Comercianţii din România trebuie să încerce să vândă şi în alte ţări, cel puţin prin magazine online, în contextul în care tot mai mulţi comercianţi din Europa şi din China intră în piaţa locală, a explicat Arthur Rădulescu, fondator şi CEO al platformei de e-commerce MerchantPro, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.
„Aşa cum observăm toţi competitorii din Europa şi din China care intră în România, consider că este şi pentru noi o oportuntate să facem pasul şi să înţelegem că e momentul cel mai bun pentru a încerca să intrăm pe alte pieţe. S-ar putea ca peste 3-4 ani să nu mai avem această posibilitate, pieţele respective să se dezvolte foarte mult şi să nu ne mai permită intrarea“.
Ecosistemul dedicat comerţului online s-a dezvoltat constant în ultimii ani, ceea ce înseamnă că firmele locale pot regăsi în alte ţări infrastructura necesară pentru a vinde prin magazine online din România în Europa. Tehnologia, dar şi avansul pieţei de logistică şi e-fulfillment pot susţine primii paşi de internaţionalizare.
„Încă este o oportunitate şi ar fi păcat să nu facem pasul acum dacă avem această ocazie. Nu reprezintă un efort foarte mare, nu reprezintă nişte costuri foarte mari, presupune totuşi un mic efort şi o strategie de intrare pe altă piaţă“.
Dintre cei aproximativ 2.000 de comercianţi care sunt clienţi ai platformei de e-commerce MerchantPro, aproape 10% au ajuns să folosească magazinele online pentru comerţ transfrontalier, dar numărul lor este încă mic raportat la potenţialul pieţei.
„Platforma facilitează ieşirea comercianţilor peste graniţă, avem traduceri în peste 15 limbi, în anumite ţări oferim şi consultanţă locală pentru a putea pătrunde pe pieţele respective. Avem în jur de 150-200 de comercianţi care au făcut acest pas într-un mod consistent, cu o strategie, cu o bună targetare a pieţşei respective. Cel mai mult se încearcă pe zona de Bulgaria, Grecia, dar avem şi clienţi care au încercat şi au reuşit să pătrundă cu succes pe pieţe din vestul Europei“.
Piaţa de comerţ online din România s-a schimbat în ultimii ani, începând cu pandemia, creşterile accelerate din perioada 2020-2021, urmate de efectele războiului din Ucraina şi al inflaţiei. În 2024, Arthur Rădulescu caracterizează piaţa prin cuvântul „maturitate“, iar una dintre principalele preocupări ale jucătorilor din e-commerce este adopţia tehnologiei, a automatizărilor şi a inteligenţei artificiale.
„Particularităţile acestui an sunt legate de o adopţie tot mai mare e zona de automatizări şi AI, iar pe de altă parte, cu toţii am asistat la intrarea jucătorilor din Europa şi din China pe piaţa din România, care au creat anumite dificultăţi jucătorilor locali“.
MerchantPro estimează pentru anul 2024 o piaţă de e-commerce de circa 7,3 miliarde de euro. Furnizorul local de soluţii SaaS pentru e-commerce are şi prezenţă fizică în Bulgaria şi Serbia, iar 85-90% dintre comercianţii care îi sunt clienţi sunt din România.
„Avem o gamă foarte variată de magazine, în mod tradiţional am avut magazine pe zona de fashion, dar în ultimii ani verticalele s-au schimbat, avem o prezenţă bună pe partea de home&deco, avem din ce în ce mai multe magazine pe zona de pharma, este un nou trend, iar în ultimii ani am observat o pătrundere masivă pe zona de b2b, unde comercianţii au înţeles că este foarte important să fie prezenţi online“.
Cifra de afaceri a companiei s-a ridicat la aproape 1,8 milioane de euro în 2023, iar pentru 2024 ţinteşte o creştere de 20-25%. Compania lucrează cu 40 de angajaţi şi o serie de colaboratori.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE