ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Vlad Popescu, CEO, Norofert: Vom investi 1,1 mil. euro anul viitor, în două etape, pentru o linie de producţie de îngrăşăminte de sol

23.10.2020, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

♦ Compania Norofert vrea să intre şi în producţia vegetală în perioada următoare.

Producătorul de îngrăşăminte organice şi pesticide ecologice Norofert vrea să investească circa 1,1 mil. de euro în 2021 în fabrica de la Filipeştii de Pădure, Prahova, pentru a lansa o a treia linie de producţie, şi-anume cea de îngrăşăminte de sol, a explicat Vlad Popescu, CEO şi preşedinte al Consiliului de Administraţie, Norofert, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Avem în plan o investiţie care completează portofoliul de produse. Este vorba de o linie de producţie cu îngră­şă­­minte de sol, acestea fiind pâinea, înce­­putul unei culturi. Când se însămânţează se aplică şi în­gră­şămintele de sol lângă să­­mânţă. (…) Este o investiţie în două etape care se va ridica în total în jurul sumei de 800.000 de euro la care adăugăm şi cos­­turile materiei prime de 200-300.000 de euro, în funcţie de vân­­zările pe care le vom es­tima”, a declarat Vlad Popescu. 

Investiţia pentru noua linie de producţie ar urma să fie finanţată parţial prin mecanisme bursiere şi parţial prin fonduri proprii. Compania a demarat în 2019 o investiţie de 1 milion de euro pentru fabrica de la Filipeştii de Pădure, Prahova, realizată în urma unui plasament privat la Bursa de la Bucureşti derulat în 2019. 

„Investiţia în fabrică ne-a dat un avantaj în piaţă pentru că am putut fi foarte rapizi în onorarea comenzilor, în adaptarea liniei de producţie pentru aceste noi produse pe care le-am creat pentru perioade secetoase. Este un an care ne-a adus puţin în faţă pentru că aceste produse şi-au făcut bine treaba în condiţii climatice dificile”, a spus el. 

Compania produce şi vinde produse atât pentru cultura mare, cât şi pentru categorii precum horticultură şi pomicultură, la care se adaugă o gamă hobby pentru micii grădinari. Segmentul hobby a prins avânt în 2020, pe măsură ce oamenii care au stat acasă au crescut plante în casă sau şi-au făcut mici culturi în grădină, a adăugat Popescu. 

 În prezent, Norofert vinde prin echipa proprie de vânzări şi printr-o serie de distribuitori, iar contextul secetei din 2020 a adus noi clienţi pentru produsele care menţin umiditatea în sol. 

„Am observat o schimbare de mentalitate din partea fermierilor, atunci când văd o situaţie de secetă foarte severă mulţi fermieri încep să investească în produse specializate pentru a-şi salva culturile şi loturile demonstrative pe care le-am făcut ne-au arătat că produsele noastre au ajutat la menţinerea umidităţii în sol. (…) Am un exemplu concret, cu un produs care menţine umiditatea în sol producţia creşte cu 20-25%”, a explicat CEO-ul. 

Norofert a intrat pe piaţa americană şi a deschis o filială în statul american Ohio. În 2020 a omologările pentru prima gamă de produse care va fi comercializată pe piaţa din SUA, iar Vlad Popescu a spus că în câteva săptămâni vor fi vândute şi primele produse. Totodată, compania are în plan construcţia unei fabrici de dimensiuni mai mici în SUA. 

„Investitorii noştri ştiu bine că am plănuit concomitent cu extinderea în SUA şi începerea unei facilităţi de producţie acolo. Din păcate, planurile se amână pentru anul viitor pentru că este imposibil să ajungi în SUA acum. (…) Planurile nu se opresc, le reluăm imediat ce se poate şi se deschid graniţele”, a declarat invitatul. 

Norofert ţinteşte în principal ferme mari, cu peste 500-700 de hectare, dar deserveşte şi ferme de sub 200 de hectare. Strategia producătorului se bazează pe loturi demonstrative. „Am observat că este cea mai bună modalitate de vânzare. Mergem la client în fermă şi îi dăm un lot demonstrativ de 10-20 de hectare fără absolut niciun cost, iar apoi urmărim acel lot pe parcursului anului. Am avut în acest an aproape 200 de loturi demonstrative. (…) În general, fermierii mai mici, sub 200 de hectare, nu sunt atât de deschişi pentru că nu sunt atât de bine capitalizaţi, dar observăm o creştere şi acolo”. 

Însă, dincolo de loturile demonstrative, Norofert vrea să intre şi în businessul de pproducţie vegetală, iar în prezent este în negocieri pentru mai multe suprafeţe din ţară. 

„Este o zonă profitabilă şi merge mână în mână cu core-busienssul nostru. Suntem în negocieri pentru nişte suprafeţe pe care le vom anunţa în perioada următoare. Vrem ca parte de producţie vegetală să ocupe o parte importantă din businessul nostru în viitor”, a adăugat Vlad Popescu. 

Compania a obţinut în 2019 afaceri de circa 13,5 mil. lei, iar în S1 2020 depăşise deja întreaga cifră de afaceri de anul trecut, cu vânzări de 14,4 mil. lei pentru primele şase luni din an, de aproape cinci ori mai multă faţă de aceeaşi perioadă din 2019. 

„A fost un an dificil din cauza secetei severe care a lovit mai ales sudul şi sud-estul României, dar pentru noi a fost un an bun pentru că am reuşit să ne adaptăm repede cerinţelor şi să venim cu produse care au ajutat fermierii pe problemele generate de secetă”, a explicat CEO-ul, care nu a oferit o estimare pentru întreg anul 2020. 

 

Care sunt principalele probleme identificate de Norofert în România

Lipsa unei strategii de ţară este o problemă pe care o avem în special în agricultură pentru că nu avem o idee coerentă de ce trebuie să facem cu irigaţiile într-un an în care seceta a făcut ravagii în mare parte din ţară. Seceta începe să fie destul de des întâlnită şi cred că în următorii ani vom avea mai mult de 3-4 ani de secetă şi restul de ani foarte buni. E clar că se schimbă clima şi nu venim cu nicio strategie de ţară pe tema asta. Agricultura este o parte foarte importantă din PIB şi nu cred că o tratăm cum trebuie. 

► Legislaţie, cel puţin pe produsele noastre există încă probleme cu legislaţia şi foarte multe produse trebuie să le autorizăm în Uniunea Europeană pentru că în România nu se poate. (...) România nu are o capacitate de testare a produselor şi mare parte din dosare se fac în afara ţării şi se autorizează sau se aduc în conformitate în România. Nu e o mare problemă dar e o chestiune de bani la buget, cumva bugetul ar putea lua bani de la omologări, nu doar de la noi, ci de la marii jucători care cheltuie bugete foarte mari pe tema aceasta. 

► Infrastructura rutieră este o problemă pentru fermieri pentru că toate recoltele trebuie să se mute din fermă în port sau din fermă în siloz şi de foarte multe ori în campanie vedem blocaje care costă şi ne penalizează ca ţară pentru că toată recolta se raportează la total. Sunt încă probleme foarte mari dar din ce văd în această listă cam asta ar fi cele mai presante. 

 

Care sunt principalele probleme identificate de Norofert

► Lipsa unei strategii de ţară este o problemă pe care o avem în special în agricultură pentru că nu avem o idee coerentă de ce trebuie să facem cu irigaţiile într-un an în care seceta a făcut ravagii în mare parte din ţară.  

► Legislaţie, cel puţin pe produsele noastre există încă probleme cu legislaţia şi foarte multe produse trebuie să le autorizăm în Uniunea Europeană pentru că în România nu se poate. (...)

► Infrastructura rutieră este o problemă pentru fermieri pentru că toate recoltele trebuie să se mute din fermă în port sau din fermă în siloz şi de foarte multe ori în campanie vedem blocaje care costă şi ne penalizează ca ţară pentru că toată recolta se raportează la total.

 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank