♦ Compania a plătit 3 EGLD pentru această mutare, echivalentul a 900 de dolari.
Producătorul de vin Gramma din judeţul Iaşi a cumpărat 3 NFT-uri (Non-fungible tokens) din colecţia „Strămoşi“ şi vrea să pună imaginile pe etichetele sticlelor de vin, într-o premieră pentru piaţa locală, a explicat Marian Olteanu, fondator al Gramma Wines, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.
„Avem o surpriză, am cumpărat 3 NFT-uri recent, iar ca aplicabilitate cel mai probabil le vom pune pe o colecţie nouă de vin, ediţie limitată. (...) Arată bine, se potrivesc cu celelalte etichete pe care le avem, sunt mai fresh, mai funky, iar proeictul susţine turismul românesc“.
Pentru context, termenul NFT este un acronim pentru „Non-fungible tokens“, iar în termeni simpli înseamnă produse artistice în format digital care pot fi tranzacţionate pe blockchain. „Non-fungible“ este un termen care descrie ceva unic, care nu poate fi înlocuit, ceea ce face ca un NFT să fie unic prin natura lui.
Colecţia „Stramosi“, aşa cum se numeşte de fapt, reprezintă o colecţie de imagini inspirate din folclorul românesc, şi este lansată pe ecosistemul de blockchain al sibienilor de la Elrond Network. Fondatorii au promis că o parte din fondurile atrase prin vânzarea acestei colecţii se va îndrepta către marketing pentru promovarea turismului românesc.
Marian Olteanu spune că a plătit pentru NFT-uri 3 EGLD (n.red: moneda digitală a ecosistemului Elrond), ceea ce înseamnă echivalentul a 900 de dolari la un preţ de 300 de dolari per monedă, conform datelor de pe platforma CoinMarketCap.
„Nu ştim când apar primele sticle, nici nu am primit NFT-urile încă, aşteptăm să se distribuie. S-a întâmplat recent şi sunt destul de entuziasmat. (...) Eu recunosc că oricât de deschis mă consider am fost foarte închis vizavi de subiectul crypto şi NFT, eu sunt un om mai mult al pământului, dar învăţ, îmi vin tot felul de idei şi mă bucură asta“.
Gramma a mai venit în trecut în piaţă cu o colecţie de sticle a căror etichete erau desenate de Horaţiu Mălăele. Producătorul exploatează o suprafaţă totală de 15 hectare de viţă de vie, iar în prezent se află într-un proces de replantare parţială.
„În total sunt 15 hectare doar că anul acesta a suferit modificări, avem trei hectare şi jumătate proaspăt plantate în luna mai. Am defrişat acum 7 hectare şi mai avem încă vreo 3-4 pe rod. Doi ani durează la cele replantate, dar vom replanta în fiecare an câte puţin astfel încât să nu rămânem nici descoperiţi, dar şi să reuşim într-un timp cât se poate de scurt să plantăm întreaga suprafaţă“.
Producătorul a plantat până acum soiuri precum Aligote, Fetească Regală şi Fetească Albă, dar acum a plantat şi Fetească Neagră, Busuioacă de Bohotin, Cabernet Sauvignon sau Sauvignon Blanc. Concret, Gramma a ajuns să aibă plantat câte jumătate de hectare din 7 soiuri diferite şi va continua să planteze aceste soiuri şi pe restul suprafeţei.
În paralel, Gramma a anunţat la începutul anului că vrea să mizeze pe turism viticol şi va investi circa 1 milion de euro într-un proiect cu căsuţe modulare. Până acum a cumpărat o singură unitate, iar Marian Olteanu spune că va mai dura până va implementa restul proiectului, în funcţie de oportunităţile de finanţare.
„Avem în continuare aceleaşi planuri, avem prima căsuţă pusă acolo, iar pe măsură ce creşte via şi mai instalăm şi sistem de susţinere contextul e tot mai interesant. Dar aşteptam Măsura 3 pe granturi de investiţii pe care şi aplicasem, şi care din păcate s-a anulat. S-a transformat în altceva, unde nu ne mai încadrăm pentru că trebuie scădere pe anul trecut, iar noi am avut creştere. Iar pe PNDR 6.2, 6.4 bugetul a fost prea mic, s-a epuizat în primele 5 zile, iar turismul nu era printre cele mai bine punctate segmente, a avut prioritate producţia“.
În acest context, antreprenorul aşteaptă fondurile care ar putea veni prin aşa-numitele GAL-uri (Grupuri de Acţiune Locală), unde concurenţa ar putea fi mai mică. Dacă nici această nu va fi o variantă pentru producător, Olteanu va continua planul din fonduri proprii, însă într-un ritm mai lent.
Gramma are o capacitate totală de producţie de 100.000 de litri, iar anul acesta a produs circa 90.000 de litri, echivalentul a 120.000 de sticle. Afacerile companiei s-au ridicat la 1,4 milioane de lei în 2020, în creştere de la 1,2 milioane de lei în 2019. Pentru anul acesta compania ţinteşte o creştere de 50%, ceea ce ar duce cifra de afaceri peste pragul de 2 milioane de lei.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE