ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Un proiect ZF şi CEC Bank. Andrei Radu, fondator şi CEO, GPeC: Va fi un an de creştere pentru piaţa locală de e-commerce, vom vedea un plus de 5-10%

07.06.2022, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

Şocul iniţial declanşat de invazia rusă din Ucraina a adus o scădere de 30-40% pe trafic şi comenzi, dar acum cererea se apropie din nou de nivelul din aceeaşi perioadă a anului trecut.

Piaţa de comerţ online din România ar putea înregistra în 2022 o creştere de 5-10%, după ce a închis anul trecut la o valoare de circa 6,2 miliarde de euro, a explicat Andrei Radu, fondator şi CEO al GPeC, cel mai mare eveniment pentru comerţ online din regiune, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„2022 este un an de creştere, chiar dacă e un an într-adevăr mai complicat pe toate palierele, nu vorbim doar de e-commerce, ci la nivel global e un context economic destul de ciudat. Dar e un an de creştere, o creştere lentă, de 5%, poate 10%. Anul trecut s-a încheiat cu 6,2 miliarde de euro, iar dacă adunăm puţin procentele anul acesta poate ajungem la un 6,5-6,6, ne apropiem de acel prag de 7 miliarde de euro“.

Invazia declanşată de Rusia în Ucraina la finalul lunii februarie a declanşat o scădere a traficului înregistrat de magazinele online, precum şi un declin temporar al comenzilor.  „Cel mai mult regresia asta s-a simţit foarte puternic vreo două săptămâni, în medie a existat o scădere de trafic de 30-40%, scădere de comenzi cam în egală măsură, dar după acele două săptămâni trendul a fost ascendent şi în acest moment suntem în continuare în creştere, aproape la aceaşi nivel cu perioada similară a anului trecut“.

În timpul pandemiei, categoriile câştigătoare la „jocul“ comerţului online au fost reprezentate de home&deco şi electronice-electrocasnice, însă acum a încetinit cererea pentru aceste categorii pentru că „nu schimbi canapeaua, fridigerul sau televizorul odată la doi ani“.

„Odată cu ridicarea restriciţiior vedem că toate verticalele care au creşteri semni­ficative au legătură cu ieşirea oamenilor din casă, cu ieşirea la birou, la concerte, la spectacole, deci categoria de produse care a cunoscut un boom spectaculos acum este zona de fashion, zona de beauty şi partea de telefoane mobile“.

Andrei Radu a adus în discuţie datele Eurostat care arată că înainte de pandemie doar 23% din populaţia României cu vârste cuprinse între 17 şi 74 de ani au cumpărat online măcar o dată, un procent care a crescut astăzi la 38%.

„Recomand oricărei entităţi şi oricărui antreprenor să deschidă acest canal de vânzare şi partea fericită a lucrurilor este că odată cu pandemia majoritatea businessurilor tradiţionale din offline şi-au dat seama că nu pot ignora canalul de online. (...)În acest moment orice business care neglijează partea de online nu face nimic altceva decât să piardă bani“.

El crede că este important ca un business să aibă cât mai multe „puncte de acces“ prin care să ajungă la client şi recomandă o prezenţă online extinsă şi chiar una offline, dacă există suficiente resurse.

„Cine are acum un magazin online cu siguranţă ar trebui să se ducă şi în marketplace pentru că din start îţi deschizi oferta către mai mult public, deci ai potenţial mai mare de a vinde. Cine este doar în marketplace ar trebui să aibă şi propriul magazinonline, cu cât eşti prezent pe mai multe canale e firesc să ai şanse mai mari de a vinde. Dacă ai banii necesari, ai putea să investeşti şi într-o prezenţă offline, deci un showroom sau un mall“.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank