ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Dan Tudose, E-acumulatori şi 4Envigo: Sistemele fotovoltaice şi de stocare se amortizează în trei-cinci ani. Consumatorii industriali nu au de ce să aştepte programele de finanţare

02.12.2024, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

Preţul unei soluţii de stocare a scăzut cu circa 40% în 2024 faţă de 2023 şi are o tendinţă de stabilizare l Compania 4Envigo ţinteşte afaceri de 15 mil. lei în 2024, de zece ori mai mari decât în 2023, în timp ce compania P Plus 2002 ţinteşte o creştere uşoară faţă de nivelul de peste 32 mil. lei de anul trecut.

Costurile soluţiilor fotovoltaice şi al soluţiilor de stocare pentru autoconsum scad de la an la an, iar consumatorii industriali nu au neapărat nevoie de programele de finanţare pentru a justifica o astfel de investiţie, a explicat Dan Tudose, fondator al E-Acumulatori şi 4Envigo, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank. 

„Preţurile au scăzut şi avem un cost mic cu instalarea de siteme fotovoltaice şi de stocare a energiei. Se amortizează în trei-cinci ani, în funcţie de tipul de structură şi de complexitatea proiectului. Nu avem de ce să aşteptăm după aceste programe de finanţare ca ElectricUp sau altele, întrucât au un termen de implementare de cel puţin un an de zile sau mai mare“. 

Antreprenorul a explicat că o astfel de investiţie din partea unui consumator industrial se poate amortiza chiar şi în proporţie de 30% în fiecare an. „Nu primeşti subvenţie integrală de la stat, primeşti o cotă-parte, deci nu prea ai nimic de câştigat dacă aştepţi după un program de subvenţionare, fiind o companie care consumă şi care îşi poate amortiza investiţia din facturile pe care le are“.

Dan Tudose a înfiinţat compania P Plus 2002 (e-acumulatori.ro) în urmă cu 20 de ani, pentru a comercializa acumulatori şi soluţii de stocare. În 2016, compania a intrat şi în piaţa soluţiilor fotovoltaice, iar în 2022 instala deja 20 MW pe an în proeicte fotovoltaice pentru autoconsum, în principal la consumatori industriali. 

În 2023, antreprenorul a concretizat eforturile de instalare de proiecte pentru autoconsum sub umbrela companiei 4Envigo, pe care o dezvoltă alături de Andrei Ivan.

„Anul acesta am instalat o parte pe rezidenţial şi o parte pe industrial. Din păcate, programele de subvenţionare Casa Verde de anul trecut au fost reportate către anul acesta, iar programul din 2024 încă nu s-a implementat, tot aşteptăm de la autorităţi să deblocheze sau să anunţe lista instaslatorilor, astfel încât beneficiarii persoane fizice să se înscrie în program“.

4Envigo ar putea ajunge până la finalul anului să instaleze 30 MW în 2024 la clienţi, dintre care peste 60% reprezintă clienţi industriali din retail, producţie sau servicii. Pentru 2025, compania ţinteşte o creştere de 20-25% şi pune accent pe soluţiile de stocare.

„Ne pregătim pentru REPowerEU 2024, cu vouchere de 5.000 de euro pentru stocare, şi pentru a instala cât mai multe baterii. Vedem că în mijlocul zilei nu se mai poate injecta către reţeaua publică, stocarea ar ajuta cel puţin parţial. Şi după ce apune soarele vedem costul cu energia la un nivel aberant“. 

Dacă preţurile pentru o soluţie fotovoltaică variază între 400 şi 600 per kW în funcţie de panouri şi de proiect, cele pentru o soluţie de stocare au înregistrat o scădere accentuată. 

„Preţul unei baterii de stocare a avut o dinamică descendentă, e la un nivel foarte mic. Avem 40% reducere de costuri cu echipamentele faţă de anul trecut. Dacă puteai să cumperi o baterie de 5 kW la 1.000 de euro, anul acesta este pe la 600 de euro pe 5 kW de stocare de energie şi tendinţa este de stabilizare“.

Consumatorii instalează soluţii de stocare cuprinse între 5 şi 15 kW, în funcţie de consum şi de tipul de consumatori, dar pot ajunge şi la soluţii de 20-30 kW dacă utilizează şi alţi consumatori, precum pompele de căldură sau staţiile de încărcare. 

Compania P Plus 2002 a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de peste 32 mil. lei, iar anul acesta ţinteşe o creştere uşoară, în timp ce 4Envigo a închis 2023 cu 1,5 milioane de lei, iar în 2024 ţinteşte 15 milioane de lei.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank