• Leu / EUR4.8922
  • Leu / GBP5.5612
  • Leu / USD4.4928
ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Andrei Diaconescu, One United Properties: Avem unul sau două proiecte cărora ne gândim să le dăm o destinaţie strict de închiriat, însă nu cred că în următorii 10 ani vom avea o creştere semnificativă pe acest segment

09.11.2022, 00:07 Autor: Alex Ciutacu

♦ One United Properties spune că lucrează astăzi la 27 de proiecte, dintre care 16 se află în construcţie, iar 11 sunt în fază de elaborare sau de achiziţie.

Dezvoltatorul imobiliar One United Properties se pregă­teşte să testeze şi segmentul de piaţă al apartamentelor construite pentru a fi închi­riate (built-to-rent), însă nu vede o creştere semnificativă a acestui segment de piaţă în următorul deceniu, a explicat Andrei Dia­co­nescu, cofondatorul One United Proper­ties, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„În momentul de faţă avem şi noi o tentativă de creare a unui miniportofoliu de apartamente de închiriat, avem unul sau două proiecte cărora ne gândim să le dăm o destinaţie strict de închiriat, însă cred că suntem departe de acele economii care au acest built-to-rent. (...) Românii doresc să fie proprietari, au home equity prin faptul că au cel puţin un apartament, deci nu plea­că de la zero. Nu cred că în următorii 10 ani vom avea o creştere semnificativă pe acest segment, dar suntem în curs de a-l testa“. 

Diaconescu este de părere că anul 2022 se va dovedi unul bun pentru companie, deşi îl descrie drept un an tulbure. Contextul de piaţă este influenţat în acest an de trei fac­tori majori: dobânzile, inflaţia şi creşterile de costuri. 

„În acest climat de incertitudini şi creş­teri de preţuri începe să devină evident că segmentarea pieţei rezidenţiale va crea anu­miţi câştigători şi anumiţi pierzători. În realitate ce vedem este că segmentul de piaţă care se adresează clienţilor cu venituri mici va avea probabil mai mult de suferit în viitor decât segmentul care se adresează clienţilor cu venituri medii şi mari“.

One United Properties a dezvoltat până acum peste 15 proiecte rezidenţiale şi de birouri, iar astăzi spune că lucrează la 27 de proiecte, dintre care 16 se află în con­strucţie, iar 11 sunt în fază de elaborare sau de achiziţie. Acestea includ atât rezidenţial şi birouri, cât şi un segment de dezvoltări comerciale.  

„90% din proiectele noastre sunt în Capitală, avem un bloc terminat şi unul în construcţie în Mamaia, unde probabil vom mai avea alte patru blocuri. Ne uităm şi la alte oraşe apropiate Bucureştiului, dar focusul principal rămâne aici“. 

Dezvoltatorul spune că din cele 27 de proiecte aflate „în lucru“ are şase autori­zaţii noi, pentru care a început demersurile în ultimele trei luni, dintre care cinci sunt în Bucureşti. Totuşi, Capitala ră­mâne defici­tară când vine vor­ba de autorizarea de noi proiecte imobiliare. „Dacă nu se constru­ieşte nimic în Bucureşti nu înseam­nă că cerere nu există, ea există şi atunci ce se întâmplă este că toţi sate­liţii Bucureştiului, Volun­tari, Berceni, Mili­tari, se dezvoltă foarte mult. Oamenii vin şi tră­iesc în aceşti sateliţi în timp ce muncesc sau îşi dau copiii la şcoală în oraş. Asta gene­rează un trafic absolut imens şi lucrul acesta poate e vizibil pentru mulţi dintre noi, nu mai sunt doar două vârfuri de trafic zilnic, practic avem un trafic foarte mare aproape continuu“. 

Pentru anul 2023, compania vrea să îşi menţină o poziţie de numerar ridicată şi un grad de îndatorare redus, în timp ce se uită cu atenţie la factorii care modelează piaţa şi în acest moment, de la dobânzi la inflaţie sau creşteri de costuri. 

„Cu siguranţă vor fi anumite probleme în piaţă din cauza lucrurilor pe care le men­ţionam, dar credem că pe segmentele pe care activăm, pe birouri şi rezidenţial adre­sat veniturilor medii şi crescute, cred că vom avea o cerere constantă sau poate chiar o creştere faţă de anul acesta“.

El spune că „worst-case scenario“ în­seam­nă că One United va dezvolta doar acele proiecte unde înregistrează o pre-vânzare de 40% chiar de la început. 

„Practic, dacă testăm că există cerere dezvoltăm, iar dacă nu vedem această cerere amânăm“.

 

 

 


 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank