

„Un concurent pentru Româ­nia când vine vorba de global business ser­vices este şi India, care a beneficiat de investiţii majore în IT. Mai departe, piaţa evoluează şi intervine şi inteli­gen­ţa artificială cu propriile unelte şi progra­me. Există aplicaţii şi trebuie să beneficiem de ele, nu trebuie reinventat nimic, important este însă întreg ecosistemul“, a su­bliniat Ruxandra Gaiţă, executive advisor în cadrul Horváth România, în emisiunea ZF In­vestiţi în România! Un proiect ZF şi CEC Bank.

Ea explică faptul că sunt şi universităţi din România active şi interesate în a face parte­neriate cu zona de global business service, iar astfel de centre au fost foarte active în a-şi consolida parteneriate cu universităţile.

„Şi au făcut-o pentru că au avut un interes direct. Obţine cât mai mulţi absolvenţi, cât mai aproape pregătiţi de realităţile de business. Astfel s-au creat diverse parteneriate benefice. Sunt atâţia oameni din business care predau la universităţi. S-au creat MBA-uri şi masterate în cadrul universităţilor“, a spus Ruxandra Gaiţă. Printre cele mai noi birouri se numără inclusiv cele ale Ford Motor Company – Ford Business Solutions Center, care are sediul în birourile One Cotroceni Park din Capitală.

Piaţa globală de global business services a crescut substanţial în ultimii ani, fiind evaluată la 276 miliarde dolari în 2024, cu o rată de creştere anuală compusă (CAGR) de 18%. Conform previziunilor, până în 2028, această piaţă ar urma să atingă valoarea de 521 miliar­de de dolari, reflectând încă un mare potenţial de creştere. Această evoluţie este determinată de schimbările structurale din cadrul compa­niilor, care trec de la modele bazate pe costuri reduse la parteneriate strategice de business.

Un aspect important este migrarea accen­tuată a GBS-urilor către roluri strategice în cadrul organizaţiilor, departe de evaluările cla­si­ce bazate pe Service Level Agreements (SLA) sau Key Performance Indicators (KPI). Peste 50% dintre GBS-uri consideră deja ex­perienţa clienţilor drept indicatorul cheie al per­formanţei, în timp ce doar 10% mai pun accentul pe reducerea costurilor. Aceste centre devin tot mai implicate în transforma­rea digitală şi automatizarea proceselor din cadrul companiilor, iar 83% dintre ele joacă un rol crucial în acest sens, în timp ce 27% conduc efectiv această transformare la nivel global.

România continuă să fie o destinaţie atractivă pentru centrele GBS, datorită combinaţiei de factori precum costurile competitive ale forţei de muncă, accesul la o bază largă de specialişti în domenii cheie, printre care IT, şi proximitatea faţă de pieţele europene. Ţara noastră este, conform estimărilor, pe locul al doilea în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte numărul de specialişti IT, cu investiţii anuale de aproximativ 20 de milioane EUR în acest domeniu. În ciuda unei creşteri salariale de aproximativ 10% pe an, uşor peste rata oficială a inflaţiei, România rămâne competitivă datorită raportului favorabil între cost şi competenţă, în special în zonele care necesită abilităţi rare şi cunoştinţe avansate.

Companiile multinaţionale au continuat să deschidă centre de servicii IT şi AI în 2024, iar  alte corporaţii de renume şi-au extins operaţiunile în România, confirmând astfel atractivitatea acestei pieţe.

În acest moment, piaţa GBS din România oferă un portofoliu diversificat de servicii, printre care automatizare inteligentă (cu RPA şi AI), raportare şi analiză extinsă, excelenţă operaţională, managementul schimbării şi gestionarea completă a proceselor end-to-end. În plus, România se remarcă prin servicii de nişă, cum ar fi managementul riscurilor, analiza datelor complexe şi inteligenţa artificială, zone esenţiale pentru dezvoltarea viitoare a GBS-urilor.

Pentru a menţine acest ritm de creştere şi a-şi întări poziţia pe piaţa globală, România trebuie să se concentreze pe atragerea de investiţii noi, pe consolidarea competenţelor digitale şi pe dezvoltarea continuă a forţei de muncă. Un aspect important îl constituie permanenta investiţie în dezvoltarea resurselor umane existente şi flexibilitatea pachetelor de beneficii oferite angajaţilor, un factor de atracţie important pe o piaţă ce se menţine competitivă.

România continuă să evolueze dintr-o piaţă orientată spre costuri reduse către un hub global pentru abilităţi viitoare, cum ar fi inteligenţa artificială, analiza datelor şi continuă să capitalizeze pe abilităţile angajaţilor legate de limbile străine. Industria de profil trebuie să îşi concentreze eforturile pe integrarea şi consolidarea acestor competenţe, pentru a atrage investitori şi pentru a face faţă provocărilor economice globale.

Un alt trend important care va influenţa viitorul pieţei GBS şi de care ar trebui să ţină seama companiile de profil din România este adopţia inteligenţei artificiale (AI), care se află deja în prim-planul agendei globale a companiilor. În prezent, AI joacă un rol central în optimizarea operaţiunilor din centrele GBS, în special în domenii precum Procure-to-Pay şi Customer Service. În anii următori, companiile care investesc în AI vor avea un avantaj competitiv clar, atât în ceea ce priveşte eficienţa operaţională, cât şi în ceea ce priveşte calitatea serviciilor livrate.
 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank