ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Virgil Mândru, proprietarul Tohani: Vrem să dezvoltăm o zonă de căsuţe în vie. Am investit până acum 5 mil. euro în turism şi mai investim încă un milion anul acesta

28.06.2021, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

Grupul ţinteşte o creştere a afacerilor cumulate cu 20-25% faţă de nivelul de 15 mil. euro din 2019 Suprafaţa cultivată cu viţă de vie ajunge la 350 de hectare, dintre care 100 sunt acoperite cu soiul Fetească Neagră. 

Antreprenorul Virgil Mândru investeşte un milion de euro anul acesta pentru a dezvolta o zonă de căsuţe în vie, în contextul în care investiţiile Tohani pentru turism viticol în podgoria din Dealu Mare au ajuns deja la 5 milioane de euro, a explicat proprietarul producătorului de vinuri Tohani, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Vom dezvolta în continuare zona de oenoturism pentru că începe să devină foarte bună şi vom crea o zonă de căsuţe în vie, unde să poţi veni, să închiriezi şi să ai propria bucătărie, să vii seara la un foc de tabără în mijlocul viei. Nu ştiu să estimez exact, dar sigur vom investi încă 1 milion de euro în acest an“. 

Producătorul de vinuri a demarat în urmă cu câţiva ani un plan mai amplu de investiţii în turism viticol, care s-a conturat în jurul introducerii în circuitul turistic al unui conac ce a aparţinut Principelui Nicolae, situat la Tohani, în apropierea oraşului Ploieşti. 

„Noi am reuşit să finalizăm prima parte a investiţiei în turism, la ora asta am investit în jur de 5 milioane de euro, am refăcut tot ansamblul conacului principelui, care acum poate găzdui în jur de 40 de oameni la cazare. Aici avem vizite, degustări, plimbări în vie, picnic prin vie“. 

Mândru a explicat că în Dealu Mare sunt „foarte multe crame pe metru pătrat“, iar producătorul Tohani s-a reunit într-o asociaţie cu cramele din împrejurimi pentru a oferi un circuit turistic mai amplu. 

„Noi am reuşit să ne unim în asociaţie şi nu vii aici doar pentru un producător, vii pentru toată zona. În weekend spaţiile de cazare din zonă sunt pline. Este un lucru fantastic. Continuăm să investim în zona aceasta şi noi, şi vecinii noştri“. 

Virgil Mândru este unul dintre primii antreprenori care au investit în sec­torul vinului şi are o experienţă de aproape 30 de ani în acest domeniu. El a pariat mai întâi pe spumantul Edel­weiss în anii ’90, iar la începutul anilor 2000 a devenit proprietarul Tohani. 

Suprafaţa cultivată cu viţă de vie a ajuns la 350 de hectare în prezent, dintre care 100 de hectare aflate pe rod sunt Fetească Neagră, un soi pe care compania vrea să pună accentul din ce în ce mai mult.

Domeniile Tohani produce circa 3 milioane de sticle de vin în fiecare an, iar 1 milion dintre ele sunt din soiul Fetească Neagră, pe mai multe etichete. 

„Valoric, aproape am ajuns la 50% din vânzări să fie realizate cu Fetească Neagră, pentru că o vindem puţin mai scump. (...) Vrem să mai investim în Fetească Neagră circa 1 milion de euro în fiecare an, pentru că ne dorim o creştere constantă şi vom investi foarte mult în acst soi“. 

Portofoliul Tohani cuprinde mai multe branduri şi etichete, iar unul dintre ele a fost vândut chiar în 2019 către producătorul vinurilor spumante Zarea, şi-anume Sânge de Taur. Antreprenorul încearcă să calibreze portofoliul şi vânzările mai mult înspre premium.

În ceea ce priveşte anul 2020, Virgil Mândru spune că a fost un an dificil, însă a reuşit să vândă toată producţia. 

„Chiar dacă pandemia ne-a afectat foarte mult din punct de vedere al vânzărilor în HoReCa, în mod special, am reuşit pe retail să compensăm şi avem chiar bucuria că au crescut vânzările de Fetească Neagră şi am ajuns la un milion de sticle pe anul trecut“. 

Vânzările producătorului se împărţeau aproape egal între canalul HoReCa şi canalul retail, însă restaurantele au pierdut teren. 

„În 2020 a scăzut destul de mult HoReCa, a rămas undeva în jur de 20%. Noi am luat măsuri compensatorii. Atunci când s-au închis restaurantele am fost obligaţi să inventăm şi am mers cu livrări acasă, cu degustări de vinuri acasă, la petrecerile private să spun aşa. Consumatorul din HoReCa a apelat la noi pentru a servi acasă“. 

Totodată, mai mulţi producători au semnalat în piaţă pe parcursul anului trecut că în ceea ce priveşte canalul retail, o parte din consumatori au început să se îndrepte către o gamă de preţ aflată puţin mai sus, trend confirmat şi de Virgil Mândru. 

„Pe zona medium premium vânzările au fost puţin mai mici, dar pe zona premium a crescut foarte tare, adică un salt semnificativ. Noi avem câteva branduri care au prins bine“. 

Anul 2021 a început mai bine, iar antreprenorul crede că ar putea ajunge la nivelul din 2019, sau chiar l-ar putea depăşi. 

„Noi am venit şi după un an în care am reuşit să facem restructurări, să ne acomodăm din punct de vedere al costurilor, am mărit productivitatea, am micşorat puţin costurile, pentru că orice producător s-a gândit anul trecut să îşi rentabilizeze compania puţin mai mult. Pe primele trei luni suntem în depăşire faţă de 2020 şi puţin peste 2019. Paştele a adus recordul ultimilor trei ani, iar acum se simte că HoReCa a început să se dezmorţească“. 

Domeniile Tohani trimite la export circa 500.000 de sticle de vin pe an, în aproape 20 de ţări, printre care SUA, China, Marea Britanie, Italia, Spania, Brazilia sau Thailanda. 

Afacerile cumulate ale companiilor controlate de Virgil Mândru s-au situat la peste 14 milioane de euro în 2020, în contextul în care antreprenorul a semnalat o cădere de circa 5% faţă de nivelul de aproape 15 milioane de euro din 2019. 

„Am avut şi o vânzare de un brand la un moment dat şi avem creşteri pe vinurile premium şi o stagnare pe vinurile de nivel mai mediu. Am reuşit să echilibrăm. În industrie au fost căderi puţin mai mari, iar în 2021 estimez că vom fi cu 20-25% peste 2019“. 

Domeniile Tohani lucrează cu 200 de angajaţi permanenţi şi circa 50 de zilieri.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank