ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Artesana vrea să-şi dubleze producţia în 2022 cu noua fabrică şi se pregăteşte să intre în producţia de brânzeturi. Noua fabrică permite o creştere de aproape zece ori a cantităţii de lapte procesat

18.04.2022, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

Cifra de afaceri a companiei s-a situat la 4,3 mil. euro în 2021, plus 16%, iar pentru 2022 ţinteşte o creştere de 30-50%.

Producătorul lactatelor Artesana va pune în funcţiune a doua fabrică din Tecuci, judeţul Galaţi, şi vrea să dubleze cantitatea de lapte procesat până la finalul anului, în timp ce se pregăteşte de producţia de brân­ze­turi în fabrica veche, a explicat Daniel Donici, cofondator şi managing partner al Artesana, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank. 

„A doua fabrică este în plin proces de de­fi­nitivare să zicem, chiar acum avem o echipă mixtă româno-italiană care pune la punct ulti­mele detalii legate de conectarea la utili­tăţi. În această fază suntem, sperăm până la fi­nalul lunii să începem probele şi în două-trei luni să ieşim cu noile produse“.  Astfel, a doua fabrică ar trebui să devină operaţională în luna iunie şi vine cu o capacitate de procesare de 5.000 de litri de lapte pe oră, de cinci ori mai mare decât în vechea fabrică.

„Dar corelat cu celelalte capacităţi şi cu unele upgrade-uri pe care le-am prevăzut încă din proiectare, putem ajunge până la 100.000 de litri pe zi de la 12.000 de litri în medie acum. Deci putem creşte teoretic de zece ori dacă ne dorim, dar o vom lua treptat. (...) Estimarea şi obiectivul este să reuşim să dublăm până la finalul anului cantitatea de lapte procesat“.

Businessul Artesana a fost fondat de Daniel şi Alina Donici şi s-a remarcat în piaţă prin produse lactate artizanale. Pentru a doua fabrică, antreprenorii au obţinut un ajutor de stat de circa 2,3 mil. euro, iar compania a contractat ulterior un credit de circa 5 mil. euro de la CEC Bank pentru a demara investiţia. Concret, finanţarea de la bancă a venit cu un credit de investiţii de 13,5 mil. lei, dar şi cu prefinanţarea ajutorului de stat printr-un credit-punte.

Totodată, producătorul Artesana are în acţionariat şi fondul de private equity ROCA Investments, care a preluat un pachet de 20% din companie la finalul anului 2020.

Odată cu noua fabrică, producătorul vizează o „relansare“ a produselor deja existente, dar se îndreaptă şi spre produse noi, mai exact brânzeturi.

„Momentan schimbăm puţin şi gramajele, încercăm să relansăm produsele consacrate, dar avem posibilitatea ca pe viitor să facem şi iaurturi cu fructe sau preparate diverse precum laptele cu arome. Asta ne dorim, iar eu sunt în mod particular entuziasmat de faptul că fabrica veche va rămâne pentru visele mele de la început, să fac acele brânzeturi, specialităţile pe care le-am gustat în Spania şi cu care sperăm să ajungem la inima acelor consumatori care ar putea renunţa la brânzeturile franţuzeşti sau spaniole din import şi să le încerce pe ale noastre“.

Antreprenorul a povestit că într-un magazin dintr-o „zonă bună“ a Bucureştiului a observat că în vitrina asistată pentru produse alimentare erau prezente doar trei tipuri de brânză telemea, o brânză proaspătă şi un caşcaval. În acest sens, susţine că românii au nevoie de educaţie gastronomică.

„Aici văd un potenţial foarte mare şi se leagă şi de planurile noastre de a dezvolta brânzeturi. Ne lipseşte educaţia asta gastronomică, aici aş vrea să lucrăm, să învăţăm să mâncăm şi altfel de brânză, nu doar telemea şi caşcaval. Şi produsă în România“.

Echipamentele moderne din noua fabrică îi aduc producătorului avantajul unui termen de expirare mai lung cu 20-30%, adică 7-10 zile, ceea ce dă şansa unor planuri de export.

„Am primit o invitaţie la Anuga în Germania şi am hotărât să mergem să luăm pulsul, să vedem ce se mai întâmplă. Este unul dintre cele mai mari târguri de agrifood, sunt acolo şi furnizori de echipamente, dar se întâlnesc şi clienţi, distribuitori de produse alimentare în general, să luăm puţin pulsul. Ne pregătim şi aici, chiar ne interesează acest canal“.

Cifra de afaceri a companiei s-a situat la 4,3 mil. euro în 2021, după o creştere de 16%, în contextul în care produce la capacitate maximă deja de aproape doi ani. Pentru 2022 ţinteşte o creştere cuprinsă între 30% şi 50%. Numărul de angajaţi se situează în prezent la 75 de persoane, urmând a fi angajaţi încă zece oameni odată cu pornirea noii fabrici.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank