ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Şerban Juverdeanu, Global Vision: Optimizarea costurilor şi facilităţile proiectelor logistice vor conta tot mai mult

19.05.2023, 00:06 Autor: Bogdan Alecu

Proiectele industriale amplasate în proximitatea unui oraş mare, cu acces la in­frastructură, utilităţi şi trans­port în comun au şanse mai mari să atragă chiriaşi, mai ales în contextul creşterii costurilor cu chiria, creştere determinată de scumpirea materialelor de construcţie.

„Nu este uşor să treci de la o chirie X la una cu 60% sau 160% mai mare. Piaţa se va adapta şi corecţiile se vor realiza. Acum trebuie să ofe­rim soluţii cât mai bune chiriaşilor. În oraşe precum Târgu-Mureş un astfel de produs este nou pe piaţă. Acum orga­nizăm vizite şi workshopuri cu orice posibil chiriaş pen­tru a-i explica avantajele proiectului - eficientizarea produc­ţiei, producţie mai mare şi un mediu mai bun de lucru pentru angajaţi. Vorbim de birouri moderne de clasă A, toate facilităţile necesare“, a spus Şerban Juverdeanu, head of development în cadrul Global Vision, în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România! Un proiect ZF & CEC Bank.

FrieslandCampina este primul asociat în proiectul Mureş City Logistics, dezvoltat de Global Vision în parte­neriat cu Globalworth, contractând un sfert din clădirea nou con­stru­ită. În cei 4.500 de metri pătraţi a fost imple­mentată o soluţie de tip „built-to-suit“. Spaţiul face parte dintr-un proiect de dez­voltare de tip single roof, cu o suprafaţă totală de 18.000 de metri pătraţi. Proiectul de tip city logistics este situat într-o zonă strategică, în apro­pierea oraşului Târgu-Mureş.

„Târgu-Mureş este pe radarul nostru de câţiva ani. Voiam din 2020 să ne diversificăm oferta. Ne concentrăm în conti­nuare pe oraşe mari precum Bucureşti, Timişoara, Arad, Oradea, dar cele considerate secundare până acum capătă importanţă. Ajută la descongestionarea zonei de vest pe producţie şi a zonei centrale pe depozitare. Târgu-Mureş a devenit un proiect important pentru noi şi am securizat şi o ancoră - FrieslandCampina. Ei închiriază un sfert din de­po­zit şi operează un centru de distribuţie cu temperatură con­trolată care include şi controlul umidităţii şi dotări mo­derne pe partea de operaţiuni. Suntem intere­saţi deja de lo­caţii secundare în proximitatea Târgu-Mureşului. Oraşul devine un hub regional“, a subliniat Şerban Juverdeanu.

El explică faptul că aprecierea costurilor au impactat dezvoltările şi au o influenţă şi asupra randamentului aşteptat în cazul unui proiect şi în chiriile plătite de chiriaşi.

„Avem un proiect de panouri fotovoltaice în cazul unei fabrici în Timişoara şi realizăm alte două, unul la Chitila şi un al doilea la Timişoara. Putem oricând acoperi costul acestor investiţii, dar avem nevoie şi de suportul chiriaşilor. Pentru noile dezvoltări sunt însă provocări. Nu mai mizăm pe aceleaşi condiţii ca până acum câţiva ani, dar şi aici trebuie abordate de la caz la caz. Proiectele medii spre mari sunt cele care pot acoperi orice nevoie din piaţă, inclusiv cele de spaţii mici, de 1.000 - 1.500 mp dar şi cele mari de 20.000 mp într-un singur depozit deoarece reducem costurile. Atunci când realizăm volume semnifiative, costurile sunt optimizate“, a subliniat directorul de dezvoltare.

FrieslandCampina a contractat primii 4.500 de metri pătraţi pentru componenta de depozitare, olandezii având în Târgu-Mureş şi o fabrică ? Şapte alte terenuri pentru proiecte de city logistics vor fi securizate de Global Vision în 2023.

Proiectele industriale amplasate în proximitatea unui oraş mare, cu acces la infrastructură, utilităţi şi transport în comun sunt tot mai des „luate în vizor“ pentru unităţi noi de producţie, în condiţiile în care scăderea consumului reduce şi cererea retailerilor pentru spaţii de depozitare.

„Producţia este ceea ce menţine ridicat nivelul de cerere în sectorul industrial - şi producţie pe built to suit, cu produse integrate - producţie, spaţii depozitare şi birouri. Se vorbeşte acum mai mult de producţie decât de retail, şi este corect să se întâmple aşa. Avem o recesiune globală care indică o scădere pe tot ce înseamnă consum - şi un consum mai mic, mai puţine operaţiuni de mişcări de mărfuri şi implicit nevoie mai mică de spaţii. Mai avem şi nearshoringul, fenomen început acum trei ani, accentuat de război, care accentuează cererea de producţie. Şi FrieslandCampina are producţie în Târgu-Mureş, iar acum vine cu noul depozit“, a spus Sorin Preda, CEO & founder, Global Vision.

El a subliniat că în paralel cu dezvoltarea de proiecte de tip city logistics, în proiectul Constanţa Business Park mizează mai departe ca în fazele următoare să aducă producţie, nu doar depozitare. „Anul acesta vom continua investiţiile la Constanţa în unităţile trei şi patru - 20.000 -25.000 de metri pătraţi sau dublu, în funcţie de închirieri. Suntem avansaţi pe unitatea trei cu un contract de producător mare care preînchiriază toată unitatea pentru producţie. Constanţa se deschide încet-încet către producţie. Dacă prima unitate de acolo a avut clienţi dinspre logistică, unitatea doi are peste 50% producţie şi unitatea trei poate fi 100% producţie. Producţia generează nevoia de logistică. Are legătură cu nearshoringul şi cu toate industriile noi - green energy, maşini electrice, hidrogen. Locuri de acest gen pot fi unele unde să dezvolţi produse noi pe industrii noi“, a subliniat executivul.

FrieslandCampina este primul asociat în proiectul Mureş City Logistics, dezvoltat de Global Vision în parteneriat cu Globalworth, contractând un sfert din clădirea nou construită. În cei 4.500 de metri pătraţi a fost implementată o soluţie de tip „Built-to-Suit“. Spaţiul face parte dintr-un proiect de dezvoltare de tip single roof, cu o suprafaţă totală de 18.000 de metri pătraţi. Proiectul de tip city logistics este situat într-o zonă strategică, în apropierea oraşului Târgu-Mureş.

„Aici (la Mureş City Logistics - n. red.) avem un nou pol de dezvoltare - în proximitate avem un mall, nodul de autostradă este la 300 de metri şi există şi un aeroport în apropiere. Mai departe trebuie urmărită evoluţia infrastructurii feroviare în zonă deoarece trenul are cea mai redusă amprentă de carbon. În plus, pentru ceilalţi 13.500 mp avem cereri din zona de colectare şi sortare, logistică şi producţie. Din producţie avem mai multe industrii. Asta confirmă faptul că orice proiect nou de infrastructură publică - în acest caz autostrada Cluj - Târgu-Mureş - investitorii vin. Autostrada este cel mai puternic declanşator de atragere de investiţii“, a explicat Sorin Preda.

Mureş City Logistics este un prim proiect dintr-o serie de parcuri city logistics care urmează să fie dezvoltate în proximitatea oraşelor principale şi secundare.

„City Logistics înseamnă un produs care adresează ultimul tronson de livrare către consumator. Ce salvezi ca producător sau comerciant? Scurtezi lanţul de distribuţie. Dacă aici ai operaţiuni şi piaţa în proximitate, efortul de distribuţie este foarte mic. Noi vrem să ne extindem în 15 oraşe cu acest concept. Al doilea proiect din seria City Logistics este cel din Otopeni“, a spus CEO-ul Global Vision.

„În Bucureşti mai avem o locaţie în proximitatea hubului din Chitila, un teren unde putem dezvolta două centre mici de acest tip şi avem în plan anul acesta cel puţin şapte terenuri securizate în şapte oraşe mari pentru astfel de produse - minimum 5.000 de metri pătraţi, spre 20.000 de metri pătraţi“

Târgu-Mureş devine, astfel, unul dintre punctele cheie de pe harta planurilor de extindere a proiectelor logistice şi industriale.

„La Târgu-Mureş este printre cele mai mari, dar am şi pornit la drum cu un prelease cu FrieslandCampina. Suprafaţa disponibilă a fost de 12.000 de metri pătraţi. Planul era că vom avea un an, un an şi jumătate pentru a închiria către retaileri unde să deschidă puncte de pick&collect. Nu se întâmplă chiar aşa pentru că a apărut o cerere mare din zona de producţie - fiind foarte aproape de oraş, având facilităţi de transport în comun şi potenţial de utilităţi pentru producţie, a generat cereri într-un timp scurt, motiv pentru care în cel mult trei luni proiectul va fi închiriat integral“, a spus Sorin Preda.

Construcţiile la Mureş City Logistics au început în 2022. Investiţiile au depăşit 12 milioane de euro. Mureş City Logistics este dezvoltat pe un teren de 37.880 metri pătraţi iar clădirea are 18.000 de metri pătraţi. Otopeni City Logistics şi Chitila City Logistics - acestea vor fi următoarele din seria City Logistics şi Last Mile“, au spus reprezentanţii.

Global Vision a demarat în 2022 o investiţie de aproape 70 mil. euro în Bucharest Airport Park lângă aeroportul Otopeni pentru a atrage atât IMM-uri, cât şi un potenţial terminal cargo în viitor. Potenţialul investiţiei de acolo deja a depăşit 10 mil. euro în teren iar în construcţie va depăşi 50 mil. euro.

Dennis Selinas, noul CEO la nivel de grup al Globalworth, se pregăteşte de noi investiţii în industrial şi explică faptul că actualul parteneriat cu cei de la Global Vision, compania condusă de Sorin Preda, merge înainte.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank