ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Florin Irimescu, Valeputna: Investim într-un nou business care va produce sushi vegan, cererea este în creştere puternică. „O cutie de 100 de grame va fi undeva la 5 euro preţ la raft. Vom miza şi pe exporturi, e gândit din start pentru a fi exportat“

30.03.2022, 00:05 Autor: Bogdan Alecu

Producătorul de preparate din peşte Valeputna, deţinut de compania Quality Natural din Suceava, are în plan să intre pe piaţa produselor vegane în perioada imediat următoare, iar noua linie de business chiar să dubleze cifra de afaceri de acum.

„Bluana este o nouă companie pe care o por­nim de la zero, o altă investiţie. Se ali­niază în trendul internaţional şi a crescut cu două şi chiar chiar trei cifre – segmentul plant based de 10 miliarde de dolari în Europa şi America unde partea de seafood nu reflectă proporţia din piaţa conven­ţională - acum are 1%, dar are o dinamică senzaţională. La modul în care se pescuieşte peştele oceanic, în zece ani vom rămâne fără peşte de sushi, iar în 2050 fără peşte în oceane. În plus, în ocean ajung micro­plas­ticul, metale grele şi implicit ajung în peşte. Am realizat trei tipuri de peşte vegan pentru sushi – ton, somon şi somon afumat. Acum suntem în teste de piaţă şi abordăm totul din punctul de vedere al gastronomiei mole­culare“, a spus Florin Irimescu, proprietarul Valeputna.

Noile produse de tip sushi, realizate din vegetale, vor fi disponibile atât congelate, cât şi proaspete, din frigider.

„Vor fi produse premium pentru că ne axăm pe gust şi etichetă curată, vrem să evi­tăm folosirea de substanţe din zona E-urilor. O cutie de 100 de grame va fi undeva la 5 euro preţ la raft. Vom miza şi pe exporturi, e gân­dit din start pentru a fi exportat. Pentru înce­put vom demara producţia la Valeputna şi mai departe vom vedea cum va evolua. Busi­nessul nou ar trebui să dubleze cel puţin cifra de afaceri“, a explicat Florin Irimescu.

El a subliniat că trendul în Europa de Vest şi Statele Unite este de a consuma cât mai multe produse vegane, pentru a reduce impactul negativ asupra mediului. Pe de altă parte, el în continuare mizează şi pe linia de produse din păstrăv. „Ne aşteptăm ca zona de produse plant-based să crească tot mai mult şi tot mai mulţi se vor orienta către aceste produse. Peştele crescut în zona de munte este de asemenea o alternativă foarte bună la cel oceanic. Proble­me­le încep să apară în mare şi oceane“, a spus proprietarul Valeputna.

Quality Natural vinde păstrăv afumat şi produse tartinabile pe bază de păstrăv de peste, prin unităţile proprii, magazine şi food-bar, prin retail - Carefour, Kaufland, Mega Image, Auchan,  Metro, Selgros şi Paco din Focşani, restul vânzărilor realizân­du-se prin parteneri precum băcănii, magazi­ne de vinuri şi altele. Fabrica se întinde pe o su­prafaţă de  400 metri pătraţi şi poate procesa până la 100 de tone de păstrăv pe an dacă se lucrează în trei schimburi.

Florin Irimescu susţine că, deocamdată, scumpirea energiei electrice şi a gazului, cât şi a materiilor prime nu a avut un impact puternic asupra businessului, motiv pentru care nu a pus pe pauză investiţiile pentru 2022. Mai mult, a adăugat că este atent la programele care se derulează în prezent cu finanţare din fonduri europene şi deja a depus documentaţia necesară pentru două dintre ele.

„Pentru păstrăv noi avem trei furnizori cu care lucrăm, inclusiv una certificată ecologic. Noi avem şi linie ecologică şi convenţională, iar cea eclologică este între 5 şi 10% din business. Preţurile la furnizor au început să crească din perioada pandemică din cauza problemelor legate de aprovizionare, iar acum din cauza costurilor mai mari cu energia“, a subliniat Florin Irimescu.î

Din 2022 firma vrea să revină şi în sectorul Horeca cu produsele sale, parte afectată puternic în 2020 şi 2021.

„Linia de producţie a fost îmbunăţită şi extinsă încă de dinainte de pandemie. Ne-am axat în această periodă pe partea de procesare pentru conturi şi parteneri. Înainte de pandemie 60% din business era reprezentată de Horeca. Procentul s-a schimbat. În 2020 nici nu a existat partea de Horeca, 2021 a urcat puţin dar ne-am axat pe procesare. Noi mai avem şi un alt brand în firmă - Fishnet care preluase partea de fishburger, fish&chips pe bază de păstrăv şi am avut outleturi în malluri, am participat la streetfood iar apoi avem Horeca prin parteneri – hoteluri cu care colaborăm pentru mic dejun sau evenimente.În 2020-2021 ne-am concentrat mai mult pe producţia de conserve şi păstrăv afumat, pe zona de produse ambalate. Acum încet-încet revenim prin parteneri în Horeca şi vom reveni şi cu punctele noastre, dar aşteptăm o dezgheţare a pieţei şi vrem să venim şi pe segmentul high-end cu sushi“, a explicat proprietarul.

Florin Irimescu împreună cu soţia sa mai deţin şi pensiunea Bio Valeputna din zona Valea Putnei. În 2020, compania Quality Natural a avut o cifră de afaceri de 960.000 de lei, la jumătate faţă de anul precedent, fiind puternic simţită lipsa turismului din cauza evoluţiei pandemiei de COVID-19, arată datele publice.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank