• Leu / EUR4.9471
  • Leu / GBP5.6906
  • Leu / USD5.0130
ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Andrei Botescu, fondator, Atelierele Pegas: Vrem să investim 3 mil. euro într-o fabrică Pegas pentru a ne îndeplini visul cu care am pornit la drum. Am putea începe construcţia la iarnă

13.10.2020, 00:07 Autor: Alex Ciutacu

♦ Compania Atelierele Pegas vinde între 15.000 şi 20.000 de biciclete pe an, iar în 2020 vânzările au înregistrat un avans de 20-30%. 

Compania Atelierele Pegas plă­­­­nuieşte o investiţie de pes­­te 3 mil. euro prin care va construi o fabrică de bi­ciclete Pegas în Ro­mâ­nia, iar discuţiile cu investitorii sunt încă des­­chise, în contextul în care con­strucţia fa­bricii ar putea începe chiar de la fi­nalul acestui an, a explicat Andrei Bo­tes­cu, fondator, Atelierele Pegas, în ca­drul emisiunii Investiţi în România!, re­a­­­li­­zată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Anul acesta ne-am gândit dacă nu ar fi bine să ne punem în aplicare visul şi să facem aici facilităţui de producţie, în România. Discuţiile cu investitorii sunt încă deschise şi există un interes foarte mare. (...) Am estimat investiţia la 3 mil. euro, dar vorbim doar de o parte din producţie pentru că nu poţi produce toate piesele aici, doar în epoca comunistă se spera acest lucru. Sunt circa 47 de repere la o bicicletă şi poţi alege să faci cadrul, roţile, vopsirea şi pas cu pas să mai adaugi câte o componentă, dar să zicem că o bază de cadre, roţi şi linia de vopsit ajung la circa 3 mil. euro”, a declarat Andrei Botescu, an­tre­­prenorul care a reînviat brandul Pegas. 

Locaţia fabricii nu a fost încă stabilită, iar aceasta ar putea fi deter­mi­nată de fluxurile finale şi de partenerii pe care îi poate găsi Pegas. 

„Noi trăim în Bucureşti şi aş face-o un­deva aproape. Visul cel mare ar fi să o facem la Zărneşti unde a fost înainte fa­brica Pegas, dar depinde, să nu fie prea greu pentru noi. Localizarea este mai mult o problemă tehnică. Nu e o fabrică care trebuie să ţină doar de noi, noi ne putem lega şi cu alţi parteneri care ar fi aproape de noi, ar putea pro­du­­­ce subansambluri pentru noi sau să fa­că vopsitoria, spre exemplu”, a spus el. 

Construcţia unei fabrici Pegas este una dintre ambiţiile cu care a pornit la drum Andrei Botescu atunci când a reînviat brandul, dar anul 2020 aduce un prilej născut pe fondul pandemiei, întrucât oamenii au început să meargă mai mult cu bicicleta în toată lumea, inclusiv în România.

Cu toate acestea, cererea în creştere pune presiune pe producătorii de subansamble la nivel global, ceea ce a împins Pegas spre această decizie de business. 

„Lucrurile par să meargă destul de rapid, am putea să dăm drumul la construcţie acum în noiembrie-decembrie şi să avem măcar linia de asamblare şi cea de vopsit gata şi să începem să o utilizăm undeva prin mai anul viitor”, a adăugat Botescu. 

În contextul în care străzile oraşelor au fost mai puţin aglomerate, cererea pentru biciclete a crescut, iar Andrei Botescu este de părere că o mai mare parte din cele aproape 100.000 de biciclete vândute de ei în România până acum au fost scose pe străzi în ultimele luni. 

„Noi comercializăm în jur de 15.000-20.000 de biciclete anual, cumva s-a stabilizat piaţa la acest număr, dar acum aşteptăm o creştere deja de 20-30% pentru 2020, să vedem cum închidem anului. Deşi în primele luni nu am avut vânzări foarte mari, imediat după starea de urgenţă a explodat cererea”, a spus el. 

Compania cu vânzări de peste 10,6 mil. lei în 2019 face 70% din vânzări pe canalele online, iar restul se împarte între trei magazine proprii şi o serie de magazine partenere din segmentul articolelor sportive, cât şi prin intermediul unor platforme precum eMAG. 

În ceea ce priveşte exportul, compania nu are încă o strategie pentru pieţele externe şi a vândut doar în comunităţi de români. 

„Încă nu simţim că suntem cu adevărat pregătiţi, ca efort financiar de branding, aşa cum ne-am bazat aici pe nostalgie că va fi iubită în România, ar trebui să o facem iubită şi acolo şi sunt costuri mari. În România lumea ne simpatizează şi cumva brandul ţine de copilăria lor şi de sentimentul românesc, dar când te duci în Germania va trebui să mergi cu un buget mare de marketing şi publicitate. Vrem să creştem piaţa aici destul de puternică, să facem fabrică şi abia apoi să mergem mai departe pe partea de export”, a declarat antreprenorul. 

Cu toate acestea, marile creşteri de după starea de urgenţă s-au mai domolit în România, în comparaţie cu mai multe ţări europene unde autorităţile s-au adaptat rapid la noua realitate, au trasat piste de biciclete şi au organizat parcări biciclete. 

„Avem discuţii permanent cu autorităţile din România pentru piste. În fiecare an am visat că se va face acea infrastructură de peste 100 km la nivel de Bucureşti. Cred că asta m-a ţinut în viaţă în fiecare an, dar se mişcă greu. Avem vânzări mari în Timişoara, unde există infrastructură, care chiar dacă nu e perfectă este mai bună decât în alte oraşe. Într-adevăr, se corelează foarte mult vânzările cu nivelul de infrastructură pentru noi”, a explicat invitatul. 

Atelierele Pegas lucrează în prezent cu 40 de angajaţi, dar după ce va fi demarată producţia va mai fi nevoie de încă 70-100 de oameni, a spus Botescu. 

 

Care sunt principalele probleme identificate de Pegas:

♦ Fiscalitatea, într-adevăr, cred că acum cu programul cu pandemia, când încercăm să reducem rata de transmitere a virusului ar trebui încurajat mersul pe bicicletă, care e solitar şi în aer liber, creează şi imunitate, am văzut poze cu mii de oameni la metrou la Unirii şi este periculos. Pentru asta ar fi bune nişte facilităţi, scutirea temporară de TVA. Mai avem probleme când discutăm cu companii care ne spun că ar cumpăra pentru angajaţi, dar nu se deduc, în timp ce în cazul autoturismelor se deduc. Am înţeles că s-ar deduce la cineva care poate fi agent comercial, că merge cu bicicleta foarte frecvent, dar nu la cei care aleg să o utilizeze în traseul muncă-acasă. Ne-ar ajuta astfel de măsuri simple. 

♦ Pentru infrastructură aş vedea ca soluţie rapidă un fel de închidere de mici străzi, până mai facem piste, să facem trasee cu străzi închise, pe care să poţi merge cu bicicleta, acolo se vor dezvolta şi mici businessuri, cafenele, că biciclistul merge uşor se mai opreşte, bea o limonadă, o cafea, poate o prăjitură – mici afaceri locale. Şi aş face şi parcări mari, închise şi păzite. Am identificat câteva zone. Noi avem această problemă a spaţiilor de locuit mici şi se plâng oamenii că trebuie să care bicicleta, trebuie să o pună în casă, stau în garsonieră, au toate lucrurile acolo şi nu mai au loc. Dacă le-ar putea lăsa în parcări, s-ar schimba situaţia. Spunea un consultant din Olanda că şi acolo au explodat vânzările de biciclete când s-au făcut parcări, nu neapărat la infrastructura de piste. Marea problemă este unde o pui, nu neapărat pe unde mergi. Dar trebuie şi această parte de infrastructură. 

 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank