• Leu / EUR4.9430
  • Leu / GBP5.7237
  • Leu / USD4.7005
ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Anamaria Burcă, SVN Romania: Creşterea preţurilor din Cluj permite acum relocarea fabricilor. Randamentul investiţional în Cluj este undeva la 4%, foarte mic. Este unul mai mic decât în Bucureşti

25.05.2022, 00:06 Autor: Bogdan Alecu

Evoluţia pieţei imobiliare din Cluj, unde în ultimii ani oferta de apartamente noi s-a înjumătăţit, determină proprietarii fabricilor să le relocheze pentru a putea vinde terenul şi implicit pentru a puncta un profit imobiliar.

„Dar dacă ne raportăm la Bucureşti sau Timişoara, acolo existau platforme industriale desfiinţate, fără activitate, în timp ce aici discutăm despre platforme funcţionale – acele companii produc în acest moment. Activitatea industrială va fi relocată. În acest caz dezvoltatorii sunt pregătiţi să plătească în plus pentru un teren pe care există o unitate de producţie pentru că alte posibilităţi nu există, iar proprietarul fabricii acoperă costurile relocării şi obţine şi un profit”, a spus Anamaria Burcă, managing partner al SVN Cluj-Napoca în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România! realizată în parteneriat cu CEC Bank.

Acum miza retailului în România o reprezintă în prezent Clujul, unde atât Iulius, cât şi MAS RE au în plan dezvoltarea a două noi malluri de mari dimensiuni.

MAS RE a securizat un teren de 17,1 ha din Cluj-Napoca care aparţine Cesarom, parte a grupului austriac Lasselsberger.

Dezvoltatorul sud-african a planificat pe acel teren dezvoltarea unui mall superregional cu o suprafaţă de aproximativ 73.300 mp, un complex rezidenţial cu aproximativ 1.460 de apartamente şi circa 49.200 mp de birouri. MAS RE a mai securizat 28.000 mp dintre cele 17,8 hectare ale platformei IMGB. Acolo compania plănuieşte să dezvolte un mall în aer liber şi un proiect rezidenţial cu aproximativ 3.150 de apartamente.

Terenul de 14 hectare al Carbochim, controlat de Iulian Dascălu, este printre foarte puţinele rămase unde mai poate fi construit un mare proiect imobiliar în Cluj, pe măsură ce toate celelalte foste platforme industriale au fost înlocuite de construcţii noi de birouri sau locuinţe.

Grupul Iulius a anunţat la începutul lunii aprilie din 2022 demararea unei investiţii de jumătate de miliard de euro în Cluj-Napoca într-unul dintre cele mai mari viitoare proiecte mixte din România.

„Clujul nu a fost niciodată caracterizat de proiecte mari. Dacă în Bucureşti avem 500 - 1.000 – 2.000 de apartamente, la Cluj avem proiecte de 50-100 de apartamente. Chiar şi dacă sunt mai mari, de 500, tot se dezvoltă în faze pe o perioadă mai lungă. Proiecte noi? Din ce în ce mai puţine iar acest lucru vedem îl livrări, unde sunt cifre tot mai mici, în timp ce în Timişoara şi Bucureşti numărul locuinţelor noi creşte, la noi scade. Clujul are şi o problemă de relief, fiind flancat de dealuri, pe care se construiesc case, nu blocuri înalte. Spre Floreşti s-a dus oraşul dar unde vorbim de o altă unitate administrativ-teritorială, iar în est avem aeroportul şi după Apahida, unde din nou se dezvoltă”, a spus Anamaria Burcă.

Ea se aşteaptă ca preţurile să urce în continuare, avans susţinut de preţurile materialelor de construcţii, de inflaţie şi de oferta în scădere.

„Randamentul investiţional în Cluj este undeva la 4%, foarte mic. Este unul mai mic decât în Bucureşti. Dacă ne uităm la modul în care au crescut preţurile locuinţelor în ultimii doi ani, cu 20-25% faţă de martie 2020, în timp ce chiriile întâi s-au prăbuşit, după care de câteva luni şi-au revenit. Chiriile vor creşte în continuare după care şi preţurile apartamentelor. De partea cealaltă ne şi aşteptăm la livrări mai mici în 2022. În 2019 am avut un record de livrări de 7.500 de apartamente, în 2021 am avut 3.500-4.000 iar în 2022 ne aşteptăm la o scădere de încă 10% ceea ce va avea un recul în preţuri. Preţurile vor creşte din cauza cererii, a materialelor de construcţii, din cauza inflaţiei. Anul acesta este greu de prezis ce se va întâmpla pe piaţa rezidenţială, dar ne aşteptăm la un avans de cel puţin 10% în cazul preţurilor din Cluj”, a explicat consultantul.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank