• Leu / EUR4.9250
  • Leu / GBP5.7274
  • Leu / USD4.7278
ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Alin Ioaneş, Rombat: Există această cursă a înarmărilor în ceea ce priveşte producţia de baterii pentru maşinile electrice. România are nevoie de o strategie guvernamentală pentru acest sector

23.08.2022, 00:07 Autor: Bogdan Alecu

♦ Rombat Bistriţa, producătorul local de acumulatori Plumb-Acid, are un plan de investiţii pentru următorii trei ani care vizează creşterea capacităţii de producţie după un an 2021 record care a adus un plus de 15%, însă compania lucrează pe trei scenarii.

O ţară are nevoie la ni­vel guvernamental de o strategie în a atrage investiţii mari în pro­ducţia de baterii pen­tru maşini electrice, în contextul în care valorile bugetelor aloca­te sunt de ordinul miliar­delor de euro. România nu a atras până acum nicio­dată o investiţie în industria automo­tive care să plece de la bun început cu un buget de peste un mi­liard de euro. De partea cealaltă, Ungaria a atras din partea SK Innovation din Coreea de Sud un proiect de 1,2 miliarde de euro în producţia de baterii, în timp ce Mercedes-Benz şi BMW deja au derulat sau derulează investiţii de miliarde de euro în Ungaria. 

„Se discută de cifre mari, de miliarde când vine vorba de astfel de investiţii. Au şi o componentă stra­tegică. Statul, guvernul sunt implica­te când vine vorba de atragerea a­cestor investiţii şi pentru a le oferi suportul necesar. Şi aici sunt astfel de discuţii, sunt companii care vor in­vesti. Până atunci există şi un pro­ducător autohton care să dezvolte astfel de proiecte. Este bine să existe o suprapunere între politicile la nivel naţional şi ale companiilor de a se dezvolta în zona aceasta. Este bine să avem o strategie la nivel naţional pe termen mediu şi lung pen­tru a putea fi atrasă o astfel investiţie“, a spus Alin Ioaneş, CEO Rombat în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România!, un proiect ZF & CEC Bank.

El nu a dorit să răspundă la între­barea dacă cineva din Ministerul Economiei i-a întrebat dacă au nevoie de susţinere dacă ar dori să producă şi baterii de tracţiune Li-Ion pentru maşini electri­ce. „Este o zonă alunecoasă în care nu vreau să intru“, a răspuns acesta.

El a subliniat că este nevoie de un cadru organizat care să încurajeze astfel de investiţii.

„Orice politică într-o companie, ţară, sau familie, o strategie pe care o dezvolţi trebuie să aibă nişte piloni. Când vrei să dezvolţi o strategie de ţară trebuie să aibă nişte piloni, să ştii pe ce te poţi baza, companii sau zone de interes, zone pe care vrei să te dezvolţi şi cu ce companii. Zona de automotive este una cu rădăcini bine înfipte în România şi ar trebui să ne gândim ce înseamnă o perspectivă. Tranziţia spre electric este o certitu­dine, întrebarea este în cât timp vom face. Se discută de alternative, de o altă viteză de trecere spre electrice, dar sunt deja foarte multe investiţii în jurul nostru, în Europa, în gigaplant-uri de baterii. Se investesc sute de miliarde în această industrie şi vedem direcţia în care merg. Vor fi o serie de alţi producători precum cei de motoare termice care nu îşi vor mai găsi locul în industrie într-un interval de timp. Dacă vrem să rămânem conectaţi la această industrie, de înaltă tehnologie, una dintre politicile guvernului trebuie să fie în zona de a face R&D, de a dezvolta tehnologii şi de a veni cu un suport pentru com­paniile care investesc în această zonă“, a explicat Alin Ioaneş.

Mai mult, miza nu este doar  în automotive, ci pe întreaga piaţă de mobilitate deoarece trecerea de la mo­torul termic la cel electric are loc în toate domeniile.

„Există această «cursă a înarmă­rilor» în ceea ce priveşte producţia de baterii pentru maşinile electrice. Dar nu e doar aceasta. Dar nu doar în automotive, ci şi pe zona industrială, pentru stivuitoare, pentru stocare de energie, sunt şi alte industrii care au nevoie de baterii“, a spus CEO-ul Rombat.

Producătorul de acumulatori auto Rombat din Bistriţa, controlat de grupul sud-african Metair, a ra­portat pentru 2021 o cifră de afaceri de 488,6 mil. lei, în creştere cu 23,6% faţă de anul anterior, când compania a avut afaceri de 395,2 mil. lei, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor.

Compania a realizat anul trecut un profit net de peste 19 mil. lei, având un număr mediu de 734 de angajaţi, potrivit datelor publice.

„Numărul angajaţilor este con­stant deoarece am crescut eficienţa - am produs cu 15% mai mult anul trecut cu acelaşi număr. Ne confruntăm şi noi cu criza forţei de muncă, avem un deficit şi există o luptă sănătoasă pentru resursa umană în zonă. Întâmpinăm probleme în a asigura volumul de forţă de muncă, talente noi în companie dar este ceva cu care se confruntă întreaga economie“, a spus Alin Ioaneş, CEO Rombat

Rombat este acreditată ca furnizor regional în panelul Renault şi este furnizor unic pentru Dacia din anul 1996, furnizor pentru PSA Peugeot Slovacia din anul 2008, iar din 2011 pentru fabrica Renault Nissan din Sankt Petersburg, Rusia. În România compania este prezentă în peste 3.000 de magazine ale distribuitorilor sau sub-distribuitorilor locali. Reţeaua de service a companiei cuprinde peste 100 de reprezentanţe în toată ţara.

„Suntem în grafic cu producţia de baterii. Anul trecut am avut o producţie şi o cifră de afaceri record. Anul acesta ştacheta a fost ridicată mai sus şi este un an al provocărilor. A venit în plus această criză geopolitică ce influenţează dinamica pieţei, a clienţilor şi ne forţează să găsim alternative. Anul acesta avem planuri mari şi sperăm să le păstrăm până la final de an şi lucrăm pe 2-3 scenarii alternative, astfel încât să avem în vedere şi alte situaţii“, a spus CEO-ul companiei.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank