• Leu / EUR4.9471
  • Leu / GBP5.6906
  • Leu / USD5.0130
ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Vlad Dobrescu, Supa Dupa: Vom franciza brandul şi vrem să lansăm şi un concept de mâncare asiatică

02.08.2022, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

♦ Brandul a trecut printr-o multitudine de suişuri, coborâşuri şi „mişcări laterale“ în cei cinci ani de când a fost creat, însă s-a bucurat de popularitatea fondatorului, care este una dintre cele mai proeminente figuri din istoria mişcării româneşti de hip hop ♦ Cifra de afaceri s-a ridicat la circa 360.000 de euro în 2021, în creştere cu 600% faţă de 2020.

Restaurantul Supa Dupa se pregăteşte să intre în etapa de francizare, începând cu segmentul de livrări, iar oamenii din spatele businessului HoReCa vor să lanseze pe piaţă şi un brand de mâncare asiatică, a explicat Vlad Dobrescu, fondator al Supa Dupa, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Suntem pe punctul de a franciza partea de livrări. (...) Deocamdată în Bucureşti, cei cărora le francizăm au planuri să se extindă şi în alte oraşe. Dacă nu, cred că putem să dăm şi separat franciza, acum că avem know-how-ul. Noi avem în continuare o bucătărie în Piaţa Matache şi pentru început vom trimite noi supele“.

Antreprenorul a bătut deja palma cu primii francizaţi pentru brandul Supa Dupa pe segmentul de livrări, iar partenerii sunt la rândul lor antreprenori care au achiziţionat francize de la mai multe branduri HoReCa din Capitală.

„Răspunsul celor cu care francizăm a fost afirmativ, le-am trimis ce era nevoie, aşteptăm să se organizeze, să înceapă. Ei au trei bucătării şi chiar sunt curios cum o să meargă pentru că sunt în zona rezidenţiale, una este în Militari şi una în Vitan. Ei au preluat deja mai multe branduri pe care le apreciază lumea din Bucureşti şi din ce am primit feedback de la alţi proprietari ei sunt mulţumiţi. (...) În continuare o să mai rămânem o perioadă şi noi pe partea de livrare pentru că nu vrem să lăsăm oameni pe drumuri, trebuie să vedem cum merge, poate e un pas greşit şi atunci va trebui să facem un pas înapoi. Sunt multe direcţii în care putem merge“.

Brandul Supa Dupa a fost creat de Vlad Dobrescu în anul 2017 şi s-a bucurat rapid de popularitate în rândul consumatorilor din Bucureşti, dar şi din ţară.

Motivul principal stă chiar în imaginea fondatorului, în contextul în care Dobrescu este unul dintre cei mai cunoscuţi artişti români de rap şi hip hop, fiind membru al trupei CTC.

„Voiam să găsesc o activitate unde să faci bani nu e neapărat privit ca un lucru rău. În muzică şi în artă în România dacă începi să faci bani din creaţia artistică eşti considerat un sellout (n.red: în termeni plastici, fanii consideră că trădezi cauza). Îmi voi continua cariera ca pe un hobby pe partea artistică şi încerc să fac bani din ceva. Ideea mea era că dacă faci mâncare bună lumea nu poate spune că nu le place, ca în muzică. Mâncarea bună este mâncare bună“.

Totuşi, începuturile nu au fost uşoare, iar primii ani au fost dificili în contextul în care Dobrescu nu avea experienţă în HoReCa. Aşa cum povesteşte chiar el, când a început businessul nu ştia „nici să spargă un ou“.

„Iniţial m-am asociat cu cineva, însă ne-am despărţit după aproximativ un an. Şi fostul meu asociat avea o idee de business, am încercat să le facem pe amândouă simultan, dar după un timp am considerat că e mai bine să ne vedem fiecare de drumul lui. Eu am continuat ideea mea, întrucât eu am vrut din start să avem un bistro, unde să vindem supele astea în principal <<la pachet>> şi cine vrea să poată sta şi acolo să mânânce. Am avut multe mişcări laterale, nu aveam nici destule fonduri să fac asta din start şi a trebuit să ne reorientăm“.

Începutul businessului Supa Dupa s-a concretizat printr-un foodtruck în 2017, însă locurile în care acesta putea fi amplasat în Bucureşti erau destul de limitate în România. Antrprenorul îşi aminteşte că pe domeniul public era imposibil „dacă nu eşti nepotul sau unchiul cuiva“, iar singurele variante care s-au dezvoltat mai mult în ultimii ani vin dinspre spaţiile private, cum ar fi cele care aparţin de anumite clădiri de birouri.

„Ce nu ştiam era că România nu era încă gata pentru foodtruck şi sufocă foarte mult. Pe unde te duci în lumea asta, cel puţin în America, vezi foodtruck-uri şi în Times Square şi la Statuia Libertăţii şi peste tot, pentru că oamenii încurajează şi îşi dau seama că un food truck – în măsura în care respectă nişte standarde – este un plus pentru locul în care a parcat şi în care activează“.

Colaborarea cu primul asociat s-a finalizat după un an, moment în care Vlad Dobrescu a primit un ajutor nesperat în ceea ce priveşte amplasarea foodtruck-ului deja achiziţionat: festivalurile de muzică la care era deja bine cunoscut ca prezenţă nelipsită pe scena principală alături de colegii din trupa CTC.

„Aici am avut noroc pentru că aveam deja un picior pus în prag, fiind invitat fie ca DJ, fie cu trupa la toate festivalurile mari, şi mi s-a făcut loc acolo. Pe lângă astea, comunitatea HoReCa, oamenii care lucrau deja în piaţa de foodtruck m-au primit cu braţele deschise pentru că mulţi dintre ei ascultau muzica şi erau fani. Ei mi-au arătat şi explicat multe lucruri legat de ce aveam de făcut. Şi chiar am fost impresionat de treaba asta“.

Totuşi, modelul de business nu era unul profitabil la acel moment pentru un business care vindea în primă fază mai mult supe. Iar dorinţa antreprenorului era de a deschide un bistro. Momentul care a dat un nou avânt businessului a fost adus de asocierea cu Maria Colţatu şi Ion Alexandru Apostol, antreprenorii din spatele cafenelei Botanica din Constanţa.

„M-am decis să vând foodtruck-ul pentru a avea timp să investesc mai mult în bistro şi încercând să vând am ajuns să discut cu aceşti prieteni, Alex şi Maria, care îşi doreau să se implice într-un business de foodtruck, ei având deja o cafenea super de succes în Constanţa, adică Botanica. Ei mi-au prous de mai mult timp să vin cu foodtruck-ul la ei în curte pentru că această cafenea este un bistro într-o casă veche pe care au făcut-o foarte mişto. Eu le-am propus să cumpere, însă ei au zis să păstrăm şi foodtruck-ul şi să facem şi un bistro la care să lucrăm împreună. Au fost de acord să gestioneze ei partea de management“.

Toate acestea se întâmplau la finalul lui 2019, iar la începutul anului 2020 cei trei antreprenori reuşeau deja să închirieze o casă de pe strada Frumoasă din Capitală, în apropiere de Calea Victoriei. Aici urma să se dezvolte partea de bistro, o bucătărie închiriată în Piaţa Matache avea să servească drept suport pentru acest bistro. La o săptămână după ce antreprenorii au primit de la arhitect schiţa de design pentru noul bistro, pandemia de Covid-19 şi-a intrat în drepturi.

„Eu eram acolo şi le spuneam să nu renunţăm că nu o să dureze aşa mult“, îşi aminteşte Dobrescu râzând. „Şi am ţinut cu dinţii de locul ăla până prin iulie, când am renunţat la spaţiu. Am păstrat bucătăria şi am decis să ne închidem acolo şi să încercăm să facem delivery, în ideea să construim o echipă. Pot spune acum că echipa este cea mai importantă comoară şi cel mai important activ“.

Pe parcursul anilor 2020-2021, Vlad Dobrescu a început să cumpere cărţi şi să se folosească de internet pentru a învăţa să gătească şi pentru a dezvolta o listă lungă de posibile preparate pentru Supa Dupa. Pe fondul dezvoltării accelerate a pieţei de livrări la domiciliu şi a popularităţii de care se bucura antreprenorul în social media, businessul a ajuns la circa 200 de comenzi pe zi. Meniul s-a extins şi înspre salate, burgeri, humus şi alte produse pe care le cereau clienţii.

„Am vrut să renunţăm de 1.000 de ori. Nu îmi place să mă plâng, dar a fost o perioadă dificilă. Pe lângă asta, a fost frustrant şi pentru că ne bazam toţi pe sursele alternative de venit, în cazul meu pe banii din concerte. Asociaţii mei la fel, Maria cântă la violă în Filarmonică şi i s-au anulat toate planurile, iar Alex face aranjamente florale pentru evenimente, deci toate sursele noastre din care speram să facem bani să investim în asta au dispărut. Nu mai ştiam de unde să mai scoatem“.

La finalul anului 2021, antreprenorii au reuşit să deschidă un bistro într-un spaţiu închiriat pe strada Ion Câmpineanu, lângă hotelul Novotel. Între timp, Supa Dupa a angajat bucătari profesionişti care au extins meniul şi au îmbunătăţit reţetele gândite de Vlad Dobrescu.

„Bistro e un loc micuţ, eu îl vedeam ca un loc în care lumea să vină, să-şi ia o supă la pachet, să se întoarcă la birou sau hotel, cel mult să stea la o cafea, dar a ieşit cumva un hibrid. Încercăm să găsim o formă funcţională pentru că sunt patru mese, oamenii vor să stea, să asculte muzică, avem cafea de calitate şi cocktailuri făcute de nişte băieţi specialişti“.

În continuare, Dobrescu spune că sunt multe direcţii în care poate fi dezvoltat businessul, întrucât a primit cereri de la fani care vor să preia franciză Supa Dupa şi pentru partea de bistro, nu doar pentru partea de livrări, pentru a deschide astfel de locaţii în mai multe oraşe din ţară.

„Avem în vedere să facem şi un nou brand de livrări, un brand de mâncare asiatică de data asta. Ne place şi ideea să stăm liniştiţi, doar cu bistro, noi am mai făcut catering pentru evenimente şi acolo lumea a fost mai mult decât entuziasmată şi a fost mai ok şi pentru noi pentru că am putut să vedem oamenii gustând din ce le pregătisem şi ne-ar plăcea să ne axăm pe partea asta cu bucătăria. Şi bucătarii sunt entuziasmaţi că pot să fie mai creativi“.

Investiţiile totale de până acum pentru Supa Dupa se apropie de 100.000 de euro, atât din partea lui Vlad Dobrescu, cât şi din partea asociaţilor săi. El subliniază că „e vorba şi de multe greşeli în aceşti bani, am plătit scump multe mişcări greşite“.

O altă mutare care ar putea veni în următorii ani din partea lui Dobrescu şi a asociaţilor săi s-ar putea concretiza printr-un brand axat în jurul celebrului produs american Philly Cheesestake, bazat pe carne de vită. Acesta ar fi gândit mai mult pentru foodtruck-uri şi pentru mall-uri sau centre comerciale.

Firma Supa Dupa a înregistrat în 2021 o cifră de afaceri de circa 360.000 de euro, în creştere cu 600% faţă de anul anterior, iar profitul net s-a situat la 46.500 de euro, în creştere cu peste 9.000% comparativ cu 2020, conform informaţiilor colectate de pe platforma Confidas. Astăzi, Vlad Dobrescu are 50% din acţiuni, iar ceilalţi acţionari sunt Maria Colţatu (45%), respectiv Ion Alexandru Apostol (5%). Echipa Supa Dupa însumează 15 angajaţi şi colaboratori.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank