ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Un proiect ZF&CEC Bank. Mareş Cărăvan, HiSky Europe: Lipsa autostrăzilor face piaţa zborurilor domestice să fie interesantă

22.07.2022, 00:06 Autor: Bogdan Alecu

Cererea pentru zboruri interne pe piaţa locală este una în creştere, având în vedere că România nu are autostrăzi care să lege regiunile istorice şi nici trenuri rapide către care să se îndrepte călătorii. În acest context, piaţa aviatică va continua să se dezvolte.

„Piaţa zborurilor domestice are câteva caracteristici care o fac extrem de atractivă. În primul rând, există o nevoie, neacoperită, de infrastructură rutieră şi feroviară, de a străbate ţara în mod eficient“, explică Mareş Cărăvan, director comercial al companiei aeriene HiSky Europe. O călătorie cu avionul din orice colţ al României până în Capitală durează maximum o oră. Prin comparaţie, drumul Timişoara – Bucureşti se parcurge în aproximativ 8 ore cu maşina şi în peste 10 ore cu trenul. Un drum cu avionul la Cluj poate costa şi 200 de euro pe călătorie într-o pe­rioadă cum este un festi­val de muzică sau 50 de euro dus-întors într-o perioadă obişnuită, spune executivul HiSky. Linia aeriană HiSky a fost fondată în 2020 în Republica Moldova de Iulian Scorpan, el fiind anterior director al Air Moldova, transporta­torul na­ţional aerian al ţării vecine.

În 2020, antreprenorul a înfiinţat HiSky Europe şi în România. Compania operează o flotă de cinci aeronave, iar în mai 2022 a lansat două curse regulate pe rutele Bucureşti-Cluj-Napoca şi Bucureşti-Timişoara, pe lângă zborurile charter.

„Piaţa din România are un potenţial uriaş, pentru majoritatea operatorilor aerieni care o deservesc. Comunităţile mari de români din Europa şi ritmul accelerat de dezvoltare al ţării contribuie la aceste rezultate. Românii călătoresc mult către destinaţii din vestul Europei, în vacanţă sau la muncă, dar şi în multe destinaţii exotice, mai ales cu zboruri charter, în perioada verii“, a spus Mareş Cărăvan.

Acest tip de zboruri, operate pentru turoperatori, ocupă un loc important şi în portofoliul HiSky. „Ajungem de multe ori pe vară în destinaţii care nu fac parte din rutele noastre regulate, cum ar fi ţări precum Egipt, Turcia sau Tunisia.“

Compania are în acest moment peste 200 de angajaţi, dintre care aproape jumătate personal de zbor.

„În vara anului 2020, nici cele mai optimiste scenarii nu prevedeau o revenire a aviaţiei comerciale la nivelul pre-pandemic mai devreme de 2024. Realitatea a fost mai blândă, iar 2022 ne găseşte cu operaţiuni aproape la capacitate maximă. Recent, IATA (Asociaţia Internaţională a Transporturilor Aeriene) a anunţat o actualizare a perspectivelor pentru performanţa financiară a industriei în 2022. Se preconizează o marjă de pierdere netă de doar - 1,2% faţă de -36,0% în 2020 şi un număr de zboruri la aproximativ 90% faţă de nivelul de referinţă 2019.  Astfel se estimează revenirea la rezultate financiare pozitive în 2023 la nivel global.“

Mai mult, piaţa americană pare că va genera profit chiar anul acesta, adaugă executivul.

„În concluzie, după ridicarea restricţiilor, nivelul de trai în general ridicat din multe state alimentează o reapariţie rapidă a cererii pentru servicii de călătorie. Provocarea pentru 2022 este de a menţine costurile sub control“, a spus directorul comercial.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank