ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Sorin Ion Timiş, primar, Borşa: Toţi cei 29.000 de locuitori ai oraşului pot plăti taxele şi impozitele şi pot obţine documente şi chiar autorizaţii de construire de la distanţă

01.09.2021, 00:08 Autor: Alex Ciutacu

♦ Primăria Borşa a început să implementeze servicii de telemedicină pentru cetăţeni, mai întâi pentru persoanele cu handicap, urmând ca acestea să fie extinse pentru toţi locuitorii oraşului.

Toţi cei 29.000 de cetăţeni care au domiciliul înscris în oraşul Borşa din judeţul Maramureş au acces la o serie de servicii ale pri­măriei de la distanţă, tele­fo­nic, începând de la plata taxelor şi a impo­zi­telor şi până la obţinerea unor documente sau chiar a autorizaţiilor de construire, a ex­plicat Sorin Ion Timiş, primarul oraşului Borşa, în emisiunea ZF Investiţi în Româ­nia!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Jumătate din populaţia oraşului locuieşte în străinătate, în special în Italia, Belgia şi Anglia, iar aceştia au la fel ca cei de aici acces la serviciile primăriei de la dis­tan­ţă. Pot obţine inclusiv autorizaţie de con­struire fără să calce niciodată în primă­rie, pot să plătească taxele şi impozitele, să ob­ţină orice fel de autorizaţie sau documente.“

Edilul a explicat că cetăţenii contactează ghişeul online printr-un apel telefonic, iar so­licitările lor sunt preluate de operatorii din primărie, urmând ca în maximum patru ore şeful serviciului responsabil de acel tip de solicitări să îl contacteze pe cetăţean şi să îi ofere o soluţie.

„Odată ce s-a rezolvat solicitarea cetă­ţea­nului, se înregistrează soluţia oferită în plat­­formă. Eu sunt permanent conectat acolo şi platforma îmi trimite mesaje şi îmi spu­ne cum s-a rezolvat fiecare problemă. Dacă şeful serviciului nu îşi respectă obli­ga­ţiile de a lua legătura cu cetăţeanul şi a-i re­zolva problema, la trei greşeli pierde un sfert din salariu. Dacă acest lucru continuă, el poa­te fi destituit şi dat afară din instituţie.“

Primăria Borşa a devenit recent prima instituţie publică locală din România care a încheiat un parteneriat cu un furnizor de servicii de telemedicină - în acest caz Telios Care - prin care oferă acces la acest tip de servicii cetăţenilor din oraş. Parteneriatul a început cu oamenii cu handicap din oraş, dar primarul îşi doreşte să îl extindă către toţi locuitorii în următorii ani.

„Un întreprinzător, un om de afaceri pri­vat ar putea implementa în câteva zile în tot oraşul, dar având în vedere că eu re­prezint o instituţie publică şi un sistem na­ţional care nu funcţionează aşa cum ne do­rim noi, cred că în 2-3 ani de zile toţi cetă­ţenii din Borşa ar putea apela la servicii de telemedicină gratuit prin faptul că primăria va plăti contrava­loarea acestor abonamente.“

Sorin Ion Timiş nu a oferit o cifră exactă legată de contractul cu Telios Care, însă a specificat că este sub limita de la care legislaţia impune trecerea achiziţiei prin platformele naţionale de achiziţie.

„S-a încheiat un contract între Borşa şi furnizorul de servicii medicale, costurile sunt foarte, foarte mici pentru fiecare persoană înregistrată în baza de date. Sunt aproximativ 300 de persoane înregistrate şi care au acces la acest serviciu, contractul este încheiat între primărie şi furnizorul de servicii de telemedicină prin achiziţie directă.“

Extinderea accesului la serviciile de telemedicină pentru cetăţenii din Borşa ar putea continua cu unităţile şcolare şi cu angajaţi ai primăriei. Edilul susţine că o astfel de soluţie este benefică mai ales pentru UAT-urile în care cetăţenii nu au acces la facilităţi medicale moderne.

„Astăzi un cetăţean, ca să ajungă la policlinică, trebuie să stea două ore la coadă la cortul de triaj şi după aceea încă 2-3 ore la cabinetul medical până să îl poată primi medicul. Se poate încheia ziua şi medicul să nu ajungă să îi primească. (Ö) Prin telemedicină acest lucru este eliminat, suni la telefon şi în cel mai rău caz stai în aşteptare câteva secunde sau un minut. 70% dintre cazurile în care populaţia solicită servicii medicale sunt cazuri uşoare, care se pot rezovla printr-o simplă discuţie“.

Când vine vorba despre accesarea de servicii de telemedicină, primarul din Borşa consideră că practica nu este larg răspândită din cauza faptului că primarilor le este frică de consecinţele pe care le poate avea o astfel de achiziţie, chiar dacă la sume mici.

„Sunt primari din ţară din alte localităţi care m-au întrebat cum am ales această idee, iar lucrul important pentru ei era dacă ne trage sau nu la răspundere Curtea de Conturi. Cum să te tragă la răspundere pentru că ai cheltuit în interesul cetăţeanului? În general primarilor le este frică să angajeze astfel de cheltuieli. Trebuie să ai oameni care cunosc, să ai economişti, jurişti, să ştii că ceea ce faci este legal.“

Edilul a subliniat că este costisitor să construieşti spitale şi este chiar mai costisitor să le întreţii în oraşele mici şi să menţii un personal medical calificat.

„Transferarea a peste 50% din serviciile medicale în sistemul de telemedicină este mult mai benefică şi mult mai bună pentru populaţie, mai rapid şi cu costuri mai reduse. Pentru 10 lei pe lună un abonament la telemedicină este o sumă infimă pentru ceea ce poate asigura. Poate apelează doar o dată pe an cetăţeanul, dar dacă atunci îi salvează viaţa, consider că este o sumă infimă.“

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank